Hoppa till huvudinnehåll

Närpes och Jakobstad fick rätt – får ersättning för gammal asfalt

De nya köerna orsakas av asfaltarbete.
18 år efter att asfaltkartellen uppdagades har Närpes och Jakobstad fått förslag på förlikningsavtal. Bilden är en arkivbild och har inget med kartellen att göra. De nya köerna orsakas av asfaltarbete. Bild: Yle/Marcus Lillkvist smedsby omfartsväg

18 år efter att den landsomfattande asfaltkartellen uppdagades har nu både Närpes och Jakobstad erbjudits förlikningsavtal. Närpes får knappa 75 000 euro, hur mycket Jakobstad får är höljt i dunkel.

2002 började Konkurrensverket nysta upp en nationell asfaltkartell som då pågått sedan 1994. Åtta bolag kom tillsammans överens om storleken på offerter för asfaltjobb som de skulle lämna in till en kommun eller en region.

Det bolaget som man bestämde skulle få jobbet lämnade in lägst offert, men med ett pris som låg över marknadsvärdet. De sju andra bolagen lämnade in betydligt högre offerter.

Eftersom det lägsta priset var över marknadspriset har många kommuner och städer begärt ersättningar.

Närpes och Jakobstad får pengar från YIT

Det är 18 år sedan asfaltkartellen uppdagades, för 14 år sedan drog Närpes stad igång en process för att få ersättning.

Såväl Närpes och Jakobstad krävde ersättning från Lemminkäinen. För ett par år sedan köptes Lemminkäinen upp av YIToch därför är det YIT som erbjudit de två städerna förlikningsavtal.

På tisdagskvällen godkände stadsstyrelsen i Närpes ett förlikningsavtal med YIT på knappa 75 000 euro.

Närpes stadsstyrelseordförande Olav Sjögård (SFP) säger att de i Närpes var övertygade om att det handlade om en kartell.

- Det var riktigt styggt uppgjort. Det tog oss 14 år att få rätt, så det gäller att vara seg, säger Sjögård.

Olav Sjögård
Olav Sjögård. Olav Sjögård Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik politiker,Närpes,Österbotten,olav sjögård

Hur stort avtal Jakobstad erbjudits offentliggörs först om ett par veckor då ärendet behandlas i stadsstyrelsen.

2017 rapporterade Yle Österbotten att Jakobstads ersättningskrav låg på 638 000 euro. Om det är nära det vill stadsdirektör Kristina Stenman inte avslöja.

- Så mycket kan jag säga att det är en ny situation när ett förslag om förlikning kommer, säger Stenman.

Kristina Stenman
Kristina Stenman. Kristina Stenman Bild: Nathalie Lindvall Kristina Stenman,naturstig

Lång process ser ut att gå i mål

Det tog alltså 14 år från det att Närpes drog igång processen om att få ersättning tills staden fick ett förslag om förlikning.

Att det tagit så länge beror på att det varit en lång process med många parter uppdelat på flera rättegångar och i flera instanser.

I och med att Högsta förvaltningsdomstolen dömde kartellen för brott mot lagen om konkurrensbegränsningar 2009, stod det klart att det funnits en riksomfattande kartell. Då ryckte kommunerna ut med sina skadeståndskrav.

Ursprungligen krävde kommunerna och staten 120 miljoner euro, men efter att saken varit uppe i både Helsingfors tingsrätt och hovrätt landade skadestånden på 27 miljoner euro.

I en andra våg följde ett 20-tal kommuner som valde att lämna in egna stämningsansökningar till tingsrätterna. Dit hör Jakobstad och Närpes.

Alla kommuner har inte valt att driva ett eget mål, i till exempel Korsholm ansåg man att man inte hade så stora ersättningskrav att man skulle ställa några krav på kartellen.

Företagen som ingick i asfaltkartellen var Lemminkäinen Oyj (numera YIT), VLT-Trading Oy konkursbo, Skanska Asfaltti Oy, NCC Roads Oy, SA-Capital Oy, Rudus asfaltti Oy, Interasfaltti (upplöst) och Super Asfaltti Oy.

Uppdatering 25.2: Stadsstyrelsen i Jakobstad godkände en förlikning och fick 165 000 euro.

Läs också