Hoppa till huvudinnehåll

Tallink gör ett jättekap i Tallinn – rederiet och staden bygger en ny passagerarterminal på paradplats i hamnen

En bild på hur Tallinn planerar att området runt Linnahall ska utvecklas med en ny passagerarterminal som a och o, men också konferens- och köpcenter och konsertsalar.
Så här tänker sig Tallinn stad att området runt Linnahall ska utvecklas. En bild på hur Tallinn planerar att området runt Linnahall ska utvecklas med en ny passagerarterminal som a och o, men också konferens- och köpcenter och konsertsalar. Bild: Tallinna linnavalitsus Tallink,Tallink Silja Oy,Tallinn,Estland,rederier,rederi,Linnahall

Konferenscenter, konsertsalar, köpcenter och en passagerarterminal för rederiet Tallink. Målet är att öka turismen, skapa arbetsplatser och förbättra hela stadens ekonomi, säger Tallinns borgmästare Mihhail Kõlvart.

– Tallinn har hittat strategiska samarbetspartner som det går att samarbeta med för att utveckla Linnahall, sa borgmästaren när planerna offentliggjordes.

Linnahall i Tallinn
Det slitna Linnahall byggdes inför sommar-OS år 1980, då seglingstävlingarna ordnades i Tallinn. Linnahall i Tallinn Bild: Wikimedia Commons linnahall

Också bolaget Tallink Grupps styrelseordförande Paavo Nõgene betonade att storprojektet är lika viktigt för staden som för rederiet.

– Tallinn och den estniska staten har länge försökt komma på en fungerande vision för det skyddade kulturarvet Linnahall, säger Nõgene.

Ett krav har varit att det ska byggas en stor sal som rymmer 5 000 personer.

Estland behöver en sal med plats för femtusen personer, så att Tallinn kan ordna stora konferenser och andra kulturevenemang som kräver ett kvalitativt och stort utrymme.― Paavo Nõgene, Tallinks styrelseordförande

Linnahall och det stora grönområdet som står tomt i dag och ligger nordost om byggnaden, fram till Terminal A, som Viking Line och Eckerö Line använder, har skapat Tallinns ledare huvudbry i över 20 år.

Området är dels bland det potentiellt mest attraktiva staden har att erbjuda, men Linnahall representerar en specifik sovjetisk arkitektur som är skyddad.

Linnahall är i sämre skick på insidan än på utsidan, vilket har skrämt bort eventuella samarbetsparter.

Tallinns Gamla stad sedd från Linnahall.
Linnahall i förgrunden ligger precis utanför Gamla stads murar. Tallinns Gamla stad sedd från Linnahall. Bild: All Over Press Linnahall,Tallinn,Gamla staden, Tallinn,Estland,Tallink Silja Oy

Utvecklingsprojektet har ännu en tredje part, Estlands största investeringsbolag Infortar. Infortar äger bland annat knappt 40 procent av Tallinks aktier.

De tre parterna bildar ett gemensamt bolag som ägs till 34 procent av Tallinn och 33 procent av de andra. Projektet beräknas kosta 300 miljoner euro.

– Den största risken är risken för överreglering, säger Infotars delägare och chef Ain Hanschmidt till tidningen Ärileht.

Målet är att locka miljontals personer till nya Linnahall

– När stadsledningen tog kontakt med oss före årsskiftet tog vi emot erbjudandet med glädje, säger Hanschmidt. Om vi kan bygga ut Linnahalls hamn kan vi locka åtta till tio miljoner besökare dit.

Både Infortar och Tallink har sitt huvudkontor bara ett stenkast från Linnahall.

Tallinks Stockholmsfärja blir kvar i D-terminalen

Den nya passagerarterminalen kommer i första hand att användas för färjorna till Helsingfors. Enligt Tallinks styrelseordförande Nõgene fortsätter färjan till Stockholm att avgå från D-terminalen.

De andra rederierna, inklusive de internationella kryssningsfartygen, använder för tillfället den statligt ägda konkurrenten Tallinna Sadams terminaler.

Tallink har inte uttalat sig om i vilken mån den nya terminalen kommer att försöka konkurrera om andra rederiers fartyg.

Börsen Nasdaq Tallinn stoppade försäljningen av Tallinks aktier klockan 12, lite före presskonferensen. När försäljningen öppnade igen 90 minuter senare påverkades inte aktiekursen nämnvärt.

Aktievärdet har inte heller senare under eftermiddagen rört på sig.

Läs också