Hoppa till huvudinnehåll

Brottmisstankar vid privat vårdhem hett diskussionsämne när social- och hälsovårdsnämnden sammanträdde i Åbo: "Missnöjet måste komma fram"

Sjukskötare går i en sjukhuskorridor. Man ser bara fötter och ben.
Illustrerande arkivbild. Under social- och hälsovårdsnämndens möte i Åbo diskuterades brottsmisstankarna som uppdagades vid ett privat vårdbolag i Åbo. Sjukskötare går i en sjukhuskorridor. Man ser bara fötter och ben. Bild: Karoliina Simoinen / Yle social- och hälsovårdsreformen (sote),sjukhus,vårdbranschen,sjukvård,närvårdare,Sjukskötare (YH),patienter

På onsdagen sammanträdde nämnden för första gången efter att brottsmisstankarna inom hemsjukvården i Åbo uppdagades.

En betydlig del av mötet gick åt till att diskutera det uppmärksammade fallet i Åbo, där en sjukskötare vid hemsjukhuset misstänks för otaliga brott, och en läkare vid sjukhuset för delaktighet i brotten. Dessutom misstänks Åbo stad för att ha försummat sin tillsynsplikt över vårdhemmets verksamhet. Åbo stad köpte tjänster inom terminalvården av det privata vårdbolaget mellan 2011-2014.

- Alla som satt på nämndmötet tycker nog absolut att man måste gå till botten med det här och se hur det har kunnat ske, säger Markus Blomquist (SFP), som ersätter Kjell Wennström i social- och hälsovårdsnämnden.

Markus Blomquist kommodor för Airisto Segelsällskap
Markus Blomquist. Markus Blomquist kommodor för Airisto Segelsällskap Bild: Yle/Nina Bergman markus blomquist

Blomquist berättar att man under mötet i huvudsak diskuterade hur man kan undvika att något liknande händer i framtiden. Han poängterar att de misstänkta brotten hände redan för några år sedan, och att man under tiden efter händelserna har utvecklat metoderna och processerna på en helt annan nivå.

- Speciellt under de senaste åren när man har jobbat med social- och hälsovårdsreformens utveckling så har det kommit väldigt många nya element där saker granskas så att det inte ska kunna ske något motsvarande, säger han.

Kritik måste komma fram

Som en del av lösningen på det här säger Blomquist att det diskuterades hur kunder och anhöriga till kunderna kan få fram sitt missnöje gällande vården på ett säkert sätt. Det här kan vara problematiskt om kunderna eller anhöriga inte vågar ta upp saken.

- Om man är missnöjd med någonting måste man kunna komma fram med den informationen till de rätta personerna utan problem. Och det är viktigt att också anhöriga förstår att de ska kunna berätta om de märker att något inte fungerar, säger han.

Detaljerna kring exakt hur det här ska gå till diskuterades enligt Blomquist ändå inte under mötet. Blomquist poängterar att det kan vara svårt att upptäcka om ett företag håller på med kriminella aktiviteter. Han nämner också att social- och hälsovårdsnämnden inte hade fått veta om några negativa upplevelser gällande vårdbolaget innan situationen så att säga redan var över.

- Om man är missnöjd med någonting syns det ju ofta på flera ställen. Åtminstone de som är kunder där borde ju antagligen ha kunnat märka något också tidigare, säger Blomquist.