Hoppa till huvudinnehåll

Byggbolaget SRV säljer sin andel i köpcentret Redi i Helsingfors – köpcentrets chef: "Det här är en positiv nyhet för köpcentret"

Kauppakeskus Redin sisäänkäynti.
Köpcentret Redi i Helsingforsstadsdelen Fiskehamnen slog upp sina dörrar hösten 2018. Kauppakeskus Redin sisäänkäynti. Bild: Petteri Bülow / Yle handelscentra,Köpcentret Redi

Byggbolaget SRV meddelar att man drar sig ur köpcentret Redi i stadsdelen Fiskehamnen i Helsingfors.

Dessutom minskar SRV sitt ägande i projektet Tampereen kansi ja areena i Tammerfors.

Åtgärderna är en del av koncernens försök att förbättra sin ekonomi.

SRV har hittills ägt 40 procent av det fastighetsbolag som utgör köpcentret Redi. Nu säljer man den andelen till de övriga ägarna, det vill säga försäkringsbolagen Ilmarinen, Pohjola, OP livförsäkring och Lokaltapiola.

- Beslutet om att sälja vår andel av Redi är en del av ett större paket. Det här är något vi måste göra för att kunna förstärka bolaget, säger SRV:s vd Saku Sipola.

Enligt Sipola har beslutet om att sälja mognat under ett par månaders tid. Han är ändå övertygad om att det är rätt beslut både för bolaget och för köpcentret.

- Vi har inte haft möjligheten att stödja köpcentrets tillväxt på samma sätt som de övriga ägarna. Det här ger köpcentret en möjlighet att utvecklas mer, säger Sipola.

Han menar att beslutet också ger byggbolaget en chans att medverka ännu mer i bygget av Fiskehamnen.

- På det sättet stöder vi också köpcentrets tillväxt, men mer indirekt, fortsätter Sipola.

SRV uppger att affären i det här skedet går på 8,5 miljoner euro plus tillgångar på 12,6 miljoner euro som koncernen har i Redi. Den slutliga summan klarnar senare när ägarna säljer köpcentret senast om sju år.

"Det här är en positiv nyhet för köpcentret"

Köpcentrets chef Aleksi Salminen är inte oroad över beslutet eller Redis framtid. Han är övertygad om att SRV:s beslut är ett steg åt rätt håll för köpcentret.

- Vi får så att säga breda ut oss lite mer då de övriga ägarna köper upp SRV:s andel. Det här är en positiv nyhet för köpcentret och företagarna, säger Salminen.

Han är också positiv gentemot köpcentrets framtid.

- Vi har haft en ständig tillväxt nu under det senaste året. Speciellt det här året har börjat starkt.

Jämfört med januari i fjol har köpcentrets besökarantal ökat med över 30 procent.

Enligt Salminen har Redi börjat komma över de problem som köpcentret stötte på i början.

- Det är alltid så att vissa företag klarar sig och vissa gör det inte. Alla köpcenter stöter på motgångar och våra motgångar var större än vad någon hade trott. Den största orsaken var nog den att Fiskehamnen var, och är fortfarande, en växande infrastruktur, säger han.

Salminen är ändå övertygad om att i takt med att Fiskehamnen byggs ut, får köpcentret fler och fler besökare.

Tävlar inte med Tripla

I oktober 2019 öppnade det nya köpcentret Mall of Tripla i Böle. Tripla-projektet kostade 1,2 miljarder euro. Köpcentret är Finlands största och där finns bland annat 250 affärer, restauranger, en biograf och ett museum.

Salminen är övertygad om att Tripla lockat en del besökare från Redi, men också från andra köpcenter.

- Tripla öppnade just innan Black Friday och julrusningen vilket säkert gjorde en betydande skillnad.

Han ser ändå inte Tripla som ett hot för Redi.

- Redi kommer vara ett av de viktigaste köpcentren i Finland inom de kommande två åren, förutspår Salminen.

- Köpcentren kommer i framtiden också att vara en stor del av invånarnas vardag, men deras form kommer förändras. Det kommer vara ännu viktigare att köpcentren är mångsidiga och trivsamma - helt enkelt ett ställe där man spenderar tid på, fortsätter han.

Artikeln har uppdaterats 6.2.2020 kl. 14.45 med kommentarer av Saku Sipola och Aleksi Salminen.

Läs också