Hoppa till huvudinnehåll

Flera flygbolag flyger trots att passagerarna saknas – det gäller att hålla kvar platserna på flygfälten

Flygande flygplan underifrån.
En del plan flyger med få passagerare (arkivbild). Flygande flygplan underifrån. Bild: Jyrki Lyytikkä / Yle flygplan,luftfart,trafikflyg

Intresset för att flyga har minskat avsevärt till följd av det nya coronaviruset. Samtidigt väljer en del flygbolag att köra med halvtomma eller till och med tomma flygplan för att i framtiden få fortsätta flyga på populära tider eller till populära destinationer.

Det beror på systemet med så kallade airport slots eller tidsluckor – tider som vissa flygbolag får komma till eller fara från en viss flygplats.

– Sådana slots som flygbolagen har den här vintern tillfaller dem på nytt också nästa vinter om de har använt dem i tillräckligt stor utsträckning, berättar Katriina Ahlroth som är den person i Finland som koordinerar tidsluckorna.

Porträtt på Katriina Ahlroth.
Katriina Ahlroth jobbar vid den oberoende organisationen Airport Coordination Finland. Porträtt på Katriina Ahlroth. Bild: Jyrki Komulainen porträtt,Katriina Ahlroth

Flygbolagen får låta bli att använda en femtedel av sina tidsluckor vid en viss flygplats, men om de skippar ännu fler flygningar går de miste om tidsluckorna där i framtiden och en konkurrent kan överta dem.

Utländska medier – till exempel brittiska The Times – rapporterar att en del flygbolag därför har kört med halvtomma plan eller till och med med tomma plan, utan passagerare.

Både SAS och Finnair uppger att man hittills inte har behövt ta till sådana här metoder. Man hoppas ändå på att reglerna ska förändras.

Mindre eller större konsekvenser

Konsekvensen av att flyga för lite kan bli att ett visst flygbolag i fortsättningen inte får flyga till eller från Helsingfors-Vanda flygplats under rusningstid, till exempel morgon, eftermiddag och kväll.

Flygbolag kan också helt förlora sin rätt att flyga till vissa populära destinationer.

– Flygfält som Heathrow i Storbritannien eller Schipol i Nederländerna, till exempel, är helt fulla. Där kan flygbolagen gå miste om slots helt och hållet så att de inte alls kan flyga dit.

Flygkoordinatorer har själva haft mandat att undanta Kina-flygningar från de här slot-reglerna, men man kan inte göra undantag för fler destinationer utan att det fattas politiska beslut om saken, till exempel vid EU-kommissionen.

Förra veckan slutade flygbolaget SAS, liksom många andra flygbolag, att flyga till norra Italien och det kan enligt de nuvarande reglerna drabba deras möjligheter att flyga dit i framtiden.

– Det här är något som drabbar alla flygbolag på olika sätt, och det här är en extraordinär händelse och därför hoppas vi att man kommer att ta hänsyn till att vi nu begär undantag från reglerna, säger Freja Annamatz som är presschef på SAS.

Reglerna kan komma att ändras

Flygbranschens organisation IATA har bett om att också andra destinationer än Kina ska undantas från slot-reglerna, eftersom coronavirusläget är exceptionellt.

EU-kommissionen svarade på måndagen att man funderar på att ändra reglerna – man tittar nu närmare på hur läget påverkar flygbranschen.

Sars-epidemin år 2003 och finanskrisen år 2009 är exempel på situationer då det fattades beslut om undantag från slot-reglerna.

Läs också