Hoppa till huvudinnehåll

Webbutik för använda märkeskläder sysselsätter tiotals unga i Lojo

Har planer på att expandera till hela Nordeuropa.

På fem år har Lojoföretaget Emmy Clothing vuxit från en vag dröm i ett 30 kvadratmeter stort lager i Esbo, till en av Lojos främsta arbetsgivare för unga.

Webbshopen för begagnade märkeskläder är en av stadens tio snabbast växande företag.

Över 1 000 plagg sorteras dagligen i lagret i Lojo.

De kläder som inte lämpar sig för försäljning går vidare till välgörenhet eller återvinns som till exempel stoppning i bilsäten eller ljuddämpare i tvättmaskiner.

I dag verkar företaget i en lagerlokal på 1 500 kvadratmeter. Knappt hälften av de 40 anställda är unga.

- Vi är en av de främsta sysselsättarna av unga arbetstagare i Lojo, berättar vd Petra Luntiala.

Väggarna börjar ändå komma emot och snart är de kanske tvungna att flytta igen. Hur länge de kan stanna i Lojo vågar Luntiala inte säga. De har redan flyttat tre gånger på grund av utrymmesbrist.

Det är ändå osannolikt att företaget verkar helt och hållet i Lojo i framtiden.

- Sedan när vi finns i flera europeiska länder så är det svårt att verka enbart i Lojo, men jag tror nog vi stannar här så länge vi ryms.

Emmy Clothing är en nätbutik som säljer dina märkeskläder second hand.


Hög av kläder och skymten av handen på en som sorterar kläderna.




Hög av kläder och skymten av handen på en som sorterar kläderna.
Bild: Nicole Hjelt / Yle
Lojo,företag,Second hand,kläder,mode,Emmy clothing

Grundare är Hanna Autio och Markus Rautopuro. Rautopuro har sin bakgrund i IT och Autios intresse för hållbara kläder bottnar i den egna passionen för att sy.

Tillsammans konstaterade de att de saknade en plattform för att återvinna hållbara och kvalitativa kläder på ett enkelt sätt.

De efterlyste ett sätt där man enkelt kunde sälja vidare sina kläder, något som krävde mindre egen insats än till exempel försäljning på loppmarknader eller via sociala medier.

Vi ville se om ett så kallat "nyckeln i handen"-koncept kunde fungera, att man inte behöver göra annat än överlämna sina gamla kläder― Hanna Autio, grundare

Det hela började för fem år sedan med 500 klädesplagg. I dag är det dubbelt fler som sorteras i lagret i Lojo varje dag.

Efter att kläderna sorterats granskas, fotograferas och prissätts de för att sedan sättas till försäljning på nätsidan. Säljaren får upp till 80 procent av intäkterna.


Siluett av kvinna som fotograferar en upphängd klänning.




Siluett av kvinna som fotograferar en upphängd klänning.
Bild: Nicole Hjelt / Yle
Lojo,företag,Second hand,kläder,mode,Emmy clothing

Vid huvudingången möts vi av avdelningen för kundkontakt. Dörr i dörr är studion. Där jobbar tre till fyra personer dagtid och två personer kvällstid för att man ska hinna fotografera alla kläder.

Emmy Clothing har insamlingslådor utplacerade i hela Finland och Estland. Lådorna har tillverkats av en lokal hantverkare. Orsaken till att företaget valt att expandera till Estland är ren logistisk.


Låda för klädinsamling.




Låda för klädinsamling.
Bild: Nicole Hjelt / Yle
Lojo,företag,Second hand,kläder,mode,Emmy clothing

- Estland var lätt att börja med eftersom det är nära, det är lätt att resa dit och modet och vädret är ganska lika som här, förklarar Autio.

Bor man i huvudstadsregionen kan man som säljare också välja att få kläderna upplockade från dörren.

Estland är ändå bara först i ledet av många, om allt går som planerat. Det finns nämligen förhoppningar på att utvidga till hela Nordeuropa.


Kvinna som sitter vid en dator och arbetar.




Kvinna som sitter vid en dator och arbetar.
Bild: Nicole Hjelt / Yle
Lojo,företag,Second hand,kläder,mode,datorer,Emmy clothing

En av orsakerna till att Emmy Clothing vuxit så explosionsartat ligger säkert i att företagets mål går hand i hand med många av dagens konsumenters.

Emmy Clothing jobbar för att minska klädindustrins belastning på miljön.

För nästan alla av oss är hälften av våra kläder sådana som ligger i skåpet och används lite eller inte alla― Vd Petra Luntiala

Det finns 80 000 plagg i lagret i Lojo, och på en del skymtar fortfarande prislappen. De har antagligen aldrig varit i användning.

- Om alla kläder fördubblade sin livslängd så skulle vi sänka på utsläppen med över 40 procent, säger vd Petra Luntiala.

Laura Metso arbetar med att granska kläderna och mata in information som storlek, märke, mått och kvalitet i webbshopen. Metso föredrar att köpa begagnade kläder åt sig själv och barnen.

Många gånger kan kläder användas många fler gånger än de används. Jag tycker vi har för mycket kläder i världen. Därför är det viktigt att använda second hand kläder. Det är lättare för plånboken och känns bra.― Laura Metso

Jeans och andra byxor hör till de plagg som folk gärna säljer vidare via företaget. Dam- och barnkläder dominerar medan Metso gärna skulle se mera herrkläder.


Vit lastbil.




Vit lastbil.
Bild: Nicole Hjelt / Yle
Lojo,företag,Second hand,kläder,mode,Emmy clothing