Hoppa till huvudinnehåll

Vintrigt värre då Gripen E kom på Finlandsbesök - testflygning ställdes in

Saab JAS 39E Gripen Satakunnan lennoston kentällä.
Det är första gången ett Gripen E-plan besöker Satakunta flygflottilj. Saab JAS 39E Gripen Satakunnan lennoston kentällä. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Jas Gripen,Jas Gripen,Saab 39 Gripen,JAS 39E Gripen

Det var meningen att de samlade journalisterna och fotograferna skulle få se Saabs nya stolthet, JAS Gripen E, starta från Satakunta flygflottilj för en första testflygning i finländskt luftrum. Men det lömska januarivädret spelade alla ett spratt.

Strax före torsdagens presskonferens kom beskedet som fick särskilt fotograferna att sucka djupt: flygningen hade inställts, eftersom vädret i praktiken hade omöjliggjort själva testandet.

Blötsnön föll tungt och ymnigt över Tammerforsregionen och det ensamma Gripen-planet utanför hangaren.

Saabs direktörer underströk att vädret dock inte skulle ha hindrat planet från att lyfta.

Saab Gripen kampanjdirektör Magnus Skogberg.
Saabs kampanjdirektör Magnus Skogberg. Saab Gripen kampanjdirektör Magnus Skogberg. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Jas Gripen,Jas Gripen,Saab 39 Gripen,JAS 39E Gripen

- Det här är förstås lite snopet ur medialt perspektiv, men vi behöver optimera verksamheten, vi har ett ganska omfattande program under de kommande sju dagarna, påpekade Saabs kampanjchef Magnus Skogberg.

- Det här är ett bra exempel på dåligt väder, konstaterade överste Juha-Pekka Keränen, ansvarig direktör för jaktplansprogrammet vid Flygvapnet.

Avgörande testflygningar

Då Finland ska köpa nya jaktplan år 2021 står valet mellan fem kandidater, som alla testas och evalueras i en veckas tid. Nu står Gripen E i tur, och en central fråga är huruvida Saab kan förse Flygvapnet med tillräckligt mycket och övertygande flygdata.

Gripen E är en helt ny plantyp, som flög för första gången år 2017 och som ännu inte är i operativ tjänst, inte ens i Sverige.

HX-hankkeen johtaja, eversti Juha-Pekka Keränen
Flygvapnets programdirektör, överste Juha-Pekka Keränen. HX-hankkeen johtaja, eversti Juha-Pekka Keränen Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,överstar

Juha-Pekka Keränen medger att det inte är tekniskt möjligt att testa Gripen E lika heltäckande som andra kandidater.

- Sådana egenskaper som vi inte kan testa och verifiera måste vi utvärdera på annat sätt. Vi vill inte överskatta förmågan hos något system som vi inte har testat själva, säger Keränen.

Finländsk industri får nyckelroll

Saab betonar å sin sida de nya finesserna som finns inbyggda i Gripen E, särskilt sensortekniken och möjligheten att uppdatera planets elektronik- och vapensystem i kortare, enklare steg.

Saab JAS 39E Gripen.
Gripen E i profil. Saab JAS 39E Gripen. Bild: Petteri Bülow / Yle HX-jaktplansprojektet,Jas Gripen,Jas Gripen,Saab 39 Gripen,JAS 39E Gripen

I likhet med de tidigare JAS-varianterna är Gripen E planerad för snabba motorbyten och service också på enkelt utrustade landsvägsbaser.

Finländsk försvarsindustri ska kunna involveras på allvar. Saab uppger att deras offert också omfattar tillverkning av komponenter samt montering av både motorer och Gripen-plan i Finland.

Ett Bombardier-plan som har försetts med övervakningsystemet Globaleye.
Övervakningsplanet GlobalEye. Ett Bombardier-plan som har försetts med övervakningsystemet Globaleye. Bild: Stefan Kalm/Saab övervakningssystem,militärflygplan,Sverige,GlobalEye

I offerten ingår dessutom övervakningsplanet GlobalEye, som skulle ge Flygvapnet nya möjligheter att hålla koll på finländskt luftrum.

Flygvapnets personal har redan bekantat sig med ett GlobalEye-plan i Sverige, och planet kommer också att testflygas över Finland.

Läs också