Hoppa till huvudinnehåll

"Det behövs 80 delar och saknas en så blir det ingen cykel" - så här påverkar coronaviruset cykelfabriken i Hangö

polkupyörän runkoja
Alla komponenter är nödvändiga för att det ska bli en färdig cykel. polkupyörän runkoja Bild: Rinna Härkönen / Yle Helkama cyklar

Helkamas cykeltillverkning i Hangö påverkas av coronavirusets framfart i världen. Komponentleveranser försenas och det kommer att synas både i produktutvecklingen och i själva produktionen.

Vid Helkamas cykelfabrik i Hangö ser man med spänning på hur coronaviruset påverkar produktionen. Om en komponent fattas, så blir det nämligen inte någon färdig cykel.

- Det finns 80 komponenter och om vi bara har 79 stycken så blir de delarna liggande i lagret och vänta, säger produktionschef Dennis Karlsson.

Vi har senast varit oroade över situationen i Italien eftersom våra sadlar kommer från norra Italien

Cykelramarna beställs till exempel från Kina och Taiwan och där har viruset förorsakat en hel del förseningar i leveranserna. Många fabriksarbetare försattes i karantän då de rest till sin släkt över det kinesiska nyåret.

- När de sedan återvände till sin hemort och till arbetsplatsen, så försattes de i karantän på nytt, säger vd Tero Valtonen Helkama Velox .

Cykelsadlarna är från norra Italien

Enligt Valtonen har produktionen i de kinesiska fabrikerna vid det här laget redan till en del kommit i gång.

Men komponenternas resa till Hangö har ändå försenats av att flera hamnar har stängts ner på grund av coronaviruset. Det kommer påverka både produktionen och produktutvecklingen vid Helkama med en viss fördröjning.

De allra flesta av Helkama Velox komponenter kommer från Europa, där coronaviruset nu sprider sig och påverkar produktionskedjan.

- Vi har senast varit oroade över situationen i Italien eftersom våra sadlar kommer från norra Italien, i närheten av Milano, säger Valtonen.

Finns det en möjlighet att skaffa komponenter från sådana områden som inte är drabbade av coronaviruset?

- De flesta komponenter har specialplanerats åt oss. Det är möjligt att byta ut dem, men det tar tid. Det finns inga snabba lösningar, konstaterar Tero Valtonen.

Intervjun bygger på ett inslag i A-studio 9.3.2020. Inslaget på finska kan du titta på här:

Läs också