Hoppa till huvudinnehåll

Sanoma-koncernen köper Aamulehti – "ägarkoncentrationen i mediebranschen blir allt starkare"

Aamulehden pääovi
Utöver de stora tidningarna Aamulehti och Satakunnan Kansa, ingår också 13 mindre lokaltidningar i Birkaland, Västra och Mellersta Finland i affären. Aamulehden pääovi Bild: Matias Väänänen / Yle Aamulehti

Mediekoncernen Sanoma meddelar att den köper 15 lokaltidningar av konkurrenten Alma Media. Om konkurrensverket godkänner affären betyder det att Sanoma-koncernen inte bara äger landets största tidning Helsingin Sanomat – utan också landets näst största dagstidning Aamulehti.

Beskedet om att Alma Media säljer sina lokaltidningar slog ner som en bomb i morse.

Det är alldeles klart att det blir förändringar då vi ansluts till Sanoma-koncernen. Vi har olika sätt att fungera, men det är onödigt att ta ut några sorger på förhand.― Sari Sainio, huvudförtroendeperson

Sari Sainio är huvudförtroendeperson för journalisterna på Alma Medias lokaltidningar. Så här kommenterar hon dagens besked.

– Det är alldeles klart att det blir förändringar då vi ansluts till Sanoma-koncernen. Vi har olika sätt att fungera, men det är onödigt att ta ut några sorger på förhand. Vi tar en dag i taget och löser de problem som uppstår, säger huvudförtroendepersonen Sari Sainio.

Det ser ut som om vi i framtiden har två stora mediehus på den kommersiella sidan, Sanoma och Keskisuomalainen.

Det här är en fortsättning på en utveckling som har pågått i flera år. Nu blir ägarkoncentrationen ännu större.― Jaana Hujanen, professor i journalistik
En kvinna som heter Jaana Hujanen.
Köpet av Alma Media-tidningarna kan ses som ett svar på Keskisuomalainens aggressiva köp av tidningar under de senaste åren, konstaterar Jaana Hujanen som är professor i journalistik på Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. En kvinna som heter Jaana Hujanen. Bild: Jaana Hujanen Svenska social- och kommunalhögskolan,journalistik,professorer,Jaana Hujanen

Köpet av Alma Media-tidningarna kan ses som ett svar på Keskisuomalainens aggressiva köp av tidningar under de senaste åren, konstaterar Jaana Hujanen som är professor i journalistik på Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet.

– Det här är en fortsättning på en utveckling som har pågått i flera år. Nu blir ägarkoncentrationen ännu större.

Från Sanoma-koncernens sida har man i dag bedyrat att alla 15 tidningar kommer att fortsätta existera.
Huvudförtroendepersonen Sari Sainio vill inte kommentera framtiden.

– Nyheten är dagsfärsk. Jag kan inte bedöma vad det betyder för framtiden, säger Sari Sainio.

Forskning från Sverige visar att om det inte längre finns journalister som bor på de små orterna ändrar rapporteringen karaktär.― Jaana Hujanen, professor i journalistik

Inte heller professor Jaana Hujanen vill sia om framtiden. Hon konstaterar att det är en bra fråga vad som kommer att hända med lokaltidningarna.

– Forskning från Sverige visar att om det inte längre finns journalister som bor på de små orterna ändrar rapporteringen karaktär. Att utveckla lokaljournalistiken på små tidningar är inte en lätt uppgift.

Så kallade synergier är alltså inte bra för lokaljournalistiken?

– Folk märker om innehållet inte är originalinnehåll, utan material som cirkulerar mellan många olika tidningar. Det finns ett stort behov av genuint lokalinnehåll. Och det förutsätter att det finns journalister på orten som känner till den egna orten, säger Hujanen.

Utöver de stora tidningarna Aamulehti och Satakunnan Kansa, ingår också 13 mindre lokaltidningar i Birkaland, Västra och Mellersta Finland i affären.

Affären går lös på 115 miljoner euro och kräver ännu ett godkännande från Konkurrensverket.

Läs också