Hoppa till huvudinnehåll

Vilka skor är bäst för foten?

Svarta klackskor
Att gå med höga klackar under en lång tid är inte bra för foten. Svarta klackskor Bild: Pixabay skor,Högklackat

Klackskor, sneakers eller stövlar? Vilka skor är egentligen bäst? Och vad kan hända om vi går länge med dåliga skor? Fysioterapeut Sandra Nybacka ger tips hur du hittar fotriktiga skor.

Utbudet av skor är oändligt. Att välja skor är därför inte alltid så lätt. Speciellt inte om du vill ha ett par skor som är bra för foten, bekväma och dessutom snygga.

Men vilka skor är egentligen bäst och vad kan hända om man går länge med skor som inte är bra för foten?

Det finns inte direkt något enkelt svar på det.

Hurdana skor som är bäst för dig beror bland annat på om du har problem med fötterna, hur gammal du är och hur mycket du använder dina fotmuskler.

– Vissa personer får ont i fötterna efter några dagar om de går med dåliga skor. Medan andra kan gå flera år med ett par skor innan de får problem, säger Sandra Nybacka som är fysioterapeut.

Däremot finns det några riktlinjer som är bra för alla att tänka på när man väljer skor.

Bra skor

Skor som stöder

Bra stöd är A och O för foten.

– En bra sko ska gärna vara en sko som sitter bra på foten, känns bra och stöder foten, säger Nybacka.

Om man till exempel har plattfot kan det vara bra med en sko som ger stöd på insidan av foten.

Skor med liten klack

Skor med en klack på 1–2 centimeter kan vara bra för hållningen.

Det är bra att tänka på att hälen ska vara i vågrätt läge och inte luta framåt, vilket händer om klacken är för hög.

Om du däremot har en rygg som svankar mycket kan skor med klack göra att din rygg blir ännu mer svank.

Bruna herrskor
En liten klack kan vara bra för hållningen. Bruna herrskor Bild: Kristianus Kurnia / Pixabay skor

Dåliga skor

Höga klackar

En hög klack gör att hälen sluttar framåt och tyngden förs till tårna.

– Framfoten är inte gjord för mycket tyngd. Tyngden ska ligga på hälen, säger Nybacka.

Trånga skor

Ett par trånga skor kan göra fötterna passiva om de blir i kläm i skorna.

– Vi har samma muskler i fötterna som i händerna. Det är meningen att foten ska kunna göra många olika rörelser. Många människor har ändå svårt att göra vissa rörelser för att fötterna inte varit tillräckligt aktiva, säger Nybacka.

Exempel på trånga skor kan vara skor med spetsig tå. Om du inte kan röra på fötterna i skorna är de troligtvis för trånga.

Lösa skor

Lösa sommarskor ger inget stöd till foten.

– I en lös sko kanske du kan jobba mera med fotmusklerna och röra på foten, men då finns det risk att foten får en dålig ställning, säger Nybacka.

Skor med tunt botten

Skor med tunn botten har också en tendens att inte ge tillräckligt med stöd för foten. Ett exempel är vissa ballerinaskor.

– Om en sko går att böja dubbelvikt så stöder den inte foten tillräckligt, säger Nybacka.

Ballerinaskor i olika färger.
Ballerinaskor som går att vika dubbelt ger inget stöd till foten. Ballerinaskor i olika färger. Bild: Pixabay skor

Problem med både fötter och kropp

När folk blir äldre märker många att de börjar få problem. Nybacka säger att det redan då kan vara för sent att bota problemen med ett par skor.

Därför är det bra att i ung ålder tänka på hurdana skor man använder.

Ett par dåliga skor kan ge många olika problem.

Ett vanligt problem är Hallux valgus som betyder att stortåleden börjar vrida sig inåt och blir styv för att fotvalvet har fallit ner.

Ett annat problem är smärta i främre foten på grund av nerver som blivit i kläm.

Förutom problem med fötterna, kan du också få problem med knäna, höften och ryggen.

Barfota är bäst

När vi är barfota aktiverar vi fötterna, vi får information om fötternas ställning och våra muskler i fötterna måste jobba.

Fyra personer som är barfota på en strand.
Gå barfota om du har möjlighet. Det aktiverar fötterna bättre än i ett par skor. Fyra personer som är barfota på en strand. Bild: Putra Pacitan / Pixabay fötterna

Nybacka rekommenderar därför att gå barfota så ofta som möjligt.

– Om du inte har några problem, använd fötterna! Människan är gjord för att använda fötterna, säger Nybacka.