Hoppa till huvudinnehåll

Flygindustriexpert: Coronaviruset rör om branschen rejält och återhämtningen kan bli lång

Turistfamilj med många kappsäckar i Bangkok.
Många funderar på hälsoriskerna i att resa på grund av coronaviruset. Turistfamilj med många kappsäckar i Bangkok. Bild: AFP / Lehtikuva turister,coronavirus,Kappsäck

Flygbranschen kan förlora 100 miljarder euro i intäkter på grund av coronaviruset. Det är en mångfaldig summa jämfört med vad sarsepidemin 2003 orsakade. Finnair hör till de bolag som kan drabbas hårt.

- För Finnair är det ett verkligt hårt slag eftersom dess strategi bygger på förbindelserna till Asien. Bolaget har vuxit kraftigt men nu avbryts tillväxten åtminstone för en stund, säger flygindustriexperten Jorma Mäntynen till Yle.

Coronaviruset och dess sviter blev dödsstöten för flygbolaget Flybe som på torsdagen meddelade att det tvingas gå i konkurs.

Men Flybe var ekonomiskt sviktande redan innan, understryker Mäntynen, konsult och professor i transport- och trafikteknik. Han tillägger att viruset kan leda till flera liknande konkurser.

Men Finnair står enligt Mäntynen på en stark ekonomisk grund och kan klara av en hel del.

Bolaget meddelade tidigare i veckan att det planerar permittera hela sin personal i Finland, kring 6 000 anställda, på grund av viruset.

Bolaget har varnat för ett sämre resultat under årets andra kvartal.

Värre effekter än av sarsepidemin

Flygindustrins globala branschorgan IATA bedömde på torsdagen att coronaviruset för industrin kan komma att kosta kring 100 miljarder euro i uteblivna intäkter.

Stora och små bolag har skurit ner på sin kapacitet, massvis av resor har ställts in och människor väljer att inte resa på grund av viruset.

Enligt Jorma Mäntynen är effekterna av coronaviruset värre än effekterna av sarsepidemin som drabbade särskilt Asien år 2003.

Sars beräknas ha kostat flygbranschen drygt 6 miljarder euro.

Återhämtningen kan bli lång

Sedan dess har världen globaliserats märkbart och det påverkar spridningen av viruset - och effekterna av det.

- Det här är allvarligare än sars och påverkar flygindustrin mer dramatiskt, säger Mäntynen.

Återhämtningen kan bli lång och räcker sannolikt hela 2020, beroende på hur man lyckas begränsa virusets spridning.

Flygbranschen återhämtade sig på ungefär nio månader efter sars, säger Mäntynen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes