Hoppa till huvudinnehåll

Stadsbussar utan säkerhetsbälten på motorvägen förbryllar: "Risken för olyckor är högre på slingrande byvägar"

En blå stadsbuss kommer körande mot en busstation i Nickby centrum.
HRT:s stadsbussar kör också på motorvägar men saknar säkerhetsbälten. En blå stadsbuss kommer körande mot en busstation i Nickby centrum. Bild: Yle / Rebecka Svedberg busshållplatser,Nickby,Sibbo,kollektivtrafik,Helsingforsregionens trafik (HRT)

Varför är inte stadsbussarna försedda med säkerhetsbälten trots att de kör på motorväg? Det undrar bland annat pendlande Sibbobor.

Att susa fram på motorvägen utan säkerhetsbälte gör att man känner sig nästan som om man skulle vara “oklädd”. Det är något som saknas.

Känslan är tydlig i synnerhet i personbil, men om man åker buss är det lättare att ignorera säkerhetsbältet även om det skulle finnas.

Kruxet är att det inte alltid finns säkerhetsbälten i bussarna. Det här är något som Marianne Bäckman har noterat.

- Det kan vara lite otryggt att åka med bussarna. I synnerhet om man har småbarn med när man åker.

En kvinna med en röd kasse i handen står vid en busstation i Nickby.
Marianne Bäckman tycker att det känns otryggt att åka utan säkerhetsbälte. En kvinna med en röd kasse i handen står vid en busstation i Nickby. Bild: Yle / Rebecka Svedberg busshållplatser,Nickby,Sibbo,kollektivtrafik,Helsingforsregionens trafik (HRT)

Bäckman åker med buss från Nickby ett par gånger i månaden. Hon berättar att det speciellt känns otryggt då bussarna bromsar.

- När bussen bromsar in häftigt så flyger man ju framåt. Jag tycker att de är lite skrangliga.

I framtiden hoppas Bäckman att bussarna ska få säkerhetsbälten.

HRT:s bussar saknar säkerhetsbälte

De bussar som saknar säkerhetsbälten är bland annat HRT:s stadsbussar som trafikerar till exempel mellan Sibbo och Helsingfors på Lahtis motorväg.

- Bussarna är registrerade som stadsbussar och då krävs det inte säkerhetsbälten. Vi använder samma fordonstyp på alla våra rutter trots att en del av dem ibland också kör vissa sträckor delvis på motorväg, säger gruppchef Mika Häyrynen vid Helsingforsregionens trafik, HRT.

Interiör av stadsbuss
Om det skulle krävas säkerhetsbälten i stadsbussarna skulle istället ståplatserna försvinna. Interiör av stadsbuss Bild: YLE/Hanna Othman buss,elbuss

Enligt Häyrynen är det trots allt vanligare att det sker bussolyckor i långsammare hastigheter i tätorterna än att det sker på motorvägarna.

- Jag kan inte minnas en enda olycka där en stadsbuss skulle ha varit inblandad i någon olycka på motorväg, säger Häyrynen.

Om stadsbussarna skulle registreras på ett sådant sätt att de skulle förses med säkerhetsbälten, skulle istället ståplatserna försvinna. Då skulle det inte längre handla om stadsbussar.

- Följden skulle bli att vi istället skulle vara tvungna att operera med en större busspark, säger Häyrynen.

Borgå-H:fors i 100 km/h och med säkerhetsbälte

De bussar som trafikerar mellan Borgå och Helsingfors på Borgå motorväg är däremot utrustade med säkerhetsbälten. De bussarna får dessutom köra fortare - i 100 km/h.

- Det kom en förordning i början av 2000-talet som stipulerade att alla nya bussar bör ha säkerhetsbälte på alla platser, säger Vd Dick Wallenius vid bussbolaget Borgå trafik.

Det är tryggare i en stadsbuss på motorvägen än på någon slingrande väg på landsbygden― Dick Wallenius

På de kortare rutterna har Borgå trafiks bussar däremot inga säkerhetsbälten.

- På till exempel rutten Borgå torg - Sköldvik saknar bussarna säkerhetsbälten. Å andra sidan är hastighetsbegränsningen maximalt 80 km/h. Samma hastighetsbegränsning gäller också på motorvägen för bussar utan säkerhetsbälten, säger Wallenius.

Man i buss
Dick Wallenius säger att det är tryggare i en stadsbuss på motorvägen än till exempel på den slingriga Kungsvägen. Man i buss Bild: Yle/Mikael Kokkola dick wallenius

Säkerhetsbälten skapar trygghet

På en ganska folktom Borgå busstation står Lisbeth Lindén och väntar på bussen till Helsingfors. Lindén är en flitig användare av säkerhetsbältet.

- Jag sätter alltid på säkerhetsbältet, i bussar och bilar, om det finns. De är mycket viktiga.

Lindén åker ofta i bussar med säkerhetsbälte men också hon har noterat att alla bussar inte har det. Enligt Lindén skulle alla bussar nödvändigtvis behöva ha säkerhetsbälten.

- I bussar som saknar säkerhetsbälte sitter man nog och tänker att det kanske kan gå tokigt. Säkerhetsbältet är en säkerhet så att man inte flyger upp från sätet.

En kvinna i röd jacka håller på att stiga in i en buss på Borgå busstation. Hon tittar in i kameran och ler.
Lisbeth Lindén använder alltid säkerhetsbälte då hon åker bil eller buss. En kvinna i röd jacka håller på att stiga in i en buss på Borgå busstation. Hon tittar in i kameran och ler. Bild: Yle / Rebecka Svedberg busshållplatser,kollektivtrafik,Lisbeth Lindén

På Borgå busstation träffar Yle Östnyland också Maria-Liisa Mäki. Också hon anser att säkerhetsbälten är nödvändiga i bussarna.

- Säkerhetsbälte skyddar människors hälsa och liv vid kollisioner. Om det sker något, att bussen bromsar häftigt, så flyger alla framåt.

Mäki berättar att hon alltid använder säkerhetsbälte då det finns. Hon har ändå noterat att alla inte gör samma.

- Det verkar som att de som använder sig av säkerhetsbälte alltid gör det och så finns det de som inte gör det. Om barnfamiljer åker med så brukar föräldrarna lägga säkerhetsbälte på barnen.

En kvinna står utanför Borgå busstation. Hon tittar in i kameran och ler.
Maria-Liisa Mäki tror att säkerhetsbältena kunde marknadsföras bättre för att få fler att använda dem. En kvinna står utanför Borgå busstation. Hon tittar in i kameran och ler. Bild: Yle / Rebecka Svedberg busshållplatser,kollektivtrafik,Maria-Liisa Mäki

Vad det här beror på vet Mäki inte. Med några små knep tror hon att fler kunde börja använda sig av säkerhetsbälten.

- Säkerhetsbältena kunde marknadsföras bättre. Jag tror att man behöver prata mer om dem, det hjälper inte att med tvång försöka få människor att använda sig av dem.

80 procent av passagerarna använder inte säkerhetsbälte

Även om det kanske kan kännas tryggare att åka en vanlig buss utan säkerhetsbälte i 80 km/h på vanlig landsväg än att åka utan säkerhetsbälte i en stadsbuss på motorvägen, så är det ändå enligt Wallenius precis tvärtom.

- Det är nog tryggare i en stadsbuss på motorvägen än på någon slingrande väg på landsbygden i en vanlig buss. Hastigheten på den raka motorvägen är den samma som på till exempel landsväg 170, där risken för en olycka är miljoner gånger högre, säger Wallenius - för att inte tala om Kungsvägen.

Ett större problem än avsaknaden av säkerhetsbälten i bussar är användningen av dem.

Enligt vd Dick Wallenius vid bussbolaget Borgå trafik använder cirka 80 procent av passagerarna nämligen inte säkerhetsbälte över huvud taget.

- Om chauffören i en fjärrbuss däremot uppmanar passagerarna att använda sig av säkerhetsbältet så lyder man oftast uppmaningen. I en lokalbuss är tröskeln för att använda bältet högre. Det är en psykologisk faktor, säger Wallenius.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland