Hoppa till huvudinnehåll

Coronaviruset drabbar också resebranschen: Vågar turisterna flyga?

En grupp asiatiska flygvärdinnor med munskydd på flygfältet i Los Angeles.
Många flygbolag ställer in resor på rutter till allt fler coronadrabbade länder. De här flygvärdinnorna har landat i Los Angeles. En grupp asiatiska flygvärdinnor med munskydd på flygfältet i Los Angeles. Bild: AFP / Lehtikuva coronavirus,flygvärdinnor

Oron för coronasmittan drabbar resebranschen i allt högre grad. Internationella företag inför reseförbud för affärsresandet. Turisterna tvekar. Den ekonomiska nedgången är stor för flygbolagen.

Coronavirushotet utvecklas snabbt. Det kan påverka den globala flygmarknaden på sätt som är större än man tidigare hade förväntat sig.

Spridningen av viruset inverkar negativt på efterfrågan av resor, både när det gäller fritidsresor och affärsresande. Också frakten minskar.

Allt fler vinstvarningar från flygbolagen

Det minskande flygandet syntes först på resorna till Asien, men nu går efterfrågan ner också i Europa. Allt fler flygbolag rapporterar att passagerare uteblir.

Det syns i flygbolagens resultat. Finnair blev det första nordiska flygbolaget att vinstvarna i fredags.

Vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott år 2010
Utbrottet i Eyjafjallajökull var den senaste stora störningen för internationell flygtrafik Vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott år 2010 Bild: EPA Island,Eyjafjallajökulls utbrott 2010

På tisdagen vinstvarnade det isländska flygbolaget Icelandair.

Orsaken sades vara de åtgärder som har vidtagits över hela världen för att mildra effekterna av viruset. Det betyder att efterfrågan på resor har minskat. Många USA-resenärer mellanlandar i Keflavik på Island.

Jämförelsen med andra stora globala hot har redan gjorts. Krig, terrorattacker och tsunamier minskar alltid människors intresse för att flyga.

Sådana händelser är sars-smittan, askmolnet från Eyjafjallajökull, angreppet på World Trade Center i New York, och nu det nya coronaviruset. Alla har drabbat flygtrafiken och många arbetsplatser inom turistindustrin.

Inom reseindustrin oroades man redan över att flygets klimatkonsekvenser framkallar en "flygskam" som minskar flygandet.

SAS står inför permitteringar

SAS tvingas att införa anställningsstopp och skära ner i administration och personalkostnader. Det sker bland annat genom permitteringar, enligt ett pressmeddelande från SAS på tisdagen.

Hur allvarligt det här är kan analytikern Antti Viljakainen på börsanalysbolaget Inderes ännu inte uttala sig om. Det beror på hur brett viruset sprids och hur allvarligt det blir.

Affärsresorna är bara en liten del av de totala resandevolymerna, men den stora frågan är hur uppskrämda turistresenärerna blir.

Det är inte enbart en fråga om hur mycket sjukdomen sprids, utan också vilka följder det har för konsumenternas beslut om sina resor, enligt Viljakainen.

En allvarlig man i skjorta och kavaj.
Analytiker Antti Viljakainen från Inderes ser betydande nedskärningar i flygtrafiken. En allvarlig man i skjorta och kavaj. Bild: Patrik Schauman / Yle analytiker,Inderes

Reseförbud och distansarbete

Under tisdagen meddelade flera nordiska bolag om nya reserestriktioner för sina anställda. Bland annat bankkoncernen Nordea och Atlas Copco i Sverige undviker alla onödiga affärsresor.

Atlas Copco stoppar alla "icke-affärskritiska resor", säger Atlas Copcos presschef Sara Liljedal till nyhetsbyrån Direkt i Sverige. Förbudet gäller hela mars månad.

– Inga internationella resor får göras och det gäller hela vår verksamhet, säger Sara Liljedal.

Bara 1 400 av de 39 000 anställda i verkstadskoncernen är stationerade i Sverige.

Nordea för sin del har infört reseförbud för de anställda till och från Italien, Iran, Kina, Singapore, Sydkorea och delar av Japan. Om en anställd kommer hem från ett sådant område gäller distansarbete i fjorton dagar, rapporterar Direkt.

Flygbolagens aktiekurser på väg ner

De flesta flygbolagens aktiepriser har sjunkit de senaste månaderna. Norwegian har drabbats hårt, med halverat aktiepris. Men också Finnair och SAS har sjunkit. Nu vidtar man motåtgärder.

För att begränsa spridningen av viruset, men också de stora förlusterna, har flera flygbolag inhiberat flygningar till och från Asien.

Men nu drabbas flygningarna också i resten av världen. Finnair ställer in resorna till och från Milano nästa måndag. Resorna är inställda till påskveckan. Också SAS ställer in flyg till Italien.

Asien centralt mål för Finnair

För Finnair är trafiken till Asien en central del av strategin. Så kommer det att förbli, tror Antti Viljakainen på Inderes.

Han antar att trafiken kommer att fortsätta, för marknaden i Asien växer lockande snabbt. Men just nu drabbas Finnair särskilt mycket eftersom Asien-trafiken är en så stor del av deras verksamhet.

Den internationella flygorganisationen IATA befarar redan att det blir en stor omställning i flygtrafiken och eventuellt i resenärernas flygmönster.

Reglerad flygtrafik hotad

Flygtrafiken har växt med snabba steg under flera decennier. För att reglera användningen av flygfält och luftrum köper flygbolagen rätten att under en viss tid varje dag flyga från flygfält som är hårt trafikerade.

Syftet är att garantera att tillgången till överbelastade flygfält organiseras enligt rättvisa, icke-diskriminerande och öppna regler.

IATA och EU motiverar reglerna med att flygplatsernas kapacitet utnyttjas på bästa sätt och man skapar förutsättningar för en sund konkurrens mellan flygbolagen.

Finnairplan i luften.
Finnair har ställt in flyg på grund av coronaviruset. Finnairplan i luften. Bild: Yle/ Henrietta Hassinen. flygplan,Finnair

De så kallade slot-reglerna är stränga. Om flygbolagen inte klarar av att flyga minst 80 procent av sina avgångar riskerar de att mista rätten till den rutten. Då kan vilket som helst annat flygbolag göra anspråk på de lönsammaste och bästa rutterna, vilket nu kan bli fallet.

IATA har redan vädjat om att flygbolagen får hålla sina rutter också om deras trafik tillfälligt minskar på grund av sjukdomsskräcken.

– Trafiken till nyckelmål i Asien har kollapsat och det påverkar den globala flygtrafiken, säger IATA generaldirektör Alexandre de Juniac i ett pressmeddelande.

Han vädjar om att hjälpa flygbolagen att klara återhämtningen när coronaviruskaoset är över.

Läs också