Hoppa till huvudinnehåll

Rory Penttinen byter serie i jakten på den stora drömmen – liechtensteinare med Nykarlebyanknytning blir teamkamrat: ”Prototypbilar är riktiga racerbilar”

Rory Penttinen i depån.
Rory Penttinen är ett steg närmare att förverkliga sin stora dröm. Rory Penttinen i depån. Bild: Lina Ede Rory Penttinen

Klassiska Le Mans 24-timmarslopp är Rory Penttinens stora dröm och målsättning. För att försöka nå dit kommer Penttinen att börja köra prototypbilar i år. Vi har stora förhoppningar att göra goda resultat, säger Penttinen till Yle Sporten.

Blancpain GT-serien har varit Rory Penttinens hemvist de senaste åren. Hos Rinaldistallet har han gjort stora framsteg och varit en av de snabbaste förarna.

En målmedveten satsning har gett resultat och Penttinen har blivit ett eftertraktat namn bland långloppsförare, och det har i sin tur öppnat dörren till en ny klass och utmaning.

I år kommer Nykarlebybon nämligen att köra i den europeiska serien Michelin Le Mans Cup. Han skiftar därmed fokus och kommer att börja köra LMP3-bilar, det vill säga Le Mans prototypbilar.

– Det kommer att bli en riktigt kul utmaning. Som jag ser det är prototypbilar riktiga racerbilar och det är något som jag har drömt om. Det kommer att bli en intressant säsong, säger Penttinen till Yle Sporten.

I serien är alla bilar identiska och har samma motorer. Penttinen kommer att köra för Graff Racing.

– Graff Racing är ett erkänt team i den här serien. Vi har stora förhoppningar att göra goda resultat förutsatt att jag klarar av bilen. Det är något som vi inte vet ännu, säger han.

Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien.
Penttinen har tidigare tävlat i GT-serier. Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien. Bild: imago/Eibner/ All Over Press Rory Penttinen,motorsport,Nykarleby,Blancpain GT Series,Blancpain Endurance Series

Teamkamraten har anknytning till Nykarleby

Penttinen har aldrig tidigare kört en LMP3-bil men om några veckor vankas ett första test i Malaysia.

– Vi kommer att köra en deltävling där. Det är främst så att jag får bekanta mig med bilen och teamet, säger han.

Michelin Le Mans-cup innehåller sex deltävlingar och pågår mellan april och oktober. Tävlingarna körs på klassiska banor som Monza, Le Mans och Spa-Francorchamps.

Två förare delar bil i serien och Penttinen kommer att ha Matthias Kaiser från Liechtenstein som teamkamrat. Även Kaiser har en anknytning till Nykarleby.

– Mattias pappa äger ett företag här i Nykarleby och den vägen har vi fått kontakt. Matthias har kört den här typen av bilar i två säsonger och vunnit i en lägre klass.

– Han tog kontakt och frågade om jag var intresserad av att tävla med honom. Jag nappade på det direkt och efter några möten kom vi överens. Det kommer att bli intressant att tävla med honom, säger Penttinen.

Graff Racing
Graff Racing blir Penttinens stall den här säsongen. Graff Racing Bild: Matthias Kaiser motorsport,Graff Racing

Siktar mot Le Mans

Penttinen hoppas att flytten till den nya serien ska bli en språngbräda mot det stora målet: Le Mans 24-timmarslopp.

– En deltävling körs i Le Mans under samma veckoslut som 24-timmarsloppet. Tävlingen heter ”Road to Le Mans” och är en bra början om man har en dröm eller målsättning att köra loppet.

– Det är väldigt svårt att få köra 24-timmarsloppet men det här är ett steg in. Lyckas det bra så vet man aldrig vad som kan hända, säger han.

Hur många år vill du jaga drömmen om Le Mans?

– Det är svårt att säga men min passion blir bara starkare för varje år. Så länge jag trivs och ser att jag klarar mig så kommer jag att satsa allt, säger han.

Rory Penttinen sitter i sin bil.
Rory Penttinen sitter i sin bil. Bild: Lina Ede Rory Penttinen

Penttinen fyllde 40 år för några månader sedan och har nu ungefär ett decennium bakom sig som långloppsförare. Under åren har han samlat massor med erfarenhet som kommer väl tillhands nu.

– Min karriär har gått spikrakt uppåt de senaste åren och nu tar jag ytterligare ett steg vidare. I långlopp är det erfarenhet och rutin som krävs för att man ska lyckas.

– Förare som kör de här loppet är ofta äldre än mig och är gamla rävar som tävlat i annan motorsport tidigare. Äldre förare är ofta snabbare och säkrare än de unga pojkarna, säger Penttinen.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport