Hoppa till huvudinnehåll

Analys: Hasardspel utan gränser?

Lucas Dahlström tittar in i kameran. I bakgrunden ett mobilspel.
Lucas Dahlström tittar in i kameran. I bakgrunden ett mobilspel. Bild: Tiia Lillkvist / Yle kolumnister,lucas dahlström

Datorspel har börjat likna penningspel, men marknaden är oreglerad. Barn och unga utsätts för penningspelsliknande mekanismer och forskare slår nu larm.

Spelvärlden befinner sig i en underlig situation. Å ena sidan har branschen vuxit rejält under det senaste decenniet, och har enligt vissa beräkningar en större omsättning än musik- och filmbranschen tillsammans. Å andra sidan får branschen nu utstå massiv kritik från spelare, forskare och lagstiftare.

Och problemet är inte egentligen själva spelen. De är bättre och snyggare än tidigare och mobilspelen blir allt populärare. Det är sättet de samlar in pengar på som fått människor att reagera.

I tråd efter tråd på diskussionsforumet Reddit ondgör sig spelare över aggressiva finansieringsmodeller som enligt vissa bara är irriterande, medan andra säger sig ha blivit beroende av att sätta pengar på spelen.

Och det är framför allt lootlådorna som orsakar irritation. Lootlådor är ett samlingsbegrepp för okända föremål du kan köpa för pengar i spel. Innehållet, som slumpas fram, kan antingen vara kosmetiskt, ett effektivt vapen eller exempelvis en bra fotbollsspelare i fotbollsspel.

Och det är slumpmässigheten som skapar spänning, men också oro.

En lootlåda från spelet Brawl Stars. Ser ut som en verktygsback.
Skärmdump från finländska Supercells spel Brawl Stars. Såhär ser en lootlåda ut i spelet. En lootlåda från spelet Brawl Stars. Ser ut som en verktygsback. Bild: Skärmdump från Supercells spel Brawl Stars. Supercell,Brawl Stars

Forskare har liknat finansieringsmodellen vid spelautomaternas, medan spelbranschen säger att lootlådorna är överraskningsmekanismer som förbättrar spelupplevelsen.

Världshälsoorganisationen WHO klassar i dag överdrivet datorspelande som en sjukdom. Att utöver de normala lockelserna dessutom använda sig av en hasardspelsliknande modell som spelare kan förlora pengar på, utan att företagen har ett tydligt ansvar, har fått myndigheter i flera länder att reagera.

Lootlådor - spelvärldens kassako

  • Lootlådor är ett samlingsbegrepp för köp av slumpat innehåll i datorspel.
  • Enligt en analysfirma satte spelare världen över lite under 30 miljarder euro på lootlådor 2018.
  • Lootlådor i mobilspel kan oftast köpas med spelets egna valuta. Valutan kan man tjäna genom att spela, eller genom att köpa valuta med äkta pengar.
  • Lootlådans innehåll kan ha ett reellt penningvärde, och säljas vidare i spelet. Bland mobilspelen kan spelaren oftast inte sälja innehållet i lootlådorna i själva spelet, men det finns en stor svart marknad.

Forskare och experter som jag pratat med har upprepat följande saker om och om igen:

  • Personer som är problemspelare, alltså spelar bort för mycket pengar på hasardspel, lägger i regel mer pengar än andra på lootlådor.
  • Lootlådornas visuella uttryck är likadant som hos spelautomaternas, vilket i sin tur leder till en normalisering av penningspel hos minderåriga.
  • Att spela spel med lootlådor som barn kan leda till att man börjar spela penningspel som vuxen.
  • Spelbolagen har inte samma ansvar som penningspelsföretag att stödja personer som spelar bort för mycket pengar.

Forskningen kring lootlådorna är fortfarande i ett tidigt stadium, men det som verkar vara självklart är att spelföretagen rör sig allt närmare penningspelen, utan att tvingas till det ansvar som hasardspelsföretagen har.

Och visst förstår man att det är lockande. I hasardspelsbranschen finns det pengar att tjäna, och så länge det man gör inte räknas som lotteri har man fria händer, åtminstone i Finland.

Händer som håller i en mobiltelefon. Fotograferat från sidan.
Flera finländska mobilspelsföretag använder sig av lootlådor. Händer som håller i en mobiltelefon. Fotograferat från sidan. Bild: Taisto Lapila/Yle mobilspel,Telefon

Att finländska myndigheter inte granskat lootlådorna ur ett konsumentskyddsperspektiv är i sig anmärkningsvärt. Regeringen har heller inte diskuterat frågan.

De enda som undersökt lådorna är polisens lotteriförvaltning, men de fokuserar endast på om lootlådorna enligt dagens lagstiftning uppfyller kriterierna för lotteri.

I Sverige har man under de senaste åren haft en debatt om lootlådornas framtid, och regeringen pratar om att införa nationell lagstiftning. I Belgien klassas lootlådor som hasardspel. Nederländerna har en liknande syn på saken, vilket har lett till att vissa företag tvingats ta bort de magiska lådorna ur sina spel i länderna.

I Storbritannien har landets äldsta folkhälsomyndighet sagt att lådorna borde förbjudas för under 18-åringar och den offentliga sjukvården i landet menar att överraskningsmekaniken höjer risken för barn och unga att bli spelberoende. I USA har det föreslagits att lådorna skulle förbjudas. I Frankrike har spel som Counter-Strike tvingats vara mer transparenta med vad lootlådorna innehåller.

Men i Finland är det tyst.

Flera av de experter som jag har pratat med vill antingen ha en åldersgräns på spel med lootlådor eller en övre gräns för hur mycket pengar man kan spendera under en viss tidsperiod.

Men i nuläget verkar de finländska myndigheterna inte vara intresserade av att göra något åt de stora skattebetalarnas kassako.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes