Hoppa till huvudinnehåll

För tre år sedan spelade han huvudrollen i Aki Kaurismäkis film – nu är Sherwan Haji igång med egna filmprojekt

Sherwan Haji på en bakgård i Berlin, 2020.
Sherwan Haji. Sherwan Haji på en bakgård i Berlin, 2020. Bild: YLE / Tomas Jansson. Sherwan Haji

En film som utspelar sig i Finland, en annan som ska föra sin publik till syriska Kurdistan. Sherwan Haji har två manuskript som skall bli film. Drömmar är till för att förverkligas, i hans fall kanske redan 2021.

Det var ett så osannolikt sammanträffande.

Det börjar med att Sherwan Haji ser Aki Kaurismäkis film Mannen utan minne i Damaskus. Det är hans lärare i en skådespelarskola som visar filmen för klassen, som ett av några exempel på verk signerade en mästarregissör.

Filmen gör ett mycket starkt intryck, och är samtidigt första gången som Haji ser något av ett land som heter Finland. Det är via Kaurismäki som han får en bild av hurudant Finland är.

Några år senare: Haji har flyttat till Finland men har också kommit in på en film- och tv-utbildning i London. Där, i London, får han nys om att någon söker en skådespelare till en finsk film, gärna en skådespelare med rötter i Syrien. Och plötsligt har han huvudrollen, i en film av... Kaurismäki. Toivon tuolla puolen (Ljus i natten), som sedan dessutom belönas med ett stort pris under filmfestivalen i Berlin.

Aki Kaurismäen elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta ja suomalaisesta kauppamatkustajasta.
Scen ur Ljus i natten. Aki Kaurismäen elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta ja suomalaisesta kauppamatkustajasta. Bild: Malla Hukkanen Ljus i natten,Yle TV1
Aki Kaurismäen elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta ja suomalaisesta kauppamatkustajasta.
Sherwan Haji i Ljus i natten. Aki Kaurismäen elokuva kertoo syyrialaisesta pakolaisesta ja suomalaisesta kauppamatkustajasta. Ljus i natten,Yle TV1

Inte undra på att Kaurismäkis estetik och filmspråk betyder något alldeles speciellt för Haji, fortfarande.

- Det var ju min första kontakt till Finland och den finska identiteten, redan innan jag flyttade till Finland. Så för mig som filmskapare var det som en första kyss, något som man aldrig kan glömma. Det vill jag bära med mig.

Nätverkande i Berlin

Idag pendlar Sherwin Haji mellan Helsingfors och Bryssel – Bryssel för att hans finländska fru jobbar där, Helsingfors för att det var något som blev ett hem när han kom till Finland för tio år sedan.

Vi träffas ändå i Berlin, där han är en del av Berlinale Talents – en branschträff som samlar 250 unga filmmänniskor från hela världen till workshops och föreläsningar och kurser, och nätverkande.

Och att skapa nätverk, det är A och O om man vill göra film.

Sherwan Haji.
Sherwan Haji i Berlin, med tunnelbanelinjen U1 i bakgrunden. Sherwan Haji. Bild: YLE / Tomas Jansson. Sherwan Haji

- Berlins filmfestival är det bästa stället för det. Här har jag fått möta rollsättare och agenter, jag har haft en möjlighet att diskutera med alla möjliga slags filmmänniskor, fått tips och kontakter. Det är hektiskt, men jag försöker göra det maximala av det.

- Också därför är jag fortfarande tacksam för att Kaurismäki gav mig chansen att vara med i hans film.

- Jag hade inte just några kontakter alls innan den filmen. Jag hade nyss blivit klar från filmskolan i London, men då kunde jag åka runt i världen tillsammans med filmen och Kaurismäki och såg hur industrin fungerar på en så hög nivå.

Finsk kärlekshistoria genom en Kaurismäki-lins

Nu träffas vi ändå för att prata om vad som har hänt efter den filmen.

- Jag har gjort så mycket, säger Sherwin Haji, och skrattar stort. Ett skratt som berättar att det är omöjligt att svara kort.

Sherwan Haji under Berlinale Talents, 2020.
Sherwan Haji på en Berlinbakgård där Berlinale Talents hade sitt centrum. Sherwan Haji under Berlinale Talents, 2020. Bild: YLE / Tomas Jansson. Sherwan Haji

Men det som är intressant nu är att han planerar egna filmer, och att han redan kommit långt med inte bara ett utan med två filmmanus. Båda har fått utvecklingsstöd bland annat från Finlands Filmstiftelse, dessutom har han som stipendiat burit manusen med sig genom Asia Pacific Screen Lab:s mentorprogram.

Det är förstås alltid ömtåligt att prata om projekt som är under arbete, men lite kan han ändå berätta.

- Den ena är en helt finländsk historia som utspelar sig i Finland, med finska problem.

- Den ska följa en karaktär som möter svårigheter i livet, det blir en kärlekshistoria men inramad av det här med hur världen har blivit en så komplicerad plats. Och så följer vi två eller tre karaktärer som kämpar för att hitta sin väg i livet, och för att hitta kärleken.

- Allt det här ser jag genom en Kaurismäki-lins. Jag vill inte dölja att Kaurismäki har påverkat mig. Eller, kanske påverkat är ett för stort ord, kanske inspiration är bättre, att jag har låtit mig inspireras av Kaurismäki. Det vill jag inte dölja, för jag har ju beundrat hans stil redan innan jag kom till Finland.

Aki Kaurismäki med Simon Hussein Hussein Al-Bazoon (till vänster) och Sherwan Haji (mitten) vid filmfestivalen i Berlin den 18 februari 2017.
Sherwan Haji och Aki Kaurismäki på röda mattan i Berlin, 2017. Aki Kaurismäki med Simon Hussein Hussein Al-Bazoon (till vänster) och Sherwan Haji (mitten) vid filmfestivalen i Berlin den 18 februari 2017. Bild: EPA / IAN LANGSDON Aki Kaurismäki,Filmfestivalen i Berlin,Silverbjörnen,sherwan haji

- Därför var det också så stort att få arbeta med honom och studera hans stil inifrån, det har haft en enorm effekt på hur jag arbetar. Det betyder inte att jag nu skulle göra en Kaurismäki-film. Jag gör en egen story på mitt sätt, men det blir en hyllning av något som jag beundrar.

Poetisk resa genom syriska Kurdistan

Den andra filmen kommer att bli något helt annorlunda, också vad gäller miljö. Den utspelar sig på en liten ort i nordöstra Syrien, i den kurdiska delen av landet.

- Den filmen blir mer poetisk. Den ska gestalta enkla människors liv, enkla inom citattecken då, och gestalta denna enkelhets komplexitet som folk lever i. För fast jag använder ordet ”enkel” så betyder det ju inte att deras sinnen skulle vara funtade på något annat sätt. De har sin egen filosofi och egen syn på livet. Det vill jag gräva djupt i.

- Men fast historierna är så olika så kommer båda att ha något av mig i dem. Fast språket och karaktärerna är så annorlunda så berättar jag ändå en personlig historia. Alla filmens scener har hänt mig eller någon människa som står mig nära.

Det är bättre att tända ett ljus...

Då vi för tre år sedan träffades inför Kaurismäki-premiären, cirklade vårt samtal naturligtvis mycket kring krigstragedin i Syrien som tvingat hundratusentals människor på flykt.

Nu kommer vi, ledsamt nog, fram till att ingenting blivit bättre.

Sherwan Haji i Berlin, 2020.
Sherwan Haji. Sherwan Haji i Berlin, 2020. Bild: YLE / Tomas Jansson. Sherwan Haji

- Det finns fortfarande krig på så många ställen, sammanhållningen mellan människor slås sönder, epidemier hotar, det finns så mycket hat, se bara på Indien idag, och vart hatet sprider sig till näst är omöjligt att ens gissa.

Den gången avslutade Haji vårt samtal med ett citat, ”det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret”. Nu frågar jag om det citatet fortfarande känns viktigt för honom.

- Jamen självklart. Det är svårt överallt nu, allt är svårt, men du måste börja någonstans, göra någonting, ens något riktigt litet. Som att tända ett ljus.

- Det enda jag kan göra är att utnyttja mina verktyg, filmen och kameran, jag har inga andra verktyg. Så det jag försöker göra är att hämta med mig bilder och föreställningar från en annan sida, att visa fram att vi är mänskliga, att vi har det i vårt dna, och att vi delar det med andra människor, varifrån vi än kommer.

- Vi måste acceptera varandra som vi är, inte som vi vill att den andra ska vara.

Läs också