Hoppa till huvudinnehåll

Komplicerat motorbyte på trotjänaren till Utö ­– kommer tillbaka i ny skrud

Tomt motorrum på M/S Eivor.
Motorrummet gapar tomt efter att dieslarna lyfts ut. Tomt motorrum på M/S Eivor. Bild: Yle/Peter Petrelius M/S Eivor,Caterpillar,Fartygsmotorer

Strängare miljökrav kräver att motorerna förnyas på M/S Eivor. På en gång passar man på att fräscha upp båten både in- och utvändigt.

Förbindelsebåten Eivor som går mellan Nagu och Utö ligger nu på dock i Åbo för en omfattande upprustning.

De gamla motorerna har redan lyfts ut och de nya står inne i en hall i Pansio och väntar på montering. Arbetet är krävande och pågår ännu i två månader.

Det trettio år gamla fartyget byggdes ursprungligen för krävande isländska förhållanden och gick i trafik där innan hon kom till Åbolands skärgård.

Vesa Savolainen vid en av de två motorerna.
Rederiets vd Vesa Savolainen vid en av de två motorerna. I bakgrunden maskinchef Markus Ingman. Vesa Savolainen vid en av de två motorerna. Bild: Yle/Peter Petrelius M/S Eivor,Caterpillar,Fartygsmotorer

Får nytt namn

På en gång passar man på att fräscha upp kafeterian på nedre däck och det kommer även att bli synbara förändringar utåt. Vesa Savolainen, vd för rederiet Kuljetus-Savolainen, berättar att fartyget ska målas i nya färger. I maj ska fartyget vara tillbaka på rutten, men då får passagerarna vänja sig vid ett nytt namn.

M/S Eivor på dock i Pansio.
M/S Eivor återgår trafik i maj efter en längre dockning i Pansio. M/S Eivor på dock i Pansio. Bild: Yle/Peter Petrelius M/S Eivor,fartyg,Utö

Eivor har hängt kvar från det förra rederiet och även det ursprungliga namnet Baldur går fortfarande att skönja insvetsat i skrovet. Än har man inte bestämt sig för vad det ska stå, men alla förslag är välkomna, säger Savolainen och utlovar ett pris för den som kommer på det nya namnet.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland