Hoppa till huvudinnehåll

Nu har Slussbron bogserats till kajen – anlände till Stockholm efter 70 dagar till sjöss från Kina

Guldbron har väckt förargelse både för sin färg och för att den byggt i Kina, och för förseningen som innebär att Stadsgårdsleden får stängas fler gånger. Men nu ligger den på plats och väntar på montering och glitterfärg.

När bron anlände i onsdags stod stockholmarna i rad längs både kajer och stränder för att välkomna den, ta bilder och vinka med flaggor.

Människor i rad på Katarina gångbro för att titta på när Slussbron anländer.
Stockholmarna följde nyfiket med när bron anlände - några timmar innan åtgärderna mot coronaviruset förbjöd stora folksamlingar. Människor i rad på Katarina gångbro för att titta på när Slussbron anländer. Bild: Daniel Ivarsson Slussen,Slussbron

Den 3 400 ton tunga bron har byggts i Kina och transporterats till Sverige i ett stycke. 70 dagar har fartyget varit till sjöss.

Bron anlände samma väg som finländare som tar Viking line till Stockholm gör och ligger nu vid kajen utanför Slussens stora byggarbetsplats.

Slussbron väntar nu på pontoner i kajen vid Slussens byggarbete.
Nu väntar bron på pontoner vid kajen. Slussbron väntar nu på pontoner i kajen vid Slussens byggarbete. Bild: Marianne Sundholm Slussen,Slussbron

Lotsen Rolf Svanström från Sjöfartsverket såg inte transporten som exceptionellt svår, det har funnits klart större skepp och laster att lotsa in till Stockholm.

– Men jag tycker det är oerhört kul att vi får vara med, bron ska ju stå här i hundra år.

Målas i guldfärg som ska skimra

På fredag bogserades bron till kajen, där den nu ligger en vecka i väntan på montering på brofästena som byggts för den. Sedan ska den målas, och den tillfälliga bro som byggts för att Slussentrafiken hittills ska rivas. Går allt enligt planen ska nya Slussbron invigas i augusti.

Ida Mann ovanför Slussenbygget.
Ida Mann är projektledare för Slussbron. Ida Mann ovanför Slussenbygget. Bild: Daniel Ivarsson Slussen,Slussbron

Ida Mann, projektledare för Slussbron vid Stockholm stad, förklarar att arkitekterna gick in för just guld för att få en färg som samspelar med Gamla stan.

– Och så ville man lyfta fram att det inte är en betongbro, utan den är i stål. Därför valde man en metallisk färg.

För tillfället är bron rostskyddsmålad, men när den väl monterats ska den målas med en färg med en grynighet i så den glittrar.

Närbild på Slussbron liggandes på fartyget.
Det tog 70 dagar för bron att komma till Stockholm från Kina. Närbild på Slussbron liggandes på fartyget. Bild: Daniel Ivarsson Slussen,Slussbron

Att bron byggdes i Kina har också kritiserats, bland annat för bristande koll på miljökraven. Precis som med många andra stora byggprojekt har det också förekommit många rubriker om att byggarbetet försenats och att byggbudgeten skenar iväg.

450 000 personer per dag rör sig genom Slussen

Slussenbygget är nu ungefär halvvägs. Byggarbetet har pågått i fem år och fortsätter i lika många år till, och påverkar många i staden: normala arbetsdagar är det 450 000 människor som passerar Slussen per dygn.

Förutom att Slussen faktiskt är en sluss mellan Mälaren och havet är det en knutpunkt för spårtrafik, bussar, bilar, cyklar och fotgängare.

Folk på Katarina gångbro och Slussenbygget nedanför.
Slussenbygget påverkar många stockholmares vardag. Folk på Katarina gångbro och Slussenbygget nedanför. Bild: Daniel Ivarsson Slussen,Slussbron

För att hjälpa stockholmarna stå ut har staden satsat mycket på information till invånarna om byggarbetet, med närvaro både i gatubilden, på invånarmöten och i sociala medier.

Bygget har en budget på omkring 12 miljarder kronor. Brobytet är ett av byggnadsprojektets klart största skeden.

En annan stor del är den nya bussterminalen som ska byggs inne i Katarinaberget, vilket kräver mycket sprängningsarbete. Vidare ska det byggas biltunnlar med parklock så att Slussen får en helt nytt grönområde nedanför Katarinahissen, och så byggs det promenadvägar och mindre broar och bryggor längs vattnet för fotgängare och cyklister.

Läs också