Hoppa till huvudinnehåll

Inga löften om flera tåg som stannar i Bennäs – men tre möjliga lösningar diskuterades

Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson.
Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson. Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson. Bild: Yle / Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,jansson

Det var en konstruktiv diskussion men några direkta löften om att fler tåg ska stanna i Bennäs fick regionen inte ännu. Det står klart efter att VR:s vd Rolf Jansson besökte Jakobstadsregionen och träffade beslutsfattare och företagare för att diskutera tågtrafiken.

Det var SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson som bjöd in till diskussion.

- Grundproblemet är att för få tåg stannar i Bennäs som ändå är hela Jakobstadsregionens station. Här bor 50 000 invånare som behöver goda förbindelser, säger Henriksson.

VR:s vd Rolf Jansson lägger fram tre möjliga lösningar. Ett alternativ är att förbättra infrastrukturen.

- Till exempel att man förbättrar rälsen och tar bort hastighetsbegränsningar, säger Jansson.

Ett annat alternativ är att kombinera tåg och buss. Till exempel så att resan till Seinäjoki görs med buss och därifrån vidare med tåg.

Och för det tredje kan VR vid behov ändra tidtabellerna.

- Vi uppdaterar våra tidtabeller kontinuerligt.

Beväringar stiger ombord på bussen från Jakobstad till Dragsvik.
Beväringar stiger på bussen från Jakobstasd till Dragsvik. Beväringar stiger ombord på bussen från Jakobstad till Dragsvik. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist beväringar,militärtjänst,Jakobstad

Beväringar kanske får komma senare till Dragsvik

Att eftermiddagståget inte längre stannar i Bennäs drabbar i bland annat beväringar som ska ner till Nylands brigad.

- Man kunde föra en dialog med Dragsvik för att se om det är möjligt att komma lite senare. Hoppar man på 18:30 tåget i Bennäs är man framme halv ett på natten, säger Jansson.

I dagens läge måste beväringarna vara framme senast klockan 23.59. Det betyder att beväringar från Jakobstadsregionen kan åka med ett tåg från Karleby 15:20.

Eller så blir det en bussresa som tar nästan åtta timmar. Bussen startar 16:15 från Jakobstad och är framme lite före midnatt.

Joakim Häggman.
Joakim Häggman Joakim Häggman. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Pedersöre,häggman

Joakim Häggman från Purmo i Pedersöre tar bussen från Jakobstad till Dragsvik eftersom han får vara hemma ungefär 1,5 timme längre då. Häggman och de andra beväringarna har diskuterat läget ganska mycket, säger han.

- Det är onödigt att de tog bort turen från Bennäs. Det var smockfullt på stationen, fullt med beväringar och ändå tar de bort den turen, säger Häggman.

Daniel Nylund från Kronoby väljer också bussen framom tåget på grund av att den startar senare. Men han hade gärna valt tåg.

- Det är bra mycket lättare att åka tåg, man får sträcka på benen och gå runt eller köpa något, säger Nylund.

Daniel Nylund och Lukas Lillqvist.
Daniel Nylund och Lukas Lillqvist. Daniel Nylund och Lukas Lillqvist. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,lillqvist

Lukas Lillqvist, också han från Purmo i Pedersöre, vill gärna att eftermiddagståget börjar stanna i Bennäs igen.

- Det är lite onödigt att de satsar på Bennäs tågstation och så drar de in turer därifrån. Och alltid då vi kommer hem på fredagarna är det jättemycket folk som stiger av, alltid mellan 50 och 100 personer. Det är ändå en betydande mängd, säger Lillqvist.

Kan ändra tidtabell inom ett par månader

VR gör större förändringar i sina tidtabeller en gång om året, men mindre förändringar kan göras varannan månad om det finns behov.

Utmaningen är enligt Jansson att det ofta bara finns ett spår där all trafik ska samsas.

- Problematiken är att det kommer tåg från många håll och man måste säkerställa att de inte kör på varandra. Och speciellt blir det problematiskt när vi har passagerartrafik som är mycket snabb, upp till 200 kilometer i timmen och så har vi godstrafik som kör på 70-80 kilometer i timmen och alla kör på samma räls.

Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson.
Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson. Anna-Maja Henriksson och Rolf Jansson. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist Jakobstad,jansson

Klimat-osmart och tar tid att åka via Karleby

Henriksson lyfter fram att inte ett enda tåg stannar i Bennäs mellan klockan 13 och 18:30.

Att passagerare därför kan tvingas åka till Karleby och sedan susa söderut igen, förbi sin "egen" station, är enligt Henriksson allt annat än fiffigt.

- Det är klimatosmart och så tar det mycket mer tid. Bättre då att tåget skulle hinna stanna när det åker förbi en gång. Det tar inte många minuter, säger Henriksson.

Henriksson hyser goda förhoppningar om att VR kommer att lyssna på kritiken från regionen.

- Några konkreta löften har vi inte fått men han har varit idel öra. Han har lyssnat, han har frågat och det är fint att han tog sig tid att komma hit.

Samtidigt vet Henriksson att det handlar om ett stort pussel som VR ska lägga.

- Men när man nu är medveten om hur mycket det här har komplicerat tillvaron för många så upplever jag att det finns bättre möjligheter att få till stånd förändringar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten