Hoppa till huvudinnehåll

Kantor Mikael Helenelund: "Vid orgeln får jag varendaste molekyl i kyrkorummet att dansa"

En man spelar på en stor kyrkorgel.
Kantor Mikael Helenelund trivs med Domkyrkans orgel med 44 stämmor. En man spelar på en stor kyrkorgel. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Borgå domkyrka,orgel,organister,kyrkomusiker,mikael helenelund

Mikael Helenelund har varit kantor i Borgå svenska domkyrkoförsamling i dryga 23 år. Söndagen den 2 februari medverkar han för sista gången som ordinarie anställd i högmässan i domkyrkan i Borgå.

När Mikael Helenelund kom till domkyrkoförsamlingen blev han omedelbart delaktig i ett gediget musikliv, som bland annat omfattade en imponerande kyrkorgel och ett flertal körer.

- Jag kom ju från en betydligt mindre församling, Munsala församling i Österbotten, så den kanske största förväntningen var att alltsammans var så mycket större. Församlingen var större, musikverksamheten var livaktigare, orgeln var större och det fanns så mycket mera möjligheter att göra saker och ting.

Framför allt blev den nye kantorn en del av ett stort kollegium. I Munsala var han ensam kantor, i Borgå fick Helenelund flera kolleger, i dag är de hela sex stycken.

Kyrkan i Munsala.
Finlands äldsta kyrkorgel finns i Munsala kyrka. Kyrkan i Munsala. Bild: YLE/Rolf Granqvist Munsala kyrka,stenkyrka

Orgeln i Munsala kyrka hör till Helenelunds favoriter.

- Det är ju Finlands äldsta i bruk varande kyrkorgel. Där finns pipor ända från 1600-talet och de är dessutom stämda i barockstämning som gör att enkla tonarter som C-dur och F-dur klingar alldeles fantastiskt rent. Men man kan bara spela musik som använder sådana tonarter, säger Helenelund.

Det var framför allt klangen och Bachs musik som passade bra på orgeln i Munsala. Johann Sebastian Bach var dessutom en starkt bidragande faktor till att Mikael Helenelund blev organist.

- Jag spelade piano redan som liten och sedan hade jag alltid tyckt om Bach. Det var min pianolärare som kom på att om du gillar Bach så gillar du säkert orgeln också. Jag gick på några orgelkonserter. Orgeln var ju Bachs eget instrument, så det var den vägen.

Helenelund studerade språk och musik parallellt och fick först en tjänst som lärare i svenska och tyska vid Helsingfors universitet. Vid en mogen ålder av 34 år förstod han att han egentligen ville vara kantor.

- Inte en dag har jag ångrat att jag sedan valde kyrkomusiken.

När jag sitter vid orgeln så tänker jag att nu får jag varendaste molekyl i kyrkorummet att dansa till takt av mina fingrar.― Mikael Helenelund

Trots att orgeln i Munsala kyrka hör till Mikael Helenelunds absoluta favoriter, hade han inte svårt att lämna den för domkyrkans orgel.

- Jag kände mig som en kalv på grönbete när jag fick tillgång till domkyrkans orgel. Jag är ju från början organist och det var det som fick mig att bli kantor. Just det här att plötsligt kunna spela vad som helst på orgeln i egen kyrka. Det var fantastiskt.

Hur skulle du beskriva känslan när du spelar på domkyrkans orgel?

- Musiken innehåller olika element, och ett instrument kan antingen stöda kompositionen eller motverka den. Jag tycker att det är fantastiskt när allt stämmer, när både stämmorna, tekniken och allt stöder det som kompositören har tänkt när han har skrivit musiken.

Helenelund säger att det kräver att man väljer rätt stycke för att orgeln ska klinga bra. Väljer man rätt stycke så klingar alla orglar bra. Men alla stycken klingar inte på alla orglar.

- När jag sitter vid orgeln så tänker jag att nu får jag varendaste molekyl i kyrkorummet att dansa till takt av mina fingrar. Valven fylls av vibrationer som når precis varje trumhinna i kyrkorummet. Då har man ett ganska stort ansvar som organist, säger Mikael Helenelund.

En nyckel till att lära sig en så pass komplicerad orgel som den i Borgå domkyrka är att lyssna på sina kolleger.

Helenelund menar att man inte får en fullständig bild av hur orgeln klingar när man sitter vid den. Det lär man sig genom att sitta nere i kyrkorummet.

- Det är en stor konst att välja stämmor. Domkyrkans orgel har 44 stämmor och tusentals pipor och man ska veta vilka pipor man väljer till vilket stycke. Det där är jättefascinerande.

Hur får man församlingen att uppskatta kyrkomusik?

Helenelund betonar att kyrkomusiken innehåller allt som ingår i livet, både dur och moll. Ibland är en människa inte mottaglig för glättiga melodier i dur, utan behöver musik som går på djupet.

Kantorn har aldrig upplevt att det skulle finnas stora fördomar mot kyrkomusiken. Den uppskattas om den håller en hög kvalitet.

- Om man gör den bra, om man tror på sin sak och jobbar seriöst så tycker jag nog att också klassisk musik tas tacksamt emot. Vi får mycket positiv feedback för våra konsertserier som också innehåller mycket svåra verk, som man själv tänker att det här förstår sig inte vanligt folk på. Ändå fylls kyrkorna och folk är tacksamma, säger Helenelund.

En man spelar på en stor kyrkorgel.
Domkyrkans orgel har 44 stämmor och tog Helenelund en lång tid att lära sig spela. En man spelar på en stor kyrkorgel. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Borgå domkyrka,orgel,mikael helenelund

Inom Borgå domkyrkoförsamling planeras och genomförs också gudstjänsterna tillsammans med lekmän. I grupperna diskuteras vilken musik som når församlingsborna bäst och vilka psalmer som väljs till gudstjänsterna.

- Det är ett sätt att lära sig hur folk tänker och känner för olika musikstilar, men också att fostra till att vara öppen för nya musikstilar och att inte alltid gå där ribban är lägst, utan våga vara ambitiös.

I Borgå vill församlingsborna helst sjunga de psalmer som de kan bäst och urvalet kan då bli något ensidigt.

- Det är viktigt att titta på vad psalmen handlar om genom att argumentera för att den innehåller sådana språkliga bilder, tankar och känslor som kan tillföra gudstjänsten något väsentligt. Då brukar församlingen också acceptera den.

Det nya psalmtillägget innehåller 100 nya melodier och i Borgå har intresset för att pröva dem varit stort.

Här kan du lyssna på psalmer ur det nya psalmbokstillägget på Yle Arenan.

När Mikael Helenelund kom till Borgå fick han snabbt ta över församlingens pensionärskör, Gaudeamuskören efter Gunvor Helander.

En tid ledde han också kammarkören, barnkören Diskanten och fungerade som repetitör för Oratoriekören.

- Gaudeamuskören sjöng mycket afrikansk musik från missionsfältet. Jag fick lära mig att sjunga med hela kroppen och trumma till.

Närbild av händer som spelar på en kyrkorgel.
Domkyrkans orgel ger organisten många möjligheter att tolka ett musikstycke. Närbild av händer som spelar på en kyrkorgel. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Borgå domkyrka,orgel,mikael helenelund

Under årens lopp har kantorn försökt inspirera sångarna att frimodigt använda rösten och våga ge sig hän åt musiken. Det gäller också klassisk musik, inte bara rytmmusiken. All musik ska göras med hela kroppen.

- Man ska känna glädjen i musiken, Gaudeamus betyder ju låt oss vara glada, och den glädjen hoppas jag kan höras i alla våra körer.

Den etniska musiken har följt med som en röd tråd i Gaudeamus repertoar, men också Iona-stilen, den keltiska och irländska musiken samt musik från kommuniteten Taizé.

- Det är någonting som händer mellan människorna och inte så mycket i stämbanden och halsen. Det där att vi tillsammans lever i klangen. Det är det som körsång handlar om.

Via crucis i borgå
Påskvandringen Via Crucis har framförts i Borgå sedan 2012. Via crucis i borgå Bild: Yle/Mikael Kokkola Via crucis (Pjäs),Via Crucis,Borgå,via crucis 2014 borgå

Påskvandringen gör musiken verklig

Passionsspelet Via Crucis fick sin Borgåpremiär 2012. För sångtexterna står Tua Forsström. Musiken är skriven av kantorerna Mikael Helenelund, Minna Wesslund och Jarkko Yli-Annala.

- Den påminner en del om Taizémusiken och ortodox kyrkosång. Den är för det mesta fyrstämmig, men det finns enstämmiga partier. Det är moderat modern musik som ändå bygger på gammal tradition.

En man poserar framför en kyrkorgel.
Helenelund fortsätter arbeta med Via Crucis som pensionär. En man poserar framför en kyrkorgel. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Borgå domkyrka,orgel,organister,kyrkomusiker,mikael helenelund

2013 grundades en stödförening som kantorn har varit ordförande för sedan dess. Föreningens uppgift är att arrangera påskvandringen och ansvara för ekonomin.

- Jag fick uppgiften att vara med och bygga upp traditionen för att jag är jätteintresserad av Via Crucis-traditionen och att omsätta musik i handling. Det är något alldeles speciellt att inte bara sjunga Se vi går upp till Jerusalem utan att verkligen gå upp till Jerusalem, det vill säga upp till Kyrkbacken i Borgå där Golgata finns. Då är man i det rätta sammanhanget.

En kör sjunger med nothäften i händerna.
Borgå kammarkör är en av stadens få blandade körer. En kör sjunger med nothäften i händerna. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,kammarkörer,kammarkör,körer,eric-olof söderström

Söndagen den 2 februari medverkar Mikael Helenelund för sista gången som ordinarie anställd vid högmässan i Borgå domkyrka. Men han räknar inte med att lämna församlingslivet i första taget.

- Jag fortsätter sjunga i Oratoriekören och i Borgå kammarkör. Jag fortsätter också med Via Crucis, åtminstone fram till nästa föreställning påsken 2022.

Förutom musik har den pensionerade kantorn för avsikt att damma av språkkunskaperna genom att bland annat läsa latin och andra språk.

Läs också