Hoppa till huvudinnehåll

Film: Parasite - en stark och svart saga om vår brutala tid

Familjen Kim sitter på golvet i sin källarlägenhet och viker ihop pizzakartonger.
Hur var det nu igen man vek ihop de här? Familjen Kim med sonen Ki-woo (Woo-sik Choi), pappa Ki-taek (Song Kang-ho), mamma Chung-sook (Hye Jin Jang) och dottern, Ki-jung (So-dam Park) extraknäcker med att vika pizzakartonger. Familjen Kim sitter på golvet i sin källarlägenhet och viker ihop pizzakartonger. Bild: Future Film Parasit,Song Kang-ho,Hye Jin Jang,So-dam Park

Parasite är en svart satir och en fascinerande thriller. En berättelse om klass och krockar mellan klass, kultur och människosyn. Men framför allt en skildring av kampen för överlevnad.

Parasite är också väldigt underhållande och genuint överraskande. Det är vitsigt och väldigt våldsamt. Och den lämnar en med frågor om vad det egentligen betyder att vara människa i den värld vi lever i.

Regissören Bong Joon-Ho (Snowpiercer och Okja) har skapat en film som är obekväm att se och samtidigt vill man inte att den skall ta slut.

Från källaren till finrummet

Längst in i en skitig gränd i en sydkoreansk storstad bor familjen Kim.

De tränger ihop sig i en liten, överbelamrad källarlägenhet och för en fruktlös kamp för att försöka hindra fyllbultarna från att urinera utanför deras fönster.

Pappa Ki-taek (Song Kang-ho), hans fru Chung-sook (Hye-jin Jang) och deras son Ki-woo (Woo-sik Choi) och dotter Ki-jung (So-dam Park) är alla arbetslösa och försöker hanka sig fram med meningslösa jobb.

Kim Ki-jung  (So-dam Park) med brodern Woo-sik Choi (Kim Ki-woo) sitter vid toaletten och försöker få wifi till sina mobiler.
Finns här wifi? Syskonen Ki-Woo (Woo-sik Choi) och Ki-jung (So-dam Park) tvingas klättra upp vid toaletten för att hitta gratis wifi. Kim Ki-jung (So-dam Park) med brodern Woo-sik Choi (Kim Ki-woo) sitter vid toaletten och försöker få wifi till sina mobiler. Bild: Future Film Parasit,So-dam Park

Men så en dag kommer Möjligheten. Tonårssonen Ki-woo blir erbjuden ett jobb som extralärare hos den rika familjen Park.

När Ki-woo stiger över tröskeln till Parks enorma hus stiger han också in i en annan värld. En värld där ett överflöd av pengar gett lyxiga privilegier.

Ett stort vardagsrum med stora öppna ytor, i bakgrunden ser vi hembiträdet Moon-gwang (Jeong-eun Lee) gå in i köket med två hundar i släptåg.
Ett vackert hus men också ett hus fullt av hemligheter. Ett stort vardagsrum med stora öppna ytor, i bakgrunden ser vi hembiträdet Moon-gwang (Jeong-eun Lee) gå in i köket med två hundar i släptåg. Bild: Future Film Parasit,Jeong Eun Lee

Familjen Park (pappa, mamma, tonårsdotter och lillebror) bor nämligen högt upp i stadens fina kvarter, där gatorna är rena och fåglarna kvittrar.

Där det är självklart att ha en arkitektritad villa med stora, vackra rum och fläckfria ytor, en perfekt gräsmatta och en stabil betongmur runt egendomen.

Park Yeon-kyo (Yeo-jeong Jo) är nyrik hemmafru och har både brist på sysselsättning och självförtroende och oroar sig därför över det mesta, speciellt den lilla sonen.

Park Yeon-kyo (Yeo-jeong Jo) står i en trappa och ser förskräckt ut.
Den nyrika hemmafrun Park Yeon-kyo (Yeo-jeong Jo) kämpar oavbrutet för att allting skall vara just rätt och alldeles perfekt. Park Yeon-kyo (Yeo-jeong Jo) står i en trappa och ser förskräckt ut. Bild: Future Film Parasit,Yeo-jeong Jo

Och Ki-woo är smart nog att utnyttja svagheten. Så snart har både syster, mamma och pappa Kim skrupelfritt nästlat sig in i den naiva familjen Parks liv.

De arbetar som underdåniga tjänare och låtsas att de inte känner varandra.

Det är bara den lilla pojken i familjen Park som märker att det är något underligt med dem, de luktar nämligen alla på samma sätt.

Men det här är bara början, sedan följer en berättelse som sakta men säkert skruvar till det hela men också fullständigt överraskar.

En berättelse om hemligheter som måste avslöjas, begär man inte kan eller vill styra. Om relationer och lojalitet, om kärlek och avundsjuka.

Prisas världen över

Sedan Parasite vann Guldpalmen i Cannes ifjol har filmen hyllats världen över. Sex Oscarsnomineringar är bara en naturlig fortsättning och intressant nog är filmen nominerad både i kategorin bästa utländska film och bästa film.

Parasite utspelar sig i Sydkorea men berättelsen är universell.

Den skildrar människor som försöker överleva, inte för inte diskuterar familjen Kim i ett skede kackerlackor. Familjen Kim som är lika snabba och anpassningsbara.

Kim Ki-woo (Woo-sik Choi) står bredvid en vägg med tavlor och ser förvånad ut.
Ki-woo (Woo-sik Choi) är inte dum, han bara anpassar sig och säger det de andra vill höra. Kim Ki-woo (Woo-sik Choi) står bredvid en vägg med tavlor och ser förvånad ut. Bild: Future Film Parasit

Rent visuellt är filmen också genomtänkt, till exempel hur personerna i filmen hela tiden rör sig uppåt och neråt, genom staden och inne i huset, utan att egentligen komma nånvart. En bild för att social rörlighet bara är en dröm?

Parasite är en skildring av samhällsklyftor, hänsynslöshet och meningslöshet i en senkapitalistisk värld.

Och det bästa är att filmen enbart skildrar och inte ger några direkta svar.

“De är rika men ändå trevliga” säger pappa Kim i en scen när han talar om den rika familjen Park som egentligen inte gjort något för honom. Hans fru är mer skeptiskt och kontrar med “de är trevliga för att de är rika”.

Kim Ki-taek (Kang-ho Song) sitter vid ett bord och skrattar och ser på sin fru Kim Chung-sook (Hye-jin Jang) som sitter bredvid.
Song Kang-ho, Hye Jin Jang Kim Ki-taek (Kang-ho Song) sitter vid ett bord och skrattar och ser på sin fru Kim Chung-sook (Hye-jin Jang) som sitter bredvid. Bild: Future Film Parasit,Song Kang-ho,Hye Jin Jang

Det går förstås inte att se filmen utan att fundera på titeln - parasit.

Vid första anblicken är det förstås den fattiga familjen Kim man tänker på, hur de utstuderat smart nästlar sig in i familjen Parks liv.

Men är den rika Park-familjen helt oskyldiga där de lever i sitt överflöd?

Och är familjen Park så harmonisk och balanserad som de vill ge sken av?

Och när det kommer till kritan - vad är vi inte villiga att göra för att överleva?

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje