Hoppa till huvudinnehåll

10 år sedan Kvarnbron i Åbo bågnade – se bilder

En arbetare med mätinstrument i förgrunden. I bakgrunden den kollapsade Kvarnbron i Åbo.
Man utförde mätningar vid den kollapsade Kvarnbron i Åbo i mars 2010. En arbetare med mätinstrument i förgrunden. I bakgrunden den kollapsade Kvarnbron i Åbo. Bild: YLE/ Nora Engström Myllysilta,mätningar vid kvarnbron

På morgonen den 6 mars 2010 upptäckte en förbipasserande något som permanent förändrade landskapet vid ån i Åbo centrum: Kvarnbron bågnade.

Efter att den förbipasserande ringde nödcentralen fattades beslutet att stänga bron för trafik.

Man uppskattade först att bron hade kollapsat cirka 20 centimeter. En mätning senare under kvällen visade dock att bron hade bågnat nästan en meter. Också brons stödkonstruktion hade sjunkit.

Den kollapsade bron samlade många nyfikna människor till platsen, och också medierna bevakade ihärdigt situationen.

Vanha Myllysilta Turussa.
Mätningar visade att Kvarnbron hade bågnat nästan en meter. Vanha Myllysilta Turussa. Myllysilta,kvarnbron

Flera teorier till orsaken bakom raset

Stängningen av bron gav upphov till ett omfattande trafikkaos i Åbo centrum med flera hundra meter långa köer som sträckte sig ända från åstranden till Kuppis.

Stadens trafikavdelning fattade beslutet att öppna upp Martinsbron för trafik i båda riktningarna för att lätta på situationen.

Kvarnbron i Åbo
Trafikkaos vid Kvarnbron genast efter att bron bågnade. Kvarnbron i Åbo Bild: YLE/Simo Kymäläinen Myllysilta,kvarnbron

Enligt Matti Ollila som hade designat bron, var isen boven i dramat. Man hade velat ha en smäcker bro, så byggandet av brokonstruktionen gjordes på ett annorlunda sätt än man vanligtvis byggde på. Ismassorna lyckades ändå flytta på grundkonstruktionen.

Enligt Ollila borde man ha sågat sprickor i istäcket för att rädda bron, eftersom det hade minskat på trycket på brons grundkonstruktion. Åbo stad hade faktiskt som avsikt att bryta isen och lägga pråmar under bron, men att transportera isbrytarna till Aura å visade sig vara svårare än man hade tänkt sig. Isbrytaren rymdes nämligen inte under Martinsbron i Åbo.

Någon föreslog också vid ett skede att orsaken till att Kvarnbron hade bågnat var att man hade gjort en tryckkontroll på bron med en för tung vikt. Det här trodde dock inte professor emeritus Aarne Jutila på, under en intervju med Yle i mars 2010 sade han att att Kvarnbron hade ett designfel.

Kvarnbron i Åbo i maj 2010.
Kvarnbron i maj 2010. Kvarnbron i Åbo i maj 2010. Bild: YLE/Andréas Rantala Åbo,kvarnbron

Enligt Jutila hade man tydligt meddelat Åbo stad om att sakkunniga och tekniska tjänstemän var emot den planerade brokonstruktionen, men att beslutsfattarna tog en medveten risk.

En ny bro 562 dagar senare

I stället för att reparera bron beslöt Åbo stad att bygga en ny. ”Myllyn teräs” (Kvarnens stål), var det vinnande förslaget i offerttävlingen för byggandet av den nya bron. Det var företaget WSP Finland Oy som hade utarbetat förslaget.

Rivningen av den kollapsade Kvarnbron gjordes under sommaren 2010. Arbetet var färdigt i slutet av juli. Enligt rivningsarbetarna var bron i dåligt skick, exempelvis var betongen av dålig kvalitet.

Nya Kvarnbron byggs.
Den nya Kvarnbron byggs. Nya Kvarnbron byggs. Bild: Yle/Peter Petrelius Åbo,kvarnbron september 2011

Byggandet av den nya bron påbörjades i oktober. Vingen av ett flygplan stod som inspiration för den nya bron, vars stålkonstruktion täcktes av skivor av rostfri stål.

Bron byggdes vid Åbovarvet, och kunde invigas ett år senare, den 18.9 2011. Bron öppnade för trafik följande dag, på måndagen den 19.9 klockan 10. Då hade det gått 562 dagar sedan den gamla Kvarnbron togs ur bruk.

Armeringsjärnen har satts på plats sedan spannet kom för en månad sedan
Brogjutning av den nya bron. Armeringsjärnen har satts på plats sedan spannet kom för en månad sedan Bild: YLE/Linus Hoffman brogjutning
Kvarnbron i Åbo
Den nya Kvarnbron. Kvarnbron i Åbo Bild: Yle/Niclas Lundqvist nya kvarnbron

Artikeln är baserad på "Koe uudelleen Turun Myllysillan romahtaminen 10 vuotta sitten – ohikulkijan havainto muutti pysyvästi Aurajokimaisemaa", skriven av Paula Collin.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland