Hoppa till huvudinnehåll

Nystart 2020 – att äta mer vegetarisk kost är hållbart för både plånbok och miljö

Frukter, med mango längst fram, i en butikshylla i matbutiken.
Mer grönt på tallriken innebär många fördelar – men exotisk frukt kan bli dyrt i längden och transporteras dessutom långa vägar. Frukter, med mango längst fram, i en butikshylla i matbutiken. Bild: Amanda Vikman/Yle frukter,Livsmedelsbutik,Mango

Det första som slår en är de starkt orangea havtornsbären i skålen på diskbänken. Rebecca Börman är en vän av frysboxar, enligt henne en nyckel för hållbarhet i matlagning.

– Du kan frysa saker som är i säsong just under sommaren och hösten som bär och svamp. Men om det blir en skvätt grädde över kan du också frysa den för senare behov, säger Börman.

Som demonstration för en vitaminkur har hon plockat fram citron, mandariner och ingefära.

– Det här är typiskt för hur man kan tänka, dels blir mixen av det här väldigt c-vitaminrik vilket är bra under influensaperioder. Men jag har också plockat fram sådant som blivit över.

Rebecca Börman manövrerar en matblender i köket.
Rebecca Börman säger att näringsämnena ur mat som färdigt mixats, till exempel i juice, lättare tas upp i kroppen. Rebecca Börman manövrerar en matblender i köket. Bild: Amanda Vikman/Yle person,rebecca börman

Även om citrusfrukt är importvara så är det i säsong under vintern och våren, så vill man äta den typen av frukt lönar det sig att göra det nu.

– Och sen rekommenderar jag alltid ekologiskt, åtminstone om det är importerat. Att frukten har skal hjälper tyvärr inte utan man hittar spår av växtgifter i fruktköttet ändå.

Också ingefäran har Börman plockat fram från frysen, hon rekommenderar egentligen att man sätter det mesta i frysen även om man är osäker.

– Många produkter har inte samma konsistens efter infrysning, som yoghurt eller de här havtornsbären. Men det gör ju ingenting om man gör en smoothie av det.

Mer grönt – mer hållbart

Rebecca Börman tipsar dem som om och om försökt att ställa om sin kost att skriva en matdagbok.

– Det rekommenderar jag alltid mina kunder att börja med. Vad stoppar jag egentligen i mig under en vecka? Sedan kan man börja göra justeringar där, säger hon.

De flesta brukar kunna fortsätta i stort sett som tidigare men behöver göra justeringar som att ta en portion istället för två.

– Sedan borde vi göra grönsakerna till tallrikens huvudpersoner, det som dominerar. Kött och fisk kan ta upp en mindre del av tallriken. Överdriv med grönsaker och rotfrukter, det rekommenderar jag!

En mandarinhalva på en skärbräda.
Passa på att köpa citrusfrukter när de är i säsong. En mandarinhalva på en skärbräda. Bild: Amanda Vikman/Yle frukt,mandarin

Enligt Institutet för hälsa och välfärd ligger de finländska kvinnornas kost närmare rekommendationerna än männens.

Enligt näringsrekommendationerna bör man äta minst ett halvt kilogram grönsaker, frukt och bär per dag, men endast 14 procent av männen och 22 procent av kvinnorna når målet.

Vuxna bör inte äta mer än ett halvt kilogram rött och processat kött per vecka, men fyra av fem män och en av fyra kvinnor överskrider rekommendationen.

Enligt bland annat IPCC:s specialrapport från 2019 finns det både klimat- och hälsomässiga fördelar med att globalt övergå till en mer växtbaserad kost.

I Finland har köttkonsumtionen ökat från 50 till 80 kilogram per person och år de senaste 50 åren.

I tidningen Nature har man sammanställt uppskattningar på hur mycket koldioxidutsläppen skulle minska globalt om mänskligheten skulle övergå till en helt vegetarisk kost. Enligt den skulle utsläppen vara åtta gigaton högre om kött-trenden fortsätter jämfört med om alla åt en kost fri från animalier.

Mat på plåt

För småbarnsföräldrar, eller andra personer med bråda dagar tipsar Rebecca Börman om mat på plåt för att hinna göra hälsosam och näringsrik mat.

– Sänk ribban för dig själv och gör enkel mat. Ett tips är att tillreda mat på plåt. Lägg grönsaker och till exempel fisk på en plåt, så tillagar den sig själv i ugnen senare, ganska okomplicerat och gott, säger hon.

En mixer på ett bord. Frukter och skärbräda på bordet.
Få en vitaminkick med hemlagad juice. En mixer på ett bord. Frukter och skärbräda på bordet. Bild: Amanda Vikman/Yle smoothies

Också klassiker som ärter, majs och paprika från frysdisken är enkelt och uppskattat bland barnen.

– Och ett sista tips, som jag själv försöker gå efter, är att undvika vitt, raffinerat socker till vardags. Försök ersätta det med naturliga produkter som banan eller honung istället. Kroppen vänjer sig sedan snabbt vid kost som har mindre socker.

Läs också