Hoppa till huvudinnehåll

Entimmeståget tuffar vidare

Ett tomt järnvägsspår en solig vinterdag med snö.
Ett tomt järnvägsspår en solig vinterdag med snö. Bild: Linus Hoffman/Yle järnvägar,järnvägstrafik,tågtrafik,kollektivtrafik,Räls,Entimmeståg,Kustbanan,tågförseningar

Planerna på ett höghastighetståg mellan Åbo och Helsingfors avancerar. Staten och kommunerna längs banan har kommit överens om att bilda ett bolag som ansvarar för planeringen.

När banan är klar kan tåget som mest gå i 300 kilometer i timmen, och sträckan mellan Kuppis och Böle tar lite mer än en timme.

Karta som visar den nya järnvägssträckningen mellan Åbo och Helsingfors i relation till kustbanan via Karis.
Den preliminära bansträckningen . Karta som visar den nya järnvägssträckningen mellan Åbo och Helsingfors i relation till kustbanan via Karis. Bild: Yle/Miro Johansson Västnyland,järnvägstrafik,Karta,Kustbanan,Entimmeståg,ELSA-rata,åbo-helsingfors

Planeringskostnaderna för entimmeståget beräknas uppgå till 75 miljoner euro. Staten står för 51 procent av kostnaderna, resten står kommunerna för:
  • Åbo stad, 10,25 miljoner euro
  • Esbo stad, 10,25 miljoner euro
  • Helsingfors stad, 5,80 miljoner euro
  • Salo stad, 3,74 miljoner euro
  • Lojo stad, 3,74 miljoner euro
  • Vichtis kommun, 3,74 miljoner euro
  • Kyrkslätt kommun, 0,38 miljoner euro.

De olika kommunernas beslutande organ ska ännu ta ställning till kostnaderna.

Avtalet gäller planeringen fram till byggstart.

Om byggbeslut fattas kommer den beräknade totalkostnaden för ett höghastighetståg till Helsingfors vara 2,76 miljarder euro.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland