Hoppa till huvudinnehåll

Större, snabbare och dyrare båtar – branschen väntar sig goda år men miljötänk inte ännu en prioritet

Thomas Sarin.
Enligt Thomas Sarin på Sarins båtar ökar exporten hela tiden. Thomas Sarin. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,sarins båtar

Båttillverkare i Österbotten verkar i år åka på båtmässa med en stor portion framtidstro. Färre båtar har registrerats men de som säljs är dyrare. Miljövänligare båtar diskuteras också, men har ännu inte slagit igenom.

Någon avmattning på båtmarknaden verkar inte synas. I synnerhet större motorbåtar säljer allt bättre.

– För oss innebär båtmässan en start på säsongen. Jag har redan varit på tre mässor de senaste två veckorna – i Düsseldorf, Seattle och Göteborg. Stämningen har varit väldigt positiv på alla mässor.

– Mer folk än tidigare och intresse finns. Jag tror 2020 blir ett riktigt bra år, säger vd Thomas Sarin på Sarins båtar i Karleby.

Fler än sju av tio båtar som tillverkas i Finland kommer från området mellan Vasa och Karleby. De allra flesta båtarna går på export till bland annat Norge, USA, Japan, Ryssland och Australien.

– Helsingforsmässan är väldigt viktig och vi satsar mycket på den. I år har vi sex båtar där, säger Olli Lindkvist på Nordstar i Kelviå, Karleby.

Båtmässan i Helsingfors är Nordeuropas största båtmässa och dit kommer folk från Skandinavien, Ryssland och Asien.

Också Finnmaster Boats i Karleby tar med sig flera båtar till mässan, två nya modeller har finsk premiär på mässan.

– Mässorna är en kickoff inför våren. I april märker man att alla ska ha sin båt och då är det bråttom, säger marknadsföringschef Pia Norrkniivilä på Finnmaster Boat.

Permitteringar ett minne blott

Sarins båtar har mer än 50 anställda. De gör båtar som är 25-36 fot, eller ungefär 7-12 meter långa. Prisklassen är från 150 000 till en halv miljon euro.

Permitteringar hade man senast år 2008 och i dag är det full sysselsättning och jättebra orderstock, enligt Sarin. Han är själv också lite överraskad över att Brexit inte har påverkat läget nämnvärt.

– Omsättningen ökar för de flesta i branschen och jag tror att det fortsätter i samma stil. Vi har ökat 15 procent per år tre år i rad och väntar en ökning också i år. Exporten ökar hela tiden medan den finska försäljningen är ganska stabil.

Finnmaster Boats i Karleby.
Färre båtar går åt men de som säljs är dyrare. Finnmaster Boats i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,båtar,båttillverkare,grandezza

Båttillverkaren Nordstar i Kelviå i Karleby har inte heller behövt permittera sina 50 anställda på många år.

– Det är stabilt just nu – inte högkonjunktur, men inte heller lågkonjunktur. När man säljer till flera länder är det alltid någon som stiger och någon som dyker, säger vd Olli Lindkvist.

Enligt honom har försäljningen till Ryssland mattats av lite just nu, men i stället ökar Skandinavien och övriga Europa. Nordstar gör båtar i prisklassen 200 000 till 1,3 miljoner euro.

Finnmaster Boats i Karleby hade i fjol en omsättning på 32 miljoner och företaget har 200 anställda.

– För tillfället hinner vi knappt producera båtar till alla som vill ha, marknaden går bra, säger Norrkniivilä.

Snabba båtar och miljötänk

De senaste åren har antalet motorbåtar som registreras i Finland minskat en aning, från 3 000 per år 2015 till ungefär 2 800 år 2018. Från 2018 till 2019 gick antalet registreringar upp en aning.

Men det behöver inte betyda att omsättningen hos tillverkarna blir mindre. Tvärtom verkar de båtar som säljs bara bli större, snabbare och dyrare.

– Det blir väl så med allt, man vill ha lite bättre hela tiden och byter upp sig till större båtar, säger Sarin.

Samma trend märks hos Finnmaster Boats.

– Jodå, båtfolket börjar med mindre och så blir det större och större, säger Norrkniivilä.

Pia Norrkniivilä
Marknaden går bra, konstaterar Pia Norrkniivilä på Finnmaster Boats Pia Norrkniivilä Karleby,båttillverkare,finnmaster

Enligt Sarin är el- och hybridlösningar på gång också inom båtindustrin. Men det kan dröja ett tag innan det riktigt slår igenom.

– Vi har en diskussion om bränsleförbrukning, ekonomi och ekologiska saker, det är en trend som är på kommande. Men hur snabbt det kommer är en annan fråga, säger Sarin.

Men tänker folk mer miljömässigt nu eller köper man stora båtar med stora motorer?

– Folk vill än i dag åka snabbt, men de vill också att båtarna ska bli mer ekologiska. Så vi sätter ganska mycket arbete på det i dag, att få fler båtar som går med mindre bränsle och mer ekologiskt.

Enligt Olli Lindkvist är miljötänk inte prioritet ett i branschen just nu.

– Jag har gjort båtar i nästan 40 år och motorerna blir större hela tiden. Klart att de med ny teknik inte drar lika mycket soppa som förr. Men de blir större och farten ökar. Nuförtiden gör våra båtar uppemot 50 knop, så jag skulle inte säga att miljötänket har påverkat vår nisch så mycket.

Enligt Lindkvist fungerar hybridlösningar bättre för båtar som till exempel trafikerar kanaler i Europa. De kan gå på el och göra till exempel sex knop.

– Vi har redan i tio år haft patent på en hybrid som kan köra långsamt på el och fort med diesel. Vi sålde en men den blev så dyr så tillsvidare är det ingen stor efterfrågan på sådant, säger Lindkvist.

Sarin påpekar att det handlar om en pågående process.

– Eftersom bilarna kommit hårt de senaste åren vet vi att båtarna kommer efter.

50-90 liter bensin per timme

Nordstar gör enligt Lindkvist Finlands största motorbåtar. Den största är en 49- fotare som är 15 meter lång och väger 15 ton och det är klart att det går åt en hel del bränsle att förflytta sådana båtar.

Vad drar era båtar i bränslemängd?

– En båt som gör en marschfart på 35 knop drar 2,5 till 5 liter per sjömil (1852 meter, reds anm) beroende på storlek, säger Lindkvist.

Hur fort ska en båt gå för att vara attraktiv i dag?

– Den ska ha en marschfart på 20-30 knop. Man vill ju hinna se något i skärgården också, inte bara åka snabbt förbi. Men för de som använder båten till samma resa varje dag, mellan jobb och sommarstuga, kan 30-35 knop vara riktigt intressant, säger Sarin.

Finnmaster boats i Karleby.
Folk vill ha snabbare och större båtar. Finnmaster boats i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Karleby,båttillverkare,finnmaster boats

Enligt Sarin beror bränsleåtgången såklart på båten storlek, men det handlar om 50-90 liter per timme.

– Men då kommer man också långt på en timme.

Enligt Pia Norrkniivilä är miljötänk något som deras produktutvecklare jobbar med då det till exempel gäller olika materiallösningar.

Men hur långt har ni kommit?

– Det ligger ännu på planeringsbordet men det finns starkt med där.

Statistik över antalet nyregistreringar i farkostregistret 2015-2019. Antalet nyregistrerade motorbåtar har minskat från nästan 3000 år 2015 till under 2800 år 2019. Det registrerades över tusen vattenskotrar år 2019, dubbelt fler än 2015. Bara några tiotal segelbåtar nyregistreras varje år.
Statistik över antalet nyregistreringar i farkostregistret 2015-2019. Antalet nyregistrerade motorbåtar har minskat från nästan 3000 år 2015 till under 2800 år 2019. Det registrerades över tusen vattenskotrar år 2019, dubbelt fler än 2015. Bara några tiotal segelbåtar nyregistreras varje år.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten