Hoppa till huvudinnehåll

Långa väntetider för icke-brådskande vård på hälsocentralen i Sibbo - läget är bättre än i fjol

En medelålders man står i en aula i en hälsostation.
Ari Kotikulma är nöjd med väntetiderna. En medelålders man står i en aula i en hälsostation. Bild: Yle / Mira Bäck hälsostationer,hälsocentraler,Ari Kotikulma

Väntetiderna för att få icke-brådskande vård är betydligt längre på hälsostationerna i Sibbo än i Finland i medeltal, åtminstone om man tittar på siffror från i fjol.

Nästan 80 procent av Söderkullaborna och nästan hälften av Nickbyborna fick vänta över 30 dagar på en läkartid. I år ser situationen redan ljusare ut, men fler läkartjänster skulle behövas.

När Yle Östnyland besöker social- och hälsostationen i Nickby vid lunchtid är det ganska tomt i korridorerna. Nu och då går en skötare, läkare eller patient förbi. Stämningen är lugn och fridfull.

Vid infodisken möter vi Eila Kipinoinen som just blivit klar med sitt ärende. Hon har bara positiva erfarenheter av hälsostationen.

- Det är en trivsam plats och väntetiderna för att komma till icke-brådskande vård är lämpliga, säger Kipinoinen.

Närbild på en leende kvinna i röd jacka och röd mössa.
Eila Kipinoinen behöver besöka hälsocentralen ganska sällan. Hon har inte upplevt väntetiderna som alltför långa. Närbild på en leende kvinna i röd jacka och röd mössa. Bild: Yle / Mira Bäck hälsostationer,hälsocentraler,Eila Kipinoinen

Ari Kotikulma har precis varit hos skötaren och fått influensavaccin. Han är också nöjd.

- Jag tycker att väntetiderna är helt skäliga, säger Kotikulma.

Jan Gustafsson sitter och väntar på sin tur i korridoren. Han brukar få komma ganska snabbt in till läkaren eller skötaren om han har beställt tid.

- Ibland kan läkarna vara 5-10 minuter försenade, säger Gustafsson.

Vad gäller hur länge det tar att över huvud taget få en tid så har Gustafsson också bra erfarenheter, åtminstone då han har haft någon sådan krämpa som kräver brådskande vård.

- Om jag har haft något icke-brådskande ärende så har jag beställt tid på privata sidan. Då får man snabbare svar på det man funderar på, säger Gustafsson.

Dystra siffror från i fjol

Enligt statistik från i fjol som Yle Uutiset har tagit fram hade hälsostationerna i Nickby och Söderkulla klart längre väntetider än medeltalet när det handlar om att få en läkartid för icke-brådskande vård.

Att väntetiden överstiger 30 dagar är i sig inget olagligt. Enligt vårdgarantin ska man få icke-brådskande vård inom 90 dagar.

Här hittar du Yle Uutisets "kömaskin" (på finska) där du kan jämföra hälsostationerna i din hemkommun med landets medeltal.

Siffrorna baserar sig på information som hälsostationerna själva förmedlat till Institutet för hälsa och välfärd THL.

Texten fortsätter efter grafiken.

Grafen ser ut som en ring där nästan 80 procent är färgat med rött - det är andelen patienter som 2019 fick vänta i mer än 30 dagar för att få en läkartid för icke-brådskande vård på Söderkulla hälsostation.
Grafen ser ut som en ring där nästan 80 procent är färgat med rött - det är andelen patienter som 2019 fick vänta i mer än 30 dagar för att få en läkartid för icke-brådskande vård på Söderkulla hälsostation.
Grafen är formad som en ring där nästan halva är röd - det är andelen patienter som får vänta över 30 dagar på att få en läkartid för icke-brådskande vård.
Grafen är formad som en ring där nästan halva är röd - det är andelen patienter som får vänta över 30 dagar på att få en läkartid för icke-brådskande vård.
Grafen ser ut som en cirkel där största delen är grön - det är andelen patienter som får en läkartid för icke-brådskande vård inom 7 dagar.
Grafen ser ut som en cirkel där största delen är grön - det är andelen patienter som får en läkartid för icke-brådskande vård inom 7 dagar.

Procenttalen i diagrammen ska egentligen vara jämna tal, avrundat uppåt. Siffrorna som Yle Östnyland har tillgång till är färdigt avrundade, vilket gör att diagrammets siffror inte går helt jämnt ut.

Organisationsreform och sjukskriven personal orsaken

Enligt öppensjukvårdens överläkare Anna Peitola är de dystra siffrorna lite missvisande, åtminstone delvis.

- Jag tror det baserar sig på att vi för några år sedan ändrade våra system, säger hon.

Förut delades patienternas ärenden in i brådskande och icke-brådskande. Nu har man satt till en tredje kategori: en snabbfil för halvbrådskande ärenden som man försöker få skötta på relativt kort tid.

Det betyder att det bland de icke-brådskande ärendena blir sådana kvar som faktiskt kan vänta lite längre.

I fjol var dessutom många ur personalen sjukskrivna.

- Det var egentligen tre månader så att det hela tiden fattades någon läkare. Dessutom hade vi också den tiden av året då flera infektionsepidemier inföll. Därför var kön så lång i våras och vintras, säger Peitola.

Om någon läkare är borta är det jouren och den snabba linjen som prioriteras. Peitola poängterar att ingen behöver vara rädd för att bli utan den vård man behöver.

Orsaken till att köerna var betydligt längre vid Söderkulla hälsostation än vid social- och hälsostationen i Nickby beror helt enkelt på att hälsostationen i Söderkulla håller öppet mer sällan, bara tre dagar i veckan. Det finns över lag mindre verksamhet där.

Bättre nu

Nu är alla läkare på jobb och situationen ser bättre ut.

Det vittnar också hälsostationernas T3-tal om. De hittas längst ner på kommunens webbsida om hälsostationsservice.

Mätaren för icke-brådskande vård är den tredje lediga tiden hos läkarna vid den icke-brådskande mottagningen. Hälsostationernas T3-tal uttrycker ett medianvärde av de här tiderna.

En tom korridor i en hälsocentral. I taker finns en skylt där det står väntrum.
Tomma korridorer på Nickby hälsostationer när Yle Östnyland var på besök. En tom korridor i en hälsocentral. I taker finns en skylt där det står väntrum. Bild: Yle / Mira Bäck hälsostationer,hälsocentraler,nickby social- och hälsostation

I fjol varierade T3-talet mellan 33,3 och 47 vardagar. I år ser de betydligt bättre ut, med ett T3-tal på 25,5 vardagar för januari och 26,4 vardagar för mars.

- Det är säkert närmare den siffran som det är om vi alla är på plats och systemen fungerar som de ska. Vi är en ganska liten enhet; om någon är borta är det alltid svårt. Vi har hela tiden gjort små förändringar för att processerna ska fungera så bra som möjligt, säger Peitola.

För att kunna förkorta väntetiderna ytterligare skulle man behöva större resurser.

- Vi jobbar ganska hårt med det gänget vi har. Vi skulle behöva fler vakanser för läkare och skötare, säger Peitola.

Hälsostationer på mindre orter har ofta svårt att hitta läkare, men i Sibbo är alla vakanser fyllda.

- På det sättet har vi en bra situation, säger Peitola.

  • Silltraditionsmuseet Dikseli, Röölä

    Allt du någonsin velat veta om sill!

    Nu smakar det med sill! Rööläs sillfabrik höll hela det finska folket vid sill i flera årtionden – den imponerande sillfisketraditionen är nu förevigad i Finlands enda sillmuseum.

  • Märkets fyr, Hammarland

    Fyren på riksgränsen.

    Bada bastu i Finland och ta ett dopp i Sverige – utan passkontroll! Den kulturhistoriskt värdefulla fyren står på en kobbe där riksgränsen går tvärs över.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland