Hoppa till huvudinnehåll

Många finländska åkare nöjda med serviceteamet – Iivo Niskanen diplomatisk: "Hundarna skäller, men karavanen drar vidare"

Iivo Niskanen grimaserar.
Iivo Niskanen. Iivo Niskanen grimaserar. Bild: Tomi Hänninen Iivo Niskanen

Det finländska serviceteamet gör ett bra jobb, menar flera finländska toppåkare, trots att uppgifter om ett stort missnöje spreds på fredagen. "Helt okej", är Iivo Niskanens bedömning av relationen mellan vallateamet och åkarna. Vi har en bra dialog, tycker finländaren.

Inför längdvärldscuptävlingarna i Lahtis har det finländska serviceteamet varit på tapeten. Av negativa orsaker.

En "väl insatt" källa pekade ut flera brister hos det finländska serviceteamet och menade att flera åkare var missnöjda med den nuvarande verksamheten.

Inte heller Skidförbundets verksamhetschef Ismo Hämäläinen sparade på kritiken.

– Problemet är att våra "floppdagar" är otroligt dåliga. Med en medelmåttig insats klarar vi oss inte, och om vi har en superdag har ofta åtminstone ett annat toppland det, dundrade Hämäläinen för tidningen.

Av de finländska skidstjärnorna ville Krista Pärmäkoski inte diskutera vallafrågorna i media. Dessa saker sköter man intern inom laget, menade Pärmäkoski.

Iivo Niskanen har i sin tur efter några lopp både visat och uttryckt sin besvikelse över sin utrustning.

Enligt honom är relationen mellan åkare och vallateamet helt okej.

– Klart att saker och ting inte alltid går på bästa möjliga sätt. Beror det sedan på serviceteamet eller egna skidval? Det måste man utvärdera efter varje tävling, funderade Niskanen för Yle.

– Både idrottare och servicemän får utstå gnäll, men vi har en bra dialog. Vårt samarbete tål dagsljus.

Flera nöjda åkare

Den finländska stjärnan tar ingen större stress över ämnet som orskakat negativa rubriker i dag.

– Jag ser inga orostecken i detta ärende gällande helgens tävlingar. Hundarna skäller, men karavanen drar vidare.

Även Kerttu Niskanen sade sig vara nöjd med serviceteamet.

Perttu Hyvärinen har en fin säsong på gång och är tacksam för servicearbetet. Han påpekade också att konkurrensen är stenhård även på servicefronten.

– Jag har haft ett väldigt nära samarbete med min serviceman. Serviceteamet har inte varit i vägen för framgången, tvärtom har jag fått stor nytta av dem.

Läs också