Hoppa till huvudinnehåll

Stockmann uppvisar bättre siffror - men det är fortfarande Lindex som drar

Stockmanns klocka
Stockmann lovar förbättrat resultat år 2020 Stockmanns klocka Bild: Lehtikuva Stockmann

Stockmanns resultat för fjolårets fjärde kvartal visar att det går bättre för bolaget. Enligt bolagets ledning bär nya strategier frukt.

Det justerade rörelseresultatet för det fjärde kvartalet, alltså oktober till december, steg till 28 miljoner euro. Jämfört med 23,5 miljoner 2018.

Bolagets omsättning för det sista kvartalet sjönk däremot till 285,7 miljoner. 2018 var omsättningen 304,5 miljoner under fjärde kvartalet.

Vd Latvanen: Strategin bär frukt

Omsättningen för hela 2019 uppgick i 960 miljoner euro. Enligt Jari Latvanen, verkställande direktör för Stockmann Group var det bolagets förnyade strategi som ledde till det positiva resultatet.

– Vi förnyade vår strategi och introducerade mot slutet av året en klarare vision. De första effekterna av de strategiska åtgärderna och den pågående transformationen syns i vårt finansiella resultat.

Han tillägger att bolaget år 2020 kommer fortsätta arbetet med att vända varuhusverksamheten till en hållbar nivå innan 2021.

– Vi har många pågående projekt och reformer för att förbättra trenden. Vårt mål är att förbättra koncernens rörelseresultat år 2020. Alla steg vi tar går i riktning mot detta mål, säger Latvanen.

Talouselämä: Bara Lindex går bra

Men tidskriften Talouselämä säger att siffrorna är förskönade: Skalar man bort klädkedjan Lindex är siffrorna fula.

Omsättningen för varuhusen i Finland och Baltikum har fortsatt att minska, konstaterar tidningen. Näthandeln har visserligen ökat med 11 procent, men det finns inga siffror för näthandelns reella omsättning.

Enligt Talouselämä är det Lindex och hyresintäkterna som håller Stockmann flytande. Av varuhuset i Helsingfors centrum är 34 procent uthyrt.

Lindex är till salu, och enligt bokslutskommunikéen fortsätter försäljningsprocessen enligt planerna.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes