Hoppa till huvudinnehåll

Rederierna känner av corona-oron - resor skjuts fram till hösten

Tanssivia jalkoja laivan yökerhossa
Handsprit, intensifierad städning och vaksamhet ska hålla kryssningsfartygen fria från corona.. Tanssivia jalkoja laivan yökerhossa Bild: © Miikka Varila kryssningsfartyg

Tre rederier: Tallink Silja, Viking Line och Eckerö märker av corona-oro bland resenärer. Gruppresor skjuts fram och avbokningar förekommer. Alla tre rederierna försäkrar att de inte kommer att ha karantän-fartyg seglandes omkring, utan insjuknade sätts i land för att få vård.

Efter sportlovet brukar det vara lågsäsong för nöjesresenärer på passagerarfartygen i rutttrafik mellan Sverige, Finland och Estland, men rederierna märker att det nu går trögare än normalt.

- Resor bokas visserligen, men bokningarna är färre jämfört med i fjol, säger Eckerö Lines marknadsförings- och kommunikationschef Ida Toikka-Everi.

På Tallink Silja uppger kommunikationschef Marika Nöjd att det syns en viss försiktighet bland resenärerna och det har gjorts en del avbokningar.

- Bokningarna kommer i någon mån in långsammare, säger Kaj Takolander, marknadsdirektör på Viking Line.

Gruppresor skjuts fram till höstkanten och det börjar också synas att företag och organisationer uppmanar sin personal att undvika resande.

- En del juniorturneringar inom idrotten har inhiberats och det syns i vår trafik under påsken, säger Takolander.

På Tallink Silja uppger man att rederiet under perioden februari till april kommer att gå back med drygt 20 000 kinesiska gruppresenärer. Kineserna utgör 2-3 procent av rederiets totala passagerarmängd.

Tallink Siljas fartyg ligger i hamn bakom stängsel
Avgångar kommer inte att dras in och fartyg kommer inte att sättas i karantän, eftersom överfarterna är korta och sjuka sätts i land, för att få vård. Tallink Siljas fartyg ligger i hamn bakom stängsel Bild: Agneta Gestrin / Yle Tallink Silja Oy,Passagerarfartyg,passagerartrafik

Fartygen kommer inte att ligga i hamn

Rederibranschen har gått in för intensifierad städning ombord på fartygen. Det går inte att göra så mycket mer än att följa med hur virusepidemin sprider sig runtom i världen.

- Vi är tvungna att titta med ganska kort framförhållning, säger Takolander.

- Vi är oroade över hurdan effekt coronavirusepidemin möjligtvis får på avbokningar och framskjutna resor, säger Nöjd.

Viking Line bedömer inte att avgångar kommer att inhiberas eller att fartyg ligger i hamn, på samma sätt som flygbranschen nu håller sina plan på marken i brist på kunder.

- Om det här drar ut väldigt långt då är det möjligt att vi omstrukturerar på något sätt. Det är inte så där bara att dra in avgångar, säger Takolander.

Han räknar upp flere skillnader jämfört med flygbranschen. Flygplan är mindre enheter och avgångarna är flere per dag. Rederierna transporterar mer än nöjesresenärer; bilar, behovsresenärer, långtradare och frakt.

När avblåser personalen resan för din del?

Hissknappar, ledstänger, dörrhandtag, hytter putsas med starkare städmedel. Samma procedur som när till exempel vinterkräsksjukan härjar.

Knepen för att undvika matsvinn i fartygens restauranger tjänar också coronabekämpningen. Till exempel har Viking Line i viss mån övergått till färdiga portioner i buffet-måltiderna.

I övrigt byts de gemensamma serveringsbesticken ut oftare.

Buffetbord med sill.
Runt buffetborden lämnar passagerarna många spår. Buffetbord med sill. fiskbuffet

Takolander har inte hört att passagerare skulle skvallra om hostande och nysande passagerare till personalen.

Blir det hysteri är den här typen av rapportering ändå inte långsökt. På frågan vad personalen gör om en passagerare nyser och hostar över buffetbordet i restaurangen säger Takolander:

- Personalen har givetvis direktiv att ingripa om det finns något coronavirusfall.

Hur ska då personalen kunna avgöra om det är förkylning eller coronasmitta? Det är knappast en trevlig uppgift att avbryta någons resa i onödan.

- Vi har mycket bra instruktioner av myndigheterna hur vi ska bedöma olika fall, säger Takolander.

Ombord finns utbildad sjukvårdspersonal, satellittelefon för att bland annat kontakta specialister i land om så behövs.

Alla tre rederierna följer Insitutet för hälsa och välfärd THLs direktiv.
Planen är att isolera den smittade passageraren i sin hytt, i väntan på att fartyget anlöper nästa hamn.

 Raden av Viking Gabriellas hyttfönster fotade utifrån
Passagerare med coronasymptom isoleras i sin hytt i väntan på att fartyget anlöper hamn. Raden av Viking Gabriellas hyttfönster fotade utifrån Bild: Agneta Gestrin / Yle Viking Line,Passagerarfartyg,passagerartrafik

Under tiden försöker personalen spåra alla medresenärer och personal som den insjuknade har varit i kontakt med.

Det jobbet underlättas i och med att vi har kameror i alla offentliga utrymmen på fartygen säger Takolander. Det är endast hytterna som är kamerafria zoner.

Sverige-Finland-Estland-färjorna blir inte karantänfartyg

Alla tre rederierna kommer att sätta i land misstänkta coronafall eller insjuknade i nästa hamn de anlöper. Resorna mellan hamnarna är korta överfarter.

- Det finns inte en sådan möjlighet att fartyget försätts i karantän, säger Takolander.

När misstänkta coronafall eller insjuknade satts i land, tillämpas myndigehternas direktiv för hur fartyget desinficeras och sedan kan fartyget återgå i normal trafik.

Läs också