Hoppa till huvudinnehåll

Saknaden efter brodern som gick under med M/S Irma: "Tänk om han hade fått leva, hur skulle det ha varit?"

en svartvit bild av en ung mans anskikte mot gul bild av en del av vraket efter m/s irma
Stefan Lumme omkom i M/S Irmas förlisning. en svartvit bild av en ung mans anskikte mot gul bild av en del av vraket efter m/s irma Bild: Mageia man,Stefan Lumme

I över 50 år har familjen Lumme sörjt 16-årige Stefan som försvann i djupet som jungman på M/S Irma. Vraket hittades i maj 2019. Nu ska det undersökas av de åländska myndigheterna. Dykningarna inleds så snart vädret tillåter.

Efter Yle Åbolands samtal med åländska myndigheter är det nu klart att åländska polisen och de myndigheter som samarbetar med den ska utreda M/S Irmas förlisning. Ingen annan än av polisen utsedda dykare får dyka till vraket. Platsen där hon ligger kommer att bevakas.

Det 45 meter långa skeppet av metall förde elva personer med sig i graven i oktober 1968.

Endast styrmannen Torvald Grönqvists kropp hittades efter att M/S Irma hade försvunnit. Irma var på väg från Klaipėda i Litauen till Raumo.

svartvit bild av litet lastfartyg fullastat med kol
M/S Irma. svartvit bild av litet lastfartyg fullastat med kol Bild: Cecilia McMullen fartyg

Familjen Grönqvist i Vålax i Borgå miste åtta anhöriga: fyra söner, tre svärdöttrar och en tvååring i tragedin.

Förutom dem omkom tre besättningsmän i olyckan. En av dem var 16-årige Stefan Lumme.

Yle har bland annat gjort podcasten "Mysteriet Irma" om förlisningen.

Äntligen hittades Irma

I maj 2019 hittades M/S Irma av ett dykarteam. Hon ligger på 43 meters djup, cirka 23 sjömil väster om Enskär och avståndet till åländska fastlandet är lite mindre, berättar dokumentärfilmaren Mikael Martikainen som har samarbetat med dykarteamet Irma.

Se här undervattensbilder från vraket:

Martikainen och datorprogrammeraren Tomas Gustafsson inledde i fjol filmandet av en längre dokumentär om M/S Irma med målet att hitta vraket och försöka reda ut vad som egentligen hände och vad som förorsakade förlisningen.

Familjen Lummes stora sorg

Åbobon Peter Lummes 10 månader yngre bror Stefan, 16 år, var en av de 3 utomstående besättningsmän som omkom ombord på M/S Irma i stormen den 26 oktober 1968. Peter kände tidigt på sig att något hade hänt med Stefan. Den hösten gjorde Peter sin värnplikt på Örö.

- Så nog kommer jag ju bra ihåg. Jag gjorde mina sista dagar av värnplikten då på hösten -68 och hörde där om förlisningen. Vi visste ungefär var det skedde.

äldre man i blå t-skjorta står framför ett järnstaket vid gult stenhus och park i Åbo.
Peter Lumme. äldre man i blå t-skjorta står framför ett järnstaket vid gult stenhus och park i Åbo. Bild: Nilla Hansson man,peter lumme

Peter läste om förlisningen i alla tidningar han kom åt. Han visste att hans bror hade gått under med Irma, men levde i tron att det hade hänt natten mellan söndag och måndag, den 28 oktober. Senare har det kommit fram att Irma försvann i havets djup redan natten mellan fredag och lördag, alltså den 26 oktober.

- Så den hade varit på botten redan i två dygn. Helt borta, utan att någon ens har alarmerat att båten har försvunnit!

Peter Lumme och hans familj samt pressen får alltså veta något först på måndag.

fyra ljushåriga glada barn sitter i kö med armarna runt varandra på svartvitt fotografi i ram
Paula, Peter, Stefan och Mikael Lumme fyra ljushåriga glada barn sitter i kö med armarna runt varandra på svartvitt fotografi i ram Bild: Nilla Hansson syskon,syskonen Lumme

Familjen låg i chock och Peters mamma blev alldeles stum.

- Hon kunde aldrig acceptera att Stefan var död, så när hon dog 40 år senare fanns han fortfarande med som arvinge i boet.

För Peter var det snart ganska klart att hans lillebror som var som en tvilling för honom inte skulle komma tillbaka.

- Man hittade ju första styrmannen död på en bakvänd flotte ganska snart. Då visste man att den hösten fanns nog inga levande kvar.

Natten då M/S Irma gick under, var en mycket stormig natt med blid snö och väldigt höga vågor. Det blåste upp till 10 Beaufort (motsvarar minst 24,5 m/s).

Varför larmade ingen?

På fredag kväll hade besättningen varit i kontakt med fartygsmäklaren och anhöriga till redarfamiljen Grönqvist. Då såg vädret bra ut och Irma beräknades anlöpa Raumo tidigt på lördagsmorgonen, fullastad med antracit. Då skulle de mötas av lossningsbesättning.

När ingen Irma kom, gick hamnjobbarna hem.

Det tog två dagar innan någon slog larm.

Peter Lumme är upprörd över den två dagar långa tystnaden.

- Det låter otroligt för mig, hur kan det vara tyst då? I två dygn!

I Cecilia McMullens mycket intressanta bok "Vi minns M/S Irma" finns uppgifter om vindriktningar och -hastigheter som tyder på att det hade gått bra att inleda eftersökningarna efter förlisningen på lördag och fortsätta på söndag. På måndag blev vädret igen sämre.

tabell över väderobservationer på Ålands hav 25-28 oktober 1968
Väderobservationer från Cecilia McMullens bok "Vi minns M/S Irma" tabell över väderobservationer på Ålands hav 25-28 oktober 1968 Bild: Cecilia McMullen Tabell,väderobservationer

Men först på måndag konstaterar hamnkaptenen och -jobbarna att Irma inte har varit i Raumo hamn överhuvudtaget. Varken jobbarna eller mäklaren har slagit larm om saken. Man väntar till måndag förmiddag.

- Och sen blir det alarm om att Irma säkerligen har försvunnit nånstans på vägen för man får inte kontakt med båten.

Då sätts spaningarna igång med sjöbevakningens och arméns båtar. Peter Lummes kommande svärfar Kai Halonen är befälhavare på bevakningsfartyget Silmä. Enligt Lumme har fartygen kört ungefär rakt ovanom Irma utan att veta om det.

Spekulationerna hösten 1968

Man upptäcker olja som man tror härstammar från Irma, en sönderslagen livbåt och lastluckor och andra föremål spridda över ett större område. Men inget fartyg. Spekulationerna över vad som kan tänkas ha hänt med M/S Irma var många. Som att den kan ha kört på en mina, blivit torpederad av en ubåt, kört på ett jättestort plaströr eller trasslat in propellern i en trål.

Om några veckor avslutades spaningarna efter Irma på grund av det dåliga vädret. Man lovade fortsätta spana på våren.

- Men det gjorde de aldrig, det blev ju ingenting, säger Lumme besviket.

svartvit bild av rostigt mindre fartyg som heter Kari K
Så här såg Irma ut då hon ännu hette Kari K och fanns i Norge svartvit bild av rostigt mindre fartyg som heter Kari K Bild: privat fartyg

Ingen kommission tillsattes

I rådstuvurätten i Borgå 10.3 1969 redogörs för spaningarna efter Irma. Där konstateras också att handels och -industriministeriet, trots förfrågningar från både Sjöfartsstyrelsen och anhöriga, inte har tillsatt en kommission för att undersöka M/S Irmas förlisning och följderna av denna.

För familjen Lumme kom beskedet som en chock, berättar Peter Lumme.

När han långt senare lärde känna befälhavaren Kai Halonen som deltog i spaningarna på Silmä frågade han varför inte spaningarna fortsatte på våren -69? Då blev svaret att sjöbevakningen inte kan göra något utan beslut från befälet.

- Och nu har Irma legat där i över 50 år tills Irma-gruppen hittade henne.

Äntligen hittad

dokumentärteam i båt på havet. Överst vrakletare Kari Saramo, Tomas Gustafsson, Mikael Martikainen. I mitten dykare Patrik Grönqvist och redarfamiljens representant Tomas Grönqvist. Nederst vrakletare Marko Saramo
Dykarteamet Irma. dokumentärteam i båt på havet. Överst vrakletare Kari Saramo, Tomas Gustafsson, Mikael Martikainen. I mitten dykare Patrik Grönqvist och redarfamiljens representant Tomas Grönqvist. Nederst vrakletare Marko Saramo Bild: Mageia Oy/Mikael Martikainen Skärgården (öar),M/S Irma,dykare,dokumentär

Dykargruppen Irma hittade fartyget efter att ha intervjuat många som visste något om båten och förlisningen.

För familjen Lumme känns det bra att Irma är hittad, men Peter är rädd att dykare med andra avsikter än Irmagruppen ska dyka ner och plundra Irma.

Liten, allvarlig, litet lockig pojke på svarvitt fotografi.
Stefan Lumme som liten Liten, allvarlig, litet lockig pojke på svarvitt fotografi. Bild: privat pojkar,Stefan Lumme

16-årige Stefan Lumme var alltså jungman ombord på M/S Irma som förliste i oktober 1968. Hans 10 månader äldre bror Peter Lumme som själv har varit matros på liknande båtar har sedan dess funderat över vad som egentligen hände.

Dokumentär på kommande

På dokumentaristen Mikael Martikainens bilder kan man se att det är just Irma från Borgå som ligger där. Man kan också se att båtens skrov är intakt, att delar av styrhytten har försvunnit och att det finns rester av trålar på den.

Martikainens dokumentär för Yle förväntas bli klar till hösten 2020.

För familjen Lumme känns det bra att Irma är hittad, men frågorna återstår, menar Peter Lumme:

- Varför har den förlist där, för nu kan man ju se på bilderna att den har gått under när den har fått vatten i sig. Luckorna har gett efter, fördäckets luckor som är byggda till en lastlucka för att få plats för långvirke.

På bilderna ser det ut som om Irma har störtat rakt neråt med fören i botten och aktern i luften.

m/s Irma på havsbottnet. Skanningsbild.
M/S Irma på havsbottnen m/s Irma på havsbottnet. Skanningsbild. Bild: Merinorpat Ay vrak,M/S Irma,scanning,skeppsbrott

- Kanske har luckorna varit dåligt fästade med presenningar och skalkjärn? Kanske har man varit oförsiktig?

Frågor som plågar

Peter Lumme har själv erfarenhet av långfart under samma tid och har seglat på fartyg som har liknat Irma. Han vet hur lite man ser uppe från styrhytten i kolmörker och storm som kommer bakifrån.

- Lämpluckorna har nog dykt iväg innan båten har sjunkit.

Det är många frågor som plågar Peter Lumme som har svårt att tro att mäklaren som har intresse av att lasten fort ska komma fram inte bryr sig.

- Och varför larmar inte redarfamiljen? Pojkarna hade ju sina fruar med och ett barn.

Fyra söner, tre fruar och ett litet barn. Åtta personer som alla hette Grönqvist.

Styrmannen Torvald Grönqvist hade ju ringt på fredag kväll och meddelat att Irma skulle anlöpa Raumo redan innan klockan åtta på lördagsmorgonen. Och att de skulle höra av sig när de var klara med lossandet av lasten.

man står på båtdäck på öppet hav med bukett av vita rosor i händerna
Peter Lumme tar avsked av sin bror Stefan man står på båtdäck på öppet hav med bukett av vita rosor i händerna man,peter lumme

Efter ingenjören Tomas Gustafsssons beräkningar står det klart att Irma har gått under någon gång mellan 12 och 03 på natten mot lördag.

Lumme tänker sig att det nog förutom styrmannen har funnits åtminstone en matros på utkik på kommandobryggan.

Ny VHF-sändare

M/S Irma hade ny radioutrustning och borde ha kunnat ta kontakt med sjöbevakningen och andra via den. Eller ens meddelat om mayday. Av en eller annan orsak gjordes det inte. Eller också hördes det bara inte.

Peter Lumme tänker sig att man nog har hunnit resonera hit och dit innan förlisningen.

- De har nog haft tid att fundera "vad ska vi göra" och diskutera. Sen har de kanske kastat ut flottarna och kanske räddningsbåten också och någon har krupit i den.

Lumme tänker att besättningen har haft åtminstone en halv timme på sig att fundera vad man ska göra.

- Det betyder att de skulle ha kunnat alarmera och kastat ut nödraketer, en annan sak är om de syns i sådant väder.

Också om båten fylls med vatten, menar Lumme, går den inte under med det samma.

Det är möjligt att Lummes frågor aldrig blir besvarade, trots att Irma har hittats. Det finns inga vittnen kvar och hytterna och mycket annat ombord på Irma har för länge sedan vittrat sönder.

"Den oavslutade historien"

blond kvinna i mörkblå kappa står i båt på öppet hav med en vit ros i sina händer
Sonja Lumme tar farväl av sin bror Stefan som aldrig kom tillbaka från havet. blond kvinna i mörkblå kappa står i båt på öppet hav med en vit ros i sina händer Bild: Nilla Hansson kvinna

Stefan Lumme var också artisten och låtskrivaren Sonja Lummes bror. När hon växte upp levde hon i tron att han nog en dag skulle komma hem någonstans ifrån. Hon skrev låten Päättymätön tarina (Den oavslutade berättelsen).

vå kvinnor och två män står framför stor vit båt vid brygga
Paula Wilson, Sonja Lumme, Mikael Lumme och Peter Lumme vå kvinnor och två män står framför stor vit båt vid brygga Bild: Nilla Hansson syskon,Paula Wilson, Sonja, Mikael och Peter Lumme

Paula Wilson från Rosala är Sonjas, Stefans och Peters storasyster. Hon hoppas att myndigheterna skulle ta tag i fallet Irma som fortfarande är en av de största förlisningarna i vår tid.

- Att myndigheterna skulle utreda orsaken till olyckan och se till att de rester av människor som där finns tas upp och identifieras så att de som finns där kan begravas.

- Jag tycker att man inte får lämna människorester på havsbotten så att vem som helst kan komma åt dem. Griftefriden borde respekteras och det tycker jag är myndigheternas ansvar.

Paula Wilson har tänkt mycket på sin lillebror Stefan som var två år yngre.

- Nog har han på något vis följt med mig hela livet. Sorgen har nog pågått i dessa femtio år och pågår säkert så länge jag lever. Tänk om han hade fått leva, hur skulle det ha varit?

Monument av metall och sten som föreställer en båt med mast. Står bland träd i höstliga färger
Monumentet "Havets offer" på Rosala Monument av metall och sten som föreställer en båt med mast. Står bland träd i höstliga färger Bild: Paula Wilson Minnesmärke

Monumentet i brons som Paula Wilson för trettio år sedan lät resa för sin bror Stefan Lumme och andra som omkommit till sjöss, är gjort av smeden och konstnären Jan Sandman. På fundamentet finns en plakett där det står: "Till havets offer. Längre än ögat når skimrar saknaden".

Mycket farligt att dyka in i Irma

Det är kommissarie John Clemes på Ålandspolisen som leder utredningen av M/S Irmas förlisning.

Den inleds i samarbete med gränsbevakningen så fort vädret tillåter.

Antikvarien Marcus Lindholm på den åländska kulturbyrån tror att det kan vara möjligt att bärga människoresterna ombord på Irma. Det här för att kunna identifiera och begrava dem.

Att polisen inte har kommit igång med olycksfallsutredningen har att göra med väderförhållanden, menar Lindholm.

- Hösten har ju varit väldigt blåsig och vrakplatsen är synnerligen väderutsatt.

Det är helt enkelt mycket farligt att dyka där.

- Särskilt om man går in i vraket. Det ligger också så pass djupt.



Fakta om m/s Irma

M/s Irma

  • Motorfartyget byggdes i Norge 1947 på Seutelvens Verksted A i Fredrikstad.
  • M/s Irma var 44,64 meter lång, 7,55 meter bred och 3,6 meter djup.
  • Hon hade dubbla skrov, nyanskaffad radioutrustning, ny räddningsflotte och hon var byggd för sillfiske på Atlanten.
  • Hon gick under namnen Kari 1947-1956, Veslemöy 1956-1961 och Irma 1961-.
  • Fartyget ägdes av familjen Grönqvist från byn Vålax i Borgå landskommun.
  • M/s Irma skulle frakta stenkol, antracit, från Klaipeda i Litauen till Raumo i Finland.
  • M/s Irma förliste natten mellan den 25 och 26 oktober 1968 någonstans på norra Ålands hav.
  • Elva personer omkom då fartyget förliste.
  • Den enda som hittades var Torvald Grönqvist. Man fann hans kropp i en uppochnervänd livflotte cirka tre sjömil från åländska Yxskär.
  • Vraket av m/s Irma hittades i maj 2019 på åländskt vatten.

Med båten förliste:

  • Sten Grönqvist 3.5.1938 med fru Mirja Grönqvist 16.12.1941 och son Kim 27.1.1966
  • Torvald Grönqvist 8.3.1944 med fru Britta Grönqvist 1.1.1947
  • Kurt Grönqvist 31.12.1945 med fru Leila Grönqvist 12.5.1948
  • Hans Grönqvist 13.4.1942
  • Kurt Törnström 24.6.1947
  • Jim Lundström 28.5.1949
  • Stefan Lumme 26.12.1951

Läs också