Hoppa till huvudinnehåll

Småbarnspedagoger: Mobiltelefoner minskar barns kreativitet och fantasi

En pojke som tittar ner i sin mobiltelefon.
Mobiltelefoner kommer in i barns vardag allt tidigare. För många blir telefonen ett beroende. En pojke som tittar ner i sin mobiltelefon. Bild: Mostphotos barn (familjemedlemmar),Mobiltelefon

Mobiltelefoner är en stor del av vår vardag. För vuxna, men också för barn. Att ständigt vara uppkopplad och inne i den virtuella världen minskar kreativiteten och fantasin hos barn. Det säger pedagoger.

Marie Lehtonen har jobbat som lärare i över tjugo år och hon märker att eleverna i Kottby lågstadieskola har blivit mindre kreativa.

- Vissa är väldigt påhittiga och kreativa medan andra har svårt med det. Det är kanske mest fantasin som har förändrats.

- Det är lättare för dem att spela ett spel och hitta på lösningar. Men att hitta på eget är inte alltid så enkelt, säger Lehtonen.

I Kottby lågstadieskola har så gott som alla elever från årskurs ett till sex egna mobiltelefoner.

I skolan är det mobilförbud som gäller. När eleverna kommer in på skolgården så ska telefonen sättas i väskan.

Ibland kan de använda sina telefoner på en lektion för att söka information.

Lärare Marie Lehtonen
Lågstadielärare Marie Lehtonen märker att barns kreativitet och fantasi har minskat. Lärare Marie Lehtonen Bild: Sofie Gammals/Yle lärare,Lågstadium,Marie Lehtonen

Lehtonen är övertygad om att mobiltelefoner är en orsak till att kreativiteten och fantasin blir lidande.

En annan orsak kan också vara att eleverna läser mindre.

- Det är bevisat att om man inte läser och ser de inre bilderna så blir din fantasin annorlunda. Det blir svårare i och med att du alltid har den där färdiga modellen som du går efter.

Hon säger att mobiltelefoner nog kan öka kreativiteten hos dem som skapar till exempel egna videor på Tiktok.

- Men jag ändå mest orolig för dem som inte vågar skapa själv, utan måste ha färdiga modeller, säger Lehtonen.

Många av eleverna har svårt att hitta på egna saker.

- Ibland tror jag att de inte ens vågar. Dom tror att det blir fel. Kanske för att de är så vana att det ska vara på ett visst sätt.

Det är så enkelt att gå in i den där världen med teknik. Man behöver inte fundera vad man ska göra när man har tråkigt― Nina Eriksson

Lehtonen märker att eleverna inte är mera lika ivriga och villiga att skapa eget som hennes elever var för fem till sex år sedan.

Men när de väl har skapat så tycker de att det är härligt och vill ha beröm.

- De blir nog nöjda när de har skapat, men att komma igång har blivit svårt.

En del av Lehtonens elever är själva medvetna om att de är beroende av telefonen. Men trots att de är medvetna om tiden de lägger ner på sin telefon har de ändå svårt att hålla sig borta.

- En elev berättade att hon satt sex timmar i sträck och tittade på Tiktok, säger Lehtonen.

Nina Eriksson är eftisledare på Brändö eftis i Helsingfors och hon märker också att barnens kreativitet och fantasi har minskat.

- Det är så enkelt att gå in i den där världen med teknik. Man behöver inte fundera vad man ska göra när man har tråkigt.

- Man behöver inte hitta på något mera, säger Eriksson.

Eftisledare Nina Eriksson
Nina Eriksson är orolig över framtiden när hon ser att barnens kreativitet minskar. Eftisledare Nina Eriksson Bild: Sofie Gammals/Yle fritidshem,Nina Eriksson

Eriksson påpekar att det inte handlar om alla barn. Men många.

Barnen på Brändö eftis går i årskurs ett och två och alla har egna mobiltelefoner. När de är på eftis ska telefonen ändå hållas i väskan.

Men det betyder inte att telefonen är bortglömd. De skulle mer än gärna använda sina telefoner också på eftis.

- De skulle vilja spela, byta telefonnummer och ta bilder.

- De pratar också mycket om vilka spel de spelar och vilka fiender de vill ta fast, säger Eriksson.

Hon tycker att barnens kreativitet har minskat mycket på bara några år.

- Dom går omkring och sparkar småsten och hittar inte på något att göra.

Eriksson säger att det också lätt blir bråk.

- De är kanske frustrerade för att de inte vet vad de ska göra. Eller så har de bara tappat sin kreativa förmåga att hitta på en lek med småsten och kvistar, säger Eriksson.

Mobiltelefoner behöver inte vara ett hot

Marie Lehtonen tycker att de kreativa ämnena i skolan inte värdesätts på samma sätt som tidigare.

Hon tycker att skapandet borde få tillbaka sitt värde.

- Vi får allting färdigt och när något går sönder så slängs det bort istället för att repareras.

Hon tycker att man borde göra mera saker tillsammans med både vänner och familj. Som att till exempel baka, teckna, modellera och sy.

- Den biten vågar jag påstå att ha minska, säger Lehtonen.

Hur bra är det riktigt för en tioåring att sitta och titta på Youtube sex timmar av tjugofyra?― Marie Lehtonen

Lehtonen påpekar ändå att hon inte ser mobiltelefonen som ett hot. Den har också många bra egenskaper.

Hon tycker det viktigaste skulle vara att lära barnen hur man kan utnyttja och använda telefonen på ett vettigt sätt, som till exempel att kunna söka upp nödvändig information.

- Hur bra är det riktigt för en tioåring att sitta och titta på Youtube sex timmar av tjugofyra?

Nina Eriksson håller med Lehtonen om att man borde lära barnen hur man kan använda sin telefon.

Olika färger av vattenfärg och handen av ett barn som håller i en pensel.
Kreativitet är viktigt för både barn och vuxna. Olika färger av vattenfärg och handen av ett barn som håller i en pensel. Bild: Mostphotos akvarellmålning,barn (familjemedlemmar),målarkonst,färger

Viktigt med kreativitet

På Brändö eftis uppmuntrar man barnen att leka och lär dem olika lekar både ute och inne.

Det tar ofta en stund att få barnen med men när en kommer med kommer flera med.

Eriksson säger att det är vuxnas uppgift att uppmuntra barnen. Både föräldrar och pedagoger.

- Vi har uppfostringsansvaret på oss. Det är vår uppgift att handleda barnen till goda beslut och lära dem vad allt man kan göra, till exempel ute i naturen.

- Men jag tycker nog att föräldrarna har huvuduppgiften.

Eriksson är orolig över framtiden när hon ser att barnens kreativitet minskar.

- Jag är orolig över hur det påverkar deras framtid och deras barn.

Kreativitet är inte viktigt endast för barn utan också för vuxna och åldringar.

- Att vara kreativ gör gott åt en psykiskt, säger Eriksson.

Marie Lehtonen håller med.

- Jag är rädd för att den där "feelgood" känslan man få när man skapar något kommer att falla bort helt och hållet.

Läs också

Familj

Till Buu-klubben
Till Hajbo
Till MGP