Hoppa till huvudinnehåll

Axxell ordnar barnledarutbildning på nätet - dagvårdskrisen i Helsingfors får skolor att tänka om, många inom dagvården har inte behörighet

Två barn, en flicka och en pojke, sitter på ett berg, med ryggen mot kameran. I bagrunden syns lekande barn som har gula reflexvästar på sig.
Som bäst håller skolan på och rekryterar lärare för utbildningen. Två barn, en flicka och en pojke, sitter på ett berg, med ryggen mot kameran. I bagrunden syns lekande barn som har gula reflexvästar på sig. Bild: Amanda Vikman/Yle Dagisbarn,barn (familjemedlemmar),lek (barnlek),vänner

Axxell meddelar på torsdagen att de inleder en e-utbildning för barnledare från och med maj.

Som bäst håller skolan på och rekryterar lärare för utbildningen, skriver Axxell i ett pressmeddelande.

Enligt Axxell ger det här möjlighet för personer som jobbar med småbarnspedagogik -till exempel på dagis, utan behörighet att skaffa den behörigheten som arbetet förutsätter medan de arbetar.

Det betyder också att studerandena inte behöver någon praktik eftersom de redan jobbar inom branschen.

Den som är behörig att jobba med småbarnspedagogik bör ha en grundexamen inom social- och hälsovård, närvård eller grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning.

Enligt Axxell finns det för tillfället 61 personer i Helsingfors som jobbar inom dagvården på svenska utan behörighet.

"En grundläggande rättighet att få småbarnspedagogik på sitt modersmål"

2019 rapporterade Svenska Yle att läget inom dagvården i Helsingfors är kritisk. Hälften av svenskspråkiga barn erbjuds plats på finska daghem.

– Situationen har länge varit svår, men nu har vi övergått till krisläge. I början av 2020 kan vi inte erbjuda platser i svenskspråkiga daghem och försöker hitta platser i finskspråkiga istället. Den akuta bristen gäller 10-15 anställda. Vi kunde ha undgått det här läget om dessa platser blivit fyllda, sade borgmästare Jan Vapaavuori till Yle i december.

Justitieminister Anna-Maja Henriksson ledde på onsdagen en rundabordsdiskussion om dagvårdens akuta kris.

- Det är en grundläggande rättighet att få småbarnspedagogik på sitt modersmål. Det finns inga snabba lösningar, men med den anda som vi hade i dag tror jag att vi kommer att få resultat, säger Anna-Maja Henriksson, som var positiv efter rundabordsdiskussionen.

Närvarande vid diskussionen var representanter för utbildningsanordnare, Helsingfors stad, intresseorganisationer, privata aktörer samt de finlandssvenska fonderna.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes