Hoppa till huvudinnehåll

Framtidens jobb: Flygmekaniker, yrket med lyft

År 2017 fanns det ca 9 728 flygplan i luften varje dag med 1 270 406 passagerare.
Inom de närmaste 20 åren kommer flygtransporter att öka årligen med 4,3 procent eller mera.
Därför är flygplansmekaniker så viktiga.

en flygmekaniker somn ler
Jukka Raitisoja en flygmekaniker somn ler flygmekaniker,flyg

Flygplansmekanikerns möjligheter att få jobb ser riktigt bra ut för tillfället. Framtiden är ljus.― Jukka Raitisoja

- Flygplansmekanikerns möjligheter att få jobb ser riktigt bra ut för tillfället. Framtiden är ljus, Det säger Jukka Raitisoja, som är lärare på yrkesskolan Varia i Vanda.

Där utbildas nya flygplansmekaniker. Jukka Raitisoja är också flygplansmekaniker i grunden. Snart blir han färdig lärare för branschen.

En flygplansmekaniker är en person som reparerar flygplan, helikoptrar och flygplansmotorer. De kan även tillverka nya flygplan.

Jag valde att bli lärare för att lärande alltid har intresserat mig. Jag vill dela med mig av informationen för framtidens proffs.― Jukka Raitisoja

Många vill jobba med flygplan. Till Varia söker vanligtvis 70-100 personer per år. Åtta kommer in till linjen.

en graf som visar  antalet kommersiella flygplan som ökar
en graf som visar antalet kommersiella flygplan som ökar

Behovet av mekaniker är stort

År 2017 fanns det cirka 23 600 passagerar- och lastflygplan i tjänst. Om man räknar med militär- och privatplan så fanns det totalt närmare 40 000 flygplan. År 2018 flög det nästan 4,3 miljarder passagerare som är det högsta antalet någonsin under ett års tid.

Hurdan ska en flygplansmekaniker vara?

  • Flygplansmekaniker behöver känna till flygplansteknik och elektronik. Man skall kunna känna till flygplanets och helikopterns uppbyggnad, apparat, system och mätare.
  • Man måste ha bra psykisk och fysisk hälsa för att man rör på sig mycket i jobbet. Ibland hamnar man jobba i konstiga och svåra positioner.
  • Jobbet kräver att man har tålamod och koncentrationsförmåga samt är noggrann, ansvarsfull och pålitlig.
  • Installationsjobb kräver att man tar eget initiativ och att man kan samarbeta.
  • När man gör flygplansinstallation är det viktigt att man gör varje arbetsskede noggrant enligt direktiven och att man rapporterar när man gör olika moment.
  • Man skall känna till direktiven för hur man servrar planer och internationella reglement.
  • I Finland krävs det att man kan tala flytande finska. Man ska också kunna prata bra engelska.

Krav för att kunna börja studera:

För att bli en flygmekaniker måste man ha tålamod och bra syn. Man måste kunna jobba under stress och i trånga utrymmen. Flygmekaniker är ett viktigare yrke än de flesta tror, de behövs hela tiden.

en graf som beskriver hur antalet passagerare ökar
en graf som beskriver hur antalet passagerare ökar

Flygplan i framtiden

  • År 2021 skall hybrid flygplanet Airbus E-Fan x testflygas för första gången för ett test program.
  • Efter man har testa flygplanet med testprogrammet så kommer man få mycket information av hur man kan använda hybrid flygplanet som passagerarplan.
  • Flygplansmekaniker, lön

  • Den genomsnittliga månadslönen för flygplansmekaniker är ca 4000 euro i månaden.

Jari Kajander är en 26 år gammal flygplansmekaniker. Han studerade på Yrkesskolan Varia till att bli flygplansmekaniker.

Han har varit flygplansmekaniker i fem år på Aeropole, som ligger på Malms flygplats. Han valde att börja studera till flygplansmekaniker för att han tänkte att det skulle vara ett mångsidigt och krävande jobb.

När man har fått mera erfarenhet så kan man jobba med något helt annat
än vad man har utbildat sig till
― Jari Kajander

Yrket är väldigt mångsidigt, säger läraren Jukka Raitisoja. Du kan avancera inom branschen hur långt du vill.

Efter att man studerat till flygplansmekaniker kan man studera vidare inom flygplansteknik. När man har studerat klart i yrkesskola kan man fortsätta studera i TAMK (Tampereen Ammattikorkeakoulu), Finlands enda yrkeshögskola för flygplansmekaniker.

Vad rekommenderar du, att fortsätta studera eller att jobba efter skolan?
– Båda är ett bra val!

Den här artikeln har kommit till som ett samarbete mellan medielinjen på Prakticum och Svenska Yle kunskap.

Slutredigering: Alexandra Stjernberg
Text och Foto: Vincent Holmberg
Video: Thobias Hilden & Robin Grundfelt
Klipp: Thobias Hilden & Robin Grundfelt
Grafik: Thobias Hilden & Robin Grundfelt
Tack till: Aeropole & Varia