Hoppa till huvudinnehåll

Franska lärare besöker Pedersöre: "Eleverna i Finland har en större självbestämmanderätt"

Bäckby skola i Pedersöre.
Jennifer Lelièvre, Milena Lepercq, i bakre raden Peggy Lemut, Christine Dehoche och Vincent Furcatte, Noémie Hervé, Tore Jungerstam,Laurent Godot och Hanna Sandberg. Bäckby skola i Pedersöre. Bild: Yle/Mikaela Löv Pedersöre

Sex franska lärare och en skolinspektör besöker just nu skolor i Pedersöre. Målet är att få goda idéer som hjälper eleverna att lyckas, säger läraren Laurent Godot.

Den här veckan har skolorna i Pedersöre besök av de franska lärarna Milena Lepercq, Peggy Lemut, Laurent Godot, Noémie Hervé, Vincent Furcatt, Jennifer Lelièvre och skolinspektör Christine Dehoche.

På torsdagen var det Bäckby skola som var värd för besöket.

– Vi vill se hur elever och lärare arbetar. Ni har mycket goda Pisa-resultat. Vi vill se vad vi gör lika och vad ni gör annorlunda för att på så sätt hjälpa våra elever att lyckas bättre, säger Laurent Godot.

Mera frihet och eget ansvar

Peggy Lemut säger att den skillnaden hon genast lade märke till är att eleverna i Finland har en större självbestämmanderätt än de franska eleverna.

Barnen här blir uppfostrade till att vara mera fria och självständiga― Lauren Godot

Både lärare och föräldrar ger sina barn en större autonomi. De vuxna har en större tilltro till barnens förmåga att klara sig självständigt.

– Barnen här blir uppfostrade till att vara mera fria och självständiga. Det ser man också i klassrummet. Barnen får röra på sig mera och utveckla färdigheter i skolan. I Frankrike handlar det om inlärning, säger Godot.

I den franska skolan är disciplinen mera strikt, kanske för strikt säger Godot. Trots att eleverna har större frihet i Finland måste de samtidigt hålla sig inom givna ramar. Det handlar inte om för lösa tyglar, säger Laurent.

– Nej, de finländska eleverna är artiga och vänliga och de bråkar inte eller stör undervisningen. De respekterar reglerna, säger Godot.

Givande att diskutera med utländska kollegor

För Bäckby skola och rektor Tore Jungerstam är det berikande att få besök från utlandet. Tore Jungerstam har själv besökt flera utländska skolor, både ensam och med sina elever.

– Det är mycket givande att se skillnaderna i skolsystemet och att diskutera pedagogik. Också för eleverna är det en höjdpunkt när vi får besök.

Jungerstam har lärt känna Laurent Godot och så föddes tanken på ett besök. Genom stöd från den Europeiska unionens Erasmusprogram blev resan ekonomiskt möjlig.

De franska gästerna följer med undervisningen i Bäckby skola.
De franska gästerna följer med undervisningen i Bäckby skola. De franska gästerna följer med undervisningen i Bäckby skola. Bild: Yle/Mikaela Löv skola,Pedersöre

Gemensamma metoder för små och stora skolor

De franska lärarna har också besökt Överesse skola och Sursik högstadium samt Purmos nya lågstadieskola. De franska lärarna berättar att de blev imponerade av vad de såg.

– En så modern och stor skola för bara hundra elever. Man märkte att eleverna själva också uppskattar sin nya skola och den fina miljön, säger Godot.

De franska lärarna kommer från staden Rennes och skolor med mellan 450 och 1300 elever. Bäckby skola har i sin tur 41 elever. En orsak till besöket i Bäckby är att observera hur skolan hjälper de barn som behöver lite extra stöd.

Tore Jungerstam säger att det finns metoder och hjälpmedel, för att stöda elever, som fungerar lika bra i stora som små skolor.

I Bäckby skola har man byggt upp en hemsida där barnen själva kan söka hjälp när han eller hon själv vill, utan att vara beroende av lärare, föräldrar eller ett syskon.

– Vi har jobbat med att bygga upp sådan hjälp som faktiskt fungerar. Vi fostrar eleverna till att mer och mer ta ansvar för sitt eget lärande, säger Jungerstam.

Ingen ger längre upp hoppet

Läroplanen och målen för eleverna är de samma, säger Jungerstam, men det finns olika sätt att ta sig dit. Jungerstam säger att eleverna får pröva sig fram för att ta reda på hur de lär sig bäst.

– De får göra på det sätt som passar dem bäst, så länge det fungerar, säger Jungerstam.

Den frihet vi lärare har i Finland är fullständigt unik. Målsättningen är klar, men vi är fria att välja de undervisningsmetoder som fungerar

Jungerstam säger att metoden fört med sig en mycket positiv utveckling. Förut kunde elever ge upp för att det kändes helt hopplöst att lära sig på det traditionella sättet. Det problemet förekommer inte längre.

– I dag vet barnen vad som förväntas av dem, de behöver inte gissa sig fram. De vet också att det finns sätt att lära sig som passar just dem och därför vet de att de kommer att klara sig, säger Jungerstam.

Ingen ger längre upp i de högre klasserna utan växer istället i tillit till sig själva. Tore Jungerstam säger att det handlar om tillit mellan lärare och elever, men också tillit till lärarnas förmåga.

– Den frihet vi lärare har i Finland är fullständigt unik. Målsättningen är klar, men vi är fria att välja de undervisningsmetoder som fungerar. Då kan vi lärare också använda våra egna starka sidor i undervisningen, säger Jungerstam.

Bäckby skola i Pedersöre.
Hela skolan med de franska gästerna. Bäckby skola i Pedersöre. Bild: Yle/Mikaela Löv grundskolan,Pedersöre

Mindre undervisningsgrupper i Finland

En annan skillnad mellan Finland och Frankrike är gruppstorleken. Peggy Lemut säger att klasserna i Finland är mindre och att man oftare jobbar i mindre grupper.

Jennifer Lelièvre säger att den finländska skolan beaktar elevernas välbefinnande i större utsträckning. De måste inte hela tiden sitta som ljus i sina bänkar utan får hitta arbetsställningar som passar dem själva.

Men vad kan de finländska lärarna lära sig av sina franska kollegor? Tore Jungestam säger att vi inte alltid är så duktiga på att se till de särbegåvade barnen. Det är en utmaning som är speciellt svår i mindre skolor.

Vi lägger ner mycket tid på att även de svagare eleverna ska klara sig i skolan, men hinner inte alltid med dem som är särbergåvade

Om skolarbetet är för enkelt kan det hända att barnet tröttnar och till slut blir omotiverat, säger Jungerstam.

–Vi lägger ner mycket tid på att även de svagare eleverna ska klara sig i skolan, men hinner inte alltid med dem som är särbergåvade. Det kan vi bli bättre på så att de når sin fulla potential, för samhället behöver dem, säger Jungerstam.

Kallt men magiskt i Finland

Eleverna i Bäckby skola tar besöket med ro. De tycker att det är roligt och spännande, men de är inte nervösa.

– Vi har redan tidigare haft besök från flera olika länder, säger en elev.

Passande nog råkar en klass presentera sina arbeten om olika europeiska länder, bland dem Frankrike.

Alla de franska lärarna besöker Finland för första gången. De trivs mycket bra i Finland, även om det är lite väl kallt. De berättar att de blivit tvungna att köpa varmare skor och vinterjackor inför sitt besök.

– Det är väldigt vackert, färgerna, snön och naturen är fantastisk. Finland är magiskt, men lite för kallt, säger Milena Lepercq.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten