Hoppa till huvudinnehåll

Vasa deltar i ambitiöst hamnprojekt – världens hav ska räddas

Rotterdamin satama
Hamnen i Rotterdam deltar också i projektet. Rotterdamin satama Bild: Antti Lähteenmäki\YLE hamnar,Rotterdam,containerfartyg,export

Vasa är en av tjugo städer som ska göra hamnarna och sjöfarten mer miljövänlig. Meningen är att rädda världens hav, säger vd Risto E.J. Penttilä på tankesmedjan Nordic West Office.

Projektet heter Sea20 och meningen är att, som namnet antyder, 20 hamnstäder ska delta. Just nu är Vasa, Helsingfors, Rotterdam, Seattle, Hamburg, Trieste, Luleå och Genua med.

Man ska tillsammans fundera på hur man kan göra sjöfarten mer miljövänlig. Dessutom ska man se över själva hamnarna.

"Rädda världens hav"

De som dragit igång projektet är tankesmedjan Nordic West Office och Wärtsilä.

Enligt Risto E.J. Penttilä, vd på Nordic West Office, är målsättningen ytterst ambitiös.

- Meningen är att rädda världens hav och samtidigt förbättra livskvalitén för hamnstädernas invånare, säger Penttilä.

Vasa bra ställe för pilotprojekt

Vasa stad gick gladeligen med i projektet.

- Vi är små och smidiga. Det här är ett bra ställe att göra pilotprojekt på och alla känner alla, säger stadsdirektör Tomas Häyry.

För Vasa är det också viktigt att man har en identitet som en havsstad.

I praktiken kommer samarbetet mellan städerna att bestå av bland annat arbetsgrupper och utbyte av information.

Tekniken finns redan

Risto E.J. Penttilä säger att det är viktigt att fokusera på sjöfarten. 90 procent av världens frakt sker till havs.

- Fartygens bränslen är de mest nedsmutsande, så det finns att göra, säger Penttilä.

- Det paradoxala är att vi har tekniken som behövs, men vi har inte tagit den i bruk. Vi vill snabba på utvecklingen. Vi vill få städerna att prata med hamnarna, företagen och fartygsindustrin om att man måste vara mer ambitiös med ibruktagandet av ny teknologi, fortsätter Penttilä.

Det handlar alltså också om attitydfostran?

- Nog är det så, säger Penttilä.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry håller med, det handlar mycket om inställning.

- Vi har ofta kunnat visa på att det går att minska utsläpp med teknologi och samtidigt göra bra business. Det är lättare att förändra attityder om vi visar att man med en viss modell kan spara på miljön samtidigt som det också sparar pengar.

Noterbart är att sju av världens tio största containerhamnar finns i Kina. Ingen av dessa hamnar deltar i projektet, åtminstone inte än.

I slutet av 2020 ska det vara klart vilka alla 20 hamnar som deltar.

Artikeln baserar sig på Vaasa ja Helsinki mukana kunnianhimoisessa hankkeessa – Tarkoituksena on pelastaa maailman meret skriven av Terhi Varjonen.

Läs också