Hoppa till huvudinnehåll

Cancerförsäkring i Stockmanns namn aktualiserar problem med telefonförsäljning: "Det borde bli olagligt att ringa utan din tillåtelse"

Juri Mattila talar i sin mobiltelefon.
Juri Mattila svarar på ett säljsamtal (arkivbild). Svenska Yle intervjuade honom i fjol gällande automatiska säljsamtal. Juri Mattila talar i sin mobiltelefon. Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,Juri Mattila

Den senaste tidens försäljning av en cancerförsäkring har visat att det skulle behövas ett allmänt förbud mot telefonförsäljning, enligt Konsumentförbundet.

– Man borde alltid få lite fred hemma, till exempel, så att inte någon ringer när som helst, säger Juha Beurling-Pomoell som är generalsekreterare på Konsumentförbundet.

Han föreslår alltså att telefonförsäljning bara borde få ske till personer som har gett sitt uttryckliga tillstånd till det på förhand.

Svenska Yle har den här veckan berättat om telefonförsäljningen av en cancerförsäkring i varuhuset Stockmanns namn – en försäljning som flera personer har upplevt vara sårande eller skrämmande.

Beurling-Pomoell säger att fallet har aktualiserat behovet av ny lagstiftning. Samtidigt säger han att det är ett exempel bland flera.

– Ja, det är mycket vanligt att många tar emot samtal som är mycket irriterande, ibland till och med provocerande som i det här fallet, och vi tycker de är helt onödiga.

Juha Beurling-Pomoell
Juha Beurling-Pomoell på Konsumentförbundet. Juha Beurling-Pomoell Bild: Yle/Niklas Fagerström porträtt,konsumentförbundet

Han säger att det finns en stor risk att många köper saker och tjänster som de inte vill ha eller som de inte har råd med.

– Det är många som är ensamma hemma och ingen ringer till dem och sedan en vacker dag så ringer telefonförsäljaren. Det är en händelse. Och det är fint att någon ringer och efter en god stund vill man inte säga att man inte vill köpa nånting.

I nuläget finns det en möjlighet att stoppa telefonförsäljning genom att lägga till sitt namn på en särskild spärrlista, men det kräver ett aktivt val och spärren är bara i kraft i tre år åt gången.

Stockmann överlåter regelbundet kunduppgifter

I fallet med cancerförsäkringen har Stockmann överlåtit uppgifter om åtminstone tusentals stamkunder direkt till ett telefonförsäljningsföretag som säljer försäkringen.

Det medger Stockmanns kommunikationsavdelning för Svenska Yle, efter att det först blev otydligt.

Kunduppgifter slussas flera gånger per år till telefonförsäljningsföretaget. Här ingår stamkunders kön, ålder, ort, namn och telefonnummer.

Det står i Stockmanns dataskyddsbeskrivning att företaget får överlåta kunduppgifter till leverantörer av marknadsföringstjänster men vilket eller vilka företag det handlar om framkommer inte.

"Ansvaret ligger helt hos Chubb"

Stockmann svarar i ett mejl att man inte tar något ansvar för cancerförsäkringen Stockmann Turva, och påpekar att ansvaret ligger helt hos försäkringsbolaget Chubb.

Beurling-Pomoell på Konsumentförbundet tycker att företagets inställning är mycket beklaglig.

– Det mest värdefulla Stockmann har eller har haft är sitt varumärke, och de borde tänka efter mycket noggrant hur de kontrollerar sina samarbetspartner och deras agerande. Och som vi ser i det här fallet så har det inte gått så bra.

Han säger bestämt att Stockmann antingen borde komma med strikta direktiv på hur telefonförsäljningen ska gå till, eller helt avsluta samarbetet med Chubb.

Det vill Stockmann inte kommentera än men man säger att man kommer att diskutera telefonförsäljningen av cancerförsäkringen och fatta beslut om saken senare.

Kommunikationsavdelningen låter meddela att Stockmanns vd Jari Latvanen redan har flera möten inbokade för att fundera på cancerförsäkringens framtid.

Här kan du lyssna på Nyhetspodden om telefonförsäljning och Stockmann-cancerförsäkringen:

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes