Hoppa till huvudinnehåll

"Vi utnyttjar 3,5 procent av potentialen" - varför saknas intresse för vinterturism bland skärgårdens företagare?

Flera personer flyter omkring i en isvak i lysande orangea torrdräkter, en person håller på att klättra ner för stegen.
Torrdräkt är något som få prövat på. Flera personer flyter omkring i en isvak i lysande orangea torrdräkter, en person håller på att klättra ner för stegen. Bild: Amanda Vikman/Yle torrdräkt

Mängden företagare på informationen om vinterturism talade sitt tydliga språk. Utbudet för vinterturister är nästan obefintligt och intresset för att utveckla det lyser med sin frånvaro.

- Jag skulle säga att vi utnyttjar 3,5 procent av potentialen för vinterturism i skärgården i dag, säger Benjamin Donner, turismchef i Kimitoöns kommun.

Han och många andra företagare berättade om de vinteraktiviteter som det finns en växande efterfrågan på. Aktiviteter som vinterbad, terrängcykling, torrdräktssimning, isupplevelser till fots eller på skridsko och julsemester.

Men det finns knappt något av det här i skärgården i dag.

benjamin donner pekar mot stranden i ett vitt vinterlandskap
Enligt Benjamin Donner behöver inte vinterupplevelser vara så extravaganta. Korvgrillning och en promenad på isen räcker för många. benjamin donner pekar mot stranden i ett vitt vinterlandskap Bild: Amanda Vikman/Yle person,benjamin donner

- Vi tror ofta att det behöver vara storslaget eller väldigt äventyrligt, men för många räcker det med upplevelsen av att "stå på havet" eller att ta sig ut till en ö och grilla korv en vinterdag. Skärgården är så otroligt unik och vacker på vintern, säger Donner.

Att utveckla vinterturismen ska och bör ta tid enligt Donner, eftersom det är frågan om stora förändringar som inte sker på en natt.

- Dels måste vi bli duktigare på att själva förstå potentialen, men sedan måste vi också marknadsföra. Vi måste göra skärgårdens vinter känd, det finns möjligheter, säger Donner.

Paketeringen måste funka

Förutom föreläsarna, som delvis också själva var företagare, deltog inte ens en handfull företagare i informationen. Men Jouni Saarenrinne var en av de entreprenörer som dök upp. Han jobbar med att utveckla branschen internationellt.

- Det viktigaste är att jobba med paketeringen - vilka är säljargumenten? Om vi marknadsför paketresor med sparkstöttingsupplevelser på isen så måste det gå att erbjuda när turisterna kommer. Det finns utmaningar för vinterturismen men de går också att lösa, säger han.

Saarenrinne tror att de som söker mer specifika upplevelser oftast hittar det de söker.

Jouni Saarenrinne
Jouni Saarenrinne tror att upplevelseprodukterna måste vara tydliga och konkreta. Jouni Saarenrinne Bild: Amanda Vikman/Yle person,Jouni Saarenrinne

- Här fanns bra exempel på aktiviteter som paddling och cykelturer med en fatbike, men samtidigt tror jag de som intresserar sig för såndant hittar det de behöver själva. Utmaningen ligger i att nå och sälja upplevelser till en bredare kundgrupp, säger Saarenrinne.

Maria Pick har varit egenföretager och bott många år i Kimitoöns skärgård. Nu har hon varit några år i Sverige och fått lite distans till sin gamla hemort.

- Visst ligger potentialen i naturen och upplevelserna. Här finns stjärnhimlen, tystnad och mörker utan att vi behöver betala en cent för det. Men besökarna kan behöva lite råd och tips på hur och vad man kan uppleva här, säger Pick.

Finländarna sjunker ner i en kollektiv depression

Varför skärgårdsföretagarna ännu inte tagit vara på potentialen är lite av en gåta för Maria Pick.

- Vi är kanske så hjärntvättade med att sommaren är säsongen, och när den är slut så faller nästan hela nationen in i en depression. Som att "nu var det härliga över och det hemska ligger framför oss", skrattar Pick.

Men hon tror att skärgården säljer, oberoende av vädret. Hon tror också att julen är en tid då folk kunde tänka sig att komma till skärgården.

Maria Pick tittar på en ställning med vykort med somriga skärgårdsmotiv.
Sommar, sommar, sommar - Maria Pick tror att skärgårdsföretagare inte ser att också vintern har potential som turistsäsong. Maria Pick tittar på en ställning med vykort med somriga skärgårdsmotiv. Bild: Amanda Vikman/Yle person,maria pick

- Alla har inte en egen stuga och allt fler är beredda på att göra något annorlunda under julen. Vissa företagare har faktiskt öppet, eller kunde kanske tänka sig att hålla öppet och vi behöver visa att det går att vara här då, säger Pick.

På tal om vinter - turistchef Benjamin Donner tror inte att årets milda väder och den isfria vintern är något hinder för vinterturismen. Dels finns det vinteraktiviteter som inte kräver is, dels tror han att det kommer att finnas is även i framtiden.

- Den här vintern har varit verkligt exceptionell, men jag tror inte att man behöver vara orolig. Någonstans finns det alltid is att åka och titta på, men redan ett ymnigt snöfall och grått väder är också unikt och magiskt, säger han.

Skip Instagram post

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland