Hoppa till huvudinnehåll

Om coronaläget får din ekonomi att djupdyka - ta kontakt med den du står i skuld till

Två högar med eurosedlar och en rostig sax mellan dem.
Bland annat arbetslöshet eller permitteringar på grund av coronaviruspandemin kan rubba privatekonomin. Två högar med eurosedlar och en rostig sax mellan dem. Bild: Mostphotos pengar,ekonomi

Coronaviruspandemins följder inverkar i stor skala på den globala ekonomin och den kan också slå hål på den egna ekonomin.

Bankerna och andra aktörer signalerar att det finns flexibilitet i hur privatkunder som drabbas av plötslig inkomstförlust på grund av pandemin kan sköta sina lån och räkningar.

En snabbgallup utanför Ikeas möbelvaruhus avslöjar att Tea från Estland redan har fått erfara att en del kunder avböjer hennes tjänster. Tea jobbar med hemstädning.

Lauri däremot vet redan nu att han kommer att behöva ekonomisk hjälp av familjen de närmaste tre månaderna. Som timanställd och freelancer inom idrott och motion har hans arbetsuppdrag blivit indragna.

På Västra Nylands Rättshjälpsbyrå säger ekonomi- och skuldrådgivare Alexandra Ek att när det skräller stort i samhället, till exempel då en fabrik lägger ned sin verksamhet, syns det hos henne och de övriga rådgivarna med fördröjning.

- I genomsnitt kan det ta ett år. Ersättningen beror på om personen hör till facket elller inte när hen blir uppsagd eller permitterad, säger Ek.

Hennes tips och råd är att hellre ta kontakt genast än att låta betalningssvårigheterna växa på hög.

- Det första rådet är nog att börja med att ta kontakt med borgenären, alltså den man har skuld till, uppmanar Ek.

Med borgenären kan man diskutera om det är möjligt att göra upp en betalningsplan.

Energibolaget Fortum uppmanar till exempel sina kunder att ta kontakt före räkningens förfallodag om betalningssvårigheter uppstår.

Teleoperatören Telia har i det här skedet inte fattat några skilda beslut om prissättningen på mobil- och bredbandsabonnemang med anledning av coronaviruspandemin.

Bolaget har kommit emot de kunder som har köpt tv-kanalpaket med sportinnehåll.

Bankerna kommer emot sina kunder

Samma råd; att ta kontakt i god tid ger Ålandsbanken också till privata bankkunder som hamnar i ekonomiskt trångmål på grund av coronavirusets följder.

Generellt är det enklare att hjälpa kunden och åtgärda problem desto tidigare kunden tar kontakt med sin bank, säger Peter Wiklöf, vd för Ålandsbanken.

- Det snabbaste och enklaste som jag tror att egentligen alla banker nu är ganska frikostiga med, är att titta på att bevilja amorteringsuppskov, säger Wiklöf.

Danske Bank, Nordea och Aktia är några banker som redan har utlyst möjlighet till amoteringsfrihet på bostadslån. Bankkunderna ska själva ansöka om amorteringsfrihet.

Aktia uppger att amorteringsfriheten gäller alla lån med säkerheter.

Banken kan bevilja de privatkunder som har skött sin ekonomi enligt bankens rådande kreditbeviljningsprocess en respit med amorteringarna i åtta månader.

Banker påminner också om att kunden har möjlighet att höja sin kreditgräns på kreditkort eller ansöka om betalningsfria månader.

Finansinspektionen delar inte ut gemensamma instruktioner för bankväsendet i det här läget, men uppmuntrar bankväsendet att hjälpa sina kunder om de tilllfälligt hamnar i en ekonomisk knipa på grund av coronaviruspandemin.

Myndigheten ansvarar för finans- och försäkringstillsynen i Finland; bland annat bankerna, försäkringsbolagen, pensionsbolagen, andra aktörer i försäkringsbranschen, värdepappersföretagen, fondbolagen och börsen.

Finansinspektionen framhåller att de finländska bankerna har en buffert i den här utmanande situationen. Bankerna har en god soliditet och likviditet.

Ibland löser sig situationen genom utomstående rådgivning.

- Du kanske inte ser alla alternativ när du funderar själv. Det behövs en utomstående som ser på helheten. Vi kan diskutera hur nödvändig någon utgift är, eller vilka utgifter man kan minska. Vi kan hjälpa till med att göra en budget, säger Ek.

Folkpensionsanstalten sammanställer infopaket

Folkpensionsanstalten sammanställer som bäst fakta i formen frågor och svar med anledning av coronaviruspandemin.

FPA kommer att publicera informationen på sin hemsida inom de närmaste dagarna.

FPA är i nuläget förberedd på kundkontakter som gäller inkomster under sjukfrånvaro och karantän, uppger förmånsdirektör Anne Neimala på FPA.

I ansökningar som är kopplade till permitteringar varierar stödet beroende på den sökandes situation.

Inkomstrelaterad dagpenning utbetalas av arbetslöshetskassor medan FPA har förmåner som grunddagpenning, arbetsmarknadsstöd och bostadsbidrag.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes