Hoppa till huvudinnehåll

Pargas stad accepterar inte förslaget att minska på färjtrafiken till Norrskata och Houtskär – ska försöka påverka NTM-centralens planer

Den klargula landsvägsfärjan Stella har lagt till vid färjefästet i Kittuis i Houtskär en solig sommardag i skärgården.
NTM-centralens förslag skulle innebära att endast en färja skulle trafikera rutten Korpo-Norrskata-Houtskär under vintern. Arkivbild. Den klargula landsvägsfärjan Stella har lagt till vid färjefästet i Kittuis i Houtskär en solig sommardag i skärgården. Bild: Linus Hoffman/Yle Houtskär,färja,Åboland,Skärgårdens ringväg,houtskärsfärjan

NTM-centralen har föreslagit att rutten mellan Korpo, Norrskata och Houtskär ska trafikeras med endast en färja under vintern. Pargas stadsstyrelse protesterar.

Ärendet behandlades på Pargas stadsstyrelses möte på måndagen. Enligt ordförande Mikael Holmberg (SFP) rådde det under mötet lite förvirring över om NTM-centralen faktiskt har tagit ett beslut om att minska på färjtrafiken eller om det endast är ett förslag.

- Det är väl ett förslag än så länge, säger Holmberg.

NTM-centralens förslag handlar om att minska på färjtrafiken mellan Korpo, Norrskata och Houtskär under vintermånaderna från november till april. I praktiken skulle det innebära endast en färja skulle trafikera rutten.

Porträtt på en man med svarta glasögon.
Mikael Holmberg. Porträtt på en man med svarta glasögon. Bild: Linus Hoffman/Yle stadsstyrelser,Mikael Holmberg,Pargas,pargas stadsstyrelses ordförande

Skulle leda till flera försämringar

Förslaget skulle bland annat leda till att skolskjutsarna för en del barn inte kan ordnas inom lagstadgad tid. Enligt lagen får skolresorna inte överskrida 2,5 timmar för lågstadieelever och 3 timmar för högstadieelever. Dessutom har förslaget negativa följder för näringslivet och för sjuktransporter.

Enligt Holmberg finns det därför klara och tydliga motiveringar från Pargas stads sida att sätta sig emot förslaget, som är planerat att träda i kraft i höst. Innan dess kommer man från Pargas stads håll att försöka ändra på NTM-centralens planer.

- Vi levererar förstås det här utlåtandet som vi tog i dag till NTM-centralen och fortsätter att informera dem om hur läget är. Nu kommer det att ordnas diskussioner och träffar med dem, och vi försöker påverka dem att komma till en annan lösning, säger Holmberg.

Holmberg säger att det är förståeligt att NTM-centralen är pressad gällande ekonomin och att man måste spara pengar, men enligt Holmberg är det här inte rätt ställe att spara i.

Tror du att NTM-centralens förslag kommer att upphävas?

- Jag tror nog att de kommer att inse att det här är för radikalt. Eventuellt blir det några förändringar i trafiken där, men så här stora förändringar kan det inte få leda till.