Hoppa till huvudinnehåll

Både banker och butiker berättar vad din konsumtion gör för klimatet - men vad gör du med den informationen?

Matvaror upplagda på ett kassaband i affären.
Alla kärror du någonsin fyllt med mat lämnar spår... Matvaror upplagda på ett kassaband i affären. Bild: Amanda Vikman/Yle livsmedelsaffärer,Livsmedelsbutik,matvaror

Vi kan mäta hur vi sover och vi kan mäta våra steg. Nu finns det även sätt att mäta vårt klimatavtryck. Men frågan är om det ändrar vårt beteende?

Nej, det här ska inte handla om olika sorters skam eller Storebror som ser dig.

Istället kan vi själva se vart våra pengar går och vad det får för effekter. För i dag kan banker och mataffärer berätta hur många kilo koldioxid våra inköp ger.

Ett globalt sätt att räkna

En finländsk innovation som Ålandsbanken utvecklat, kallat Åland Index, kan avläsa om du har gjort ditt inköp på en bensinstation eller till exempel i en blomsteraffär. Det är ett index som kan avläsa klimatpåverkan på varje transaktion. Målet är att det skulle bli en standard som alla banker i världen använder i framtiden.

- Vi vill sprida det här som ett konkret exempel på hur vi kan implementera Parisavtalet. Vi välkomnar alla att vara med och rädda miljön och vi har även presenterat det här i FN, berättar Anne-Maria Salonius som är chef för Ålandsbanken Finland.

anne-maria salonius
Anne-Maria Salonius på Ålandsbanken betonar individens ansvar. anne-maria salonius Bild: yle/Anna Dönsberg Ålandsbanken,anne-maria salonius

Ett gemensamt ansvar

Det finns de som tycker att det inte är enskilda människor som ska fixa problemet utan att det är storföretag som släpper ut mycket växthusgaser som ska ta sitt ansvar?

- Jag tycker att vi alla har ansvar och små saker har ändå en stor betydelse när vi alla börjar ta små steg åt rätt håll. Konsumenten kan tänka till hur hen konsumerar och kräva av producenter att de gör mer hållbara produkter, säger Salonius.

För att sprida licensen grundades Doconomy, ett finans-tech bolag som erbjuder mobiltjänster och klimatkompensationer för privatpersoner och banker.

Bolaget har som mål att nå 500 miljoner människor till år 2025 och hjälpa folk att förstå och minska sitt klimatavtryck.

Tanken är att erbjuda Åland Index på licens så att banker och företag i hela världen kan koppla upp sig till det och utveckla det som en tjänst för sina kunder.

En världsomspännande rörelse

- Doconomy grundades i Sverige sommaren 2018. Det är också en rörelse där vi bjuder in konsumenter, banker, handel och konsumentnära tjänster att vara med och driva dagligt klimatengagemang, säger Helena Mueller, medgrundare och affärschef för Åland Index Solution.

- Koldioxidavtrycket som tillräknas varje bransch är uträknat utifrån 15 000 globala bolags faktiska CO2 utsläpp, som de rapporterat i sin årsredovisning. Det innebär alltså att Åland Index räknar ut CO2-avtrycket per köp baserat på ett snitt i branschen, globalt. De rapporterade utsläppen omfattar företagens direkta och indirekta utsläpp, det vill säga även utsläppen från produktion och användning av deras produkter och tjänster och det är världsunikt, säger Helena Mueller.

När man använder bolagets app eller kort, eller när man är i en bank som använder Åland Index, kan kunden jämföra sina köp även om hen är på semester i USA eller Norge eller någon annanstans i Europa. Det betyder att samma index kan användas överallt oberoende av valuta.

Skärmdump på en bankapp.
En skärmdump av en mobiltelefon som använder Åland Index Skärmdump på en bankapp. Bild: Skärmdump/Nordea wallet klimat

Exempel på klimatkompensationsprojekt som bolaget har varit med i är solpaneler som installerats i Rajastan i Indien eller skogsplanteringsprojekt som följer FN:s CDM krav.

Även i din matvagn

Vi finländare är vana vid att våra inköp registreras i olika förmånskort. I dem har vi redan länge kunnat avläsa hur mycket och vad vi köpt.

Handeln i Finland har på senare tid med hjälp av Naturresursinstitutet Luke räknat ut olika produkters klimatpåverkan. Både i K-affärer och S-butiker kan vi numera följa med vilka klimatavtryck vi lämnar när vi konsumerar.

I de stora butikskedjornas förmånskort finns en funktion som anger koldioxidutsläppen för olika produktgrupper. Dem kan man avläsa med hjälp av appar.

Krav på klimatmätare

Redan tidigare har kunderna kunnat jämföra pris och graden av inhemskhet. Men den tredje viktigaste egenskapen ansågs vara klimatvänligheten.

Den har tillkommit på publikens begäran. Och att kunderna är allt mer miljömedvetna märks också i butikerna.

- Ungefär 20 procent av genomsnittsfinländarens klimatavtryck kommer från mat. Det är en klar trend att kunderna önskar fler vegetariska produkter och alternativ till mjölkprodukter, säger Minna Vakkilainen, kundinformationsdirektör vid K-gruppen.

Minna Vakkilainen
Minna Vakkilainen i Keskos nya utrymmen i Fiskehamnen. Minna Vakkilainen Bild: yle/Anna Dönsberg Kesko,Minna Vakkilainen

Mängden användare som laddar ned de appar som ger information om användning växer hela tiden.

K-affärens app över klimatavtryck har över 100 000 användare och S-gruppens app som tagits i bruk tidigare är uppe i 300 000 användare.

Informationen om klimatavtryck och de olika produktgruppernas indelning finslipas och blir exaktare hela tiden i samarbete med publikrespons. Hur mycket information kunderna vill ha är också en viktig fråga.

Då är den stora frågan ifall du och jag är tillräckligt motiverade att verkligen ändra vår konsumtion och därigenom minska vårt klimatavtryck.

Verktygen finns, men ännu kan man inte avläsa vad vi väljer att göra av dem.

Läs också

Nyligen publicerat - Hälsa