Hoppa till huvudinnehåll

Förbundspennan: Rör på er!

Christel "Kite" Lundström.
Kite Lundström, Ombudsman för Skolidrotten. Christel "Kite" Lundström. Bild: FSI fsg

I veckans förbundspenna vill Kite Lundström uppmuntra just dig, din familj och dina barn att vara mer motiverade till rörelse i alla dess former.

Människor är motiverade att röra på sig och vara fysiskt aktiva av olika orsaker. En del tycker om att röra på sig i samband med en hobby, andra löper gärna ensamma längs med landsvägen eller vandrar i naturen.

Tidpunkten, situationen och årstiden påverkar oss också. En del är morgonpigga utövare medan andra hellre motionerar under kvällstid. Vissa dagar vill man kanske svettas rejält och andra dagar bara ta det lugnt.

Om man rör på sig mindre en dag är det ingenting att oroa sig för, men man kan ändå undvika att sitta stilla en alltför lång tid i sträck. Fysisk aktivitet är tyvärr ingenting man kan lagra.

Vi behöver en omgivning som gör det möjligt att vara aktiv. Vänner och familjemedlemmar som man kan vara fysiskt aktiv med gör det roligare.

Att skaffa en hund är ett bra sätt, hunden fungerar nämligen utmärkt som promenadsällskap. Att motionera i grupp eller med hjälp av en app är också en bra idé.

Rätt slags kläder och utrustning gör det lättare och det är bra att få handledning och utbildning för att veta vad man gör och därmed undvika skador.

Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att barn i åldern 0-1 år borde vara fysiskt aktiva 30 minuter om dagen till exempel genom att ta små pass där babyn ligger på mage och måste lyfta huvud och nacke. Fastspänd i vagn, barnstol eller på rygg max 1 timme i taget. Skärmtid 0 minuter, sömn av god kvalitet inklusive tupplurar 14-17 h (0-3 mån, 12-16 h (4-11 mån).

Barn använder sig av medfödda rörelser. Dessa utvecklas till att bli medvetna rörelser som lärs in genom att barnet övar. Snart kan rörelserna göras utan att barnet behöver tänka eller anstränga sig för utförandet.

När övningarna är automatiserade frigörs hjärnkapacitet och barnen kan stärka den kognitiva utvecklingen och även samspela och leka med andra barn.

Uppmuntra och hjälp barnen när de upplever svårigheter

Barn utvecklas i olika takt men alla olika skeden och basfärdigheter har en stor betydelse för senare utveckling. Jag vill uppmuntra alla till att hjälpa och stödja sina barn när de träffar på svårigheter.

Låt det ta tid, barnet behöver repetera och upprepa många, många gånger. Utvecklingen sker inifrån-utåt.

Rörelseförmågan utvecklas tidigast i ansiktet och nacken för att därefter utvecklas vidare till armar och bål samt sedan ben och balans. Att kunna koordinera fingrarnas eller tårnas rörelser sker sist i utvecklingen.

Åla, krypa, rulla, gå, hoppa, kasta, fånga och balansera klarar de flesta av så småningom och dessa basfärdigheter borde alla lära sig och hålla vid liv så länge som möjligt, även som vuxen.

Den fysiska aktiviteten borde vara rolig, mångsidig och tillräcklig varje dag, men så också vilan. Kanske inte så rolig utan rofylld, djup och lätt, tillräcklig och varje natt.

Valet är vårt

Nu är valet vårt. Vi kan själva välja om vi rör på oss eller om vi väljer att inte göra det. Det handlar om små val i vardagen som vi gör varje dag.

Ta trapporna istället för hissen, cykla eller gå till arbetet eller skolan i stället för att ta bilen. Var utomhus så mycket som möjligt.

Om du har ett stillasittande arbete kan du till exempel använda dig av ståbord eller stå och sitta på olika underlag. Bryt sittandet under dagen och ta en rörelsepaus.

Löp, dansa, yoga, gymnastisera, spela boll, träna på gym, lek, orientera, utför kampsport, simma, skrinna eller skida. Valmöjligheterna är många och alla har vi våra egna sätt.

Till sist vill jag uppmuntra just dig till att fundera på hur du, dina barn och din familj kunde bli och vara mera motiverade till rörelse!

Kite Lundström
Ombudsman för Skolidrotten

Läs också