Hoppa till huvudinnehåll

Guiden Virve Haahti lockade turister från USA och Dubai till Västnyland via resesajt - små turistföretagare kan göra regionen synligare

Kajakointia Tammisaaren saaristossa tyynessä vedessä.
Det är uteliv och skärgård som i synnerhet tyskspråkiga turister är intresserade av i Finland. En kampanj som riktas till Tyskland, Österrike och Schweiz ska locka mera turister till Västnyland. Kajakointia Tammisaaren saaristossa tyynessä vedessä. Bild: Petteri Bülow / Yle paddling,kajak,kajaker,Ekenäs skärgård

Små turistföretagare i Västnyland ska bli bättre på att marknadsföra sig själva. Guiden Virve Haahti från Lojo skapade en profil på en internationell resesajt och har fått utländska kunder tack vare den.

Tripadvisor är världens största internationella resesida.

Auktoriserade guiden Tarja Kvarnström från Hangö skapade en profil på sajten den 25 februari och Virve Haahti från Lojo har haft en profil sedan 2017.

Virve Haahti har haft stor nytta av sin profil. Hon har fått utländska kunder tack vare den.

- Jag guidade ett amerikanskt par och en kvinna från Dubai som kontaktade mig via sajten.

Nu hoppas Tarja Kvarnström på att hon också ska kontaktas av nya kunder.

- Jag väntar också på att få recensioner så jag vet vad folk tycker om mig som guide.

En kurs där turistföretagar får lära sig hur Tripadvisor fungerar. På bilden Kirsi Mikkola, Tarja Kvarnström, Alexandra Stoor och Barbara Rehnström.
Hangöguiden Tarja Kvarnström pratar med Novagos projektledare Alexandra Stoor om resesajten Tripadvisor. Till höger syns Barbara Rehnström, turistinformatör på Raseborgs turismtjänster. Till vänster kursens utbildare Kirsi Mikkola. En kurs där turistföretagar får lära sig hur Tripadvisor fungerar. På bilden Kirsi Mikkola, Tarja Kvarnström, Alexandra Stoor och Barbara Rehnström. Bild: Marica Hildén / Yle Västnyland,Lojo,barbara rehnström

På resesajten kan turistföretagare skapa en egen profil där de presenterar sin affärsidé, men kunder kan också ge recensioner om allt från hotell, turistattraktioner till restauranger.

Det är gratis att skapa en profil, men det finns avgiftsbelagd service som gör att du syns bättre.

Företagare kan också profilera sig på Tripadvisor experience där företaget bakom sajten tar 20 procent i provision av företaget om det säljer något via tjänsten.

Utbildning om internationell resesajt

Det kommunalt ägda företagsutvecklingsbolaget Novago har ett projekt på gång som heter Welcome.

Små turistföretagare i Västnyland får med hjälp av projektet lära sig hur de ska marknadsföra sig själva genom att delta i olika utbildningar.

Omkring 20 turistföretagare samlades i Lojo för att höra utbildaren Kirsi Mikkola från företaget Sähköinen liiketoiminta berätta hur de ska använda sidan.

Kirsi Mikkola undervisar hur Tripadvisor fungerar för Minna Ermala.
Kirsi Mikkola förklarade för deltagarna hur resesajten Tripadvisor fungerar. Lojos turistchef Minna Ermala var en av deltagarna. Kirsi Mikkola undervisar hur Tripadvisor fungerar för Minna Ermala. Bild: Marica Hildén / Yle Lojo,Västnyland,minna ermala

Mikkola säger att över 90 procent av resenärerna väljer resemål efter att de läst vad andra människor anser om olika hotell, sevärdheter, mat och så vidare.

Projektledare Alexandra Stoor från Novago säger att små turistföretagare i Västnyland till stor del finns på Tripadvisor, men Stoor skulle vilja att alla skapade en profil på sajten.

- På kursen får deltagarna lära sig att använda sajten optimalt genom att sätta ut relevanta bilder och samla recensioner. Vi är litet fega i Västnyland, men jag anser att om man törs ta betalt för sina tjänster så ska man också kunna ta recensioner av kunderna.

Vilken nytta har Västnyland av att mindre turistföretagare visar sig på sajten?

- Regionen ser mera attraktiv ut ju flera företag som finns på sajten. Turisterna kanske stannar längre ju flera recensioner företagarna samlar.

"Det blir lättare att marknadsföra sig själv"

Lojobon Virve Haahti har fått några recensioner, och de har alla varit positiva.

- Jag har fått fem stjärnor i alla recensioner och det är roligt som guide att få höra att kunderna varit nöjda.

Förretagarna Susse Ekström och Virve Haahti lär sig hur Tripadvisor fungerar.
Sjundeåföretagaren Susanne Ekström och Lojoguiden Virve Haahti funderar på hur de ska marknadsföra sig själva på webben. Förretagarna Susse Ekström och Virve Haahti lär sig hur Tripadvisor fungerar. Bild: Marica Hildén / Yle Västnyland,Lojo,susse ekström

Hur känns det att vara företagare och sälja sig själv på det här sättet?

Det blir lättare efter hand, säger Tarja Kvarnström.

- Jag har varit guide i drygt tio år, så folk känner mig. Och om man tycker om en guide så får man bokningar på nytt.

Virve Haahti säger att hon är van vid att marknadsföra sig själv.

- Jag jobbade som guide och reseledare innan jag skaffade familj, och har utbildat mig inom branschen, så jag visste vad jag måste göra då jag började guida efter att barnen flyttat hemifrån.

Västnyland med i kampanj på webben

Det är inte enbart små företagare i Västnyland som uppmanas att profilera sig på resesajten.

Även västnyländska kommuner ska snart synas bättre tack vare en kampanj på sajten.

Hangö stad går med i en Tripadvisorkampanj tillsammans med dem som är medlemmar i Helsinki West-regionen. De övriga som deltar i kampanjen är Raseborg, Lojo, Kimitoön, Salo och Esbo.

Helsinki West är en förening för företag i turismbranschen. Varje kommun satsar 3 333 euro på kampanjen.

Maria Svanbäck, marknadsföringsinformatör på turistbyrån i Hangö, säger att resesajten nu är så stor att det är dags att kommunerna syns på sajten.

Maria Svanbäck.
Hangös marknadsföringsinformatör Maria Svanbäck jobbar med kampanjen. Maria Svanbäck. Bild: Marica Hildén / Yle Västnyland,Hangö,Maria Svanbäck

Turistbyrån har samlat ihop bilder och text till profilen Visit Hanko. Kampanjen riktar sig främst till Tyskland, Österrike och Schweiz.

- De är intresserade av vår kultur och skärgård och av våra och cykelleder.



Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland