Hoppa till huvudinnehåll

Wasaline har tappat tusentals passagerare – men pendlare reser fortfarande med färjan

Under storolycksövningen bröt en brand ut på Wasa Express bildäck.
Under storolycksövningen bröt en brand ut på Wasa Express bildäck. Bild: Gränsbevakningsväsendet/Pasi Kettunen Wasaline,sommarö2017

Nöjesresandet har helt stannat av men folk gör fortfarande arbetsresor mellan Finland och Sverige.

Det uppger vd Peter Ståhlberg på Wasaline. Regeringens nya anvisningar var väntade, enligt Ståhlberg.

- Det här påverkar inte trafiken så hemskt mycket. Nöjesresandet har redan stannat totalt, så det handlar om arbetsresor och det är fortfarande tillåtet. Sverige har ju gränsen öppen.

Så de som pendlar till jobbet inom till exempel sjukvården får fortsätta ta båten?

- Enligt de uppgifter vi har är det befogat resande och tillåtet i båda riktningar.

Wasalines vd Peter Ståhlberg
Peter Ståhlberg Wasalines vd Peter Ståhlberg Bild: Yle/Malin Hulkki Wasaline,peter ståhlberg

Enligt de uppgifter som Ståhlberg har i det här skedet räcker det fortfarande med att pendlarna då de kommer tillbaka kan bevisa att de varit på en arbetsresa.

- Men vi utreder hela tiden och det är ganska snabba ryck i det här. Men det träder inte i kraft före onsdagen och då vet vi exakt vad det innebär. Men de här uppgifterna har jag nu.

Enligt Ståhlberg har rederiet en gräns på maximalt 450 passagerare men det handlar i det här läget om en teoretisk gräns som man inte kommer i närheten av.

- Vi ligger på max 100 per resa och det betyder att varje passagerare har mellan fyra och fem kvadratmeter till godo. Så det är ingen trängsel, säger Ståhlberg.

9000 passagerare färre än normalt

I mars har Wasaline enligt Ståhlberg haft 5000 passagerare färre än väntat.

- För april har vi 1900 bokade och normalt är det 6000 så det är 4000 färre.

Trafiken koncentreras för tillfället på frakten.

- Den är i stor sett oförändrad. Det scenario vi jobbar enligt är att behålla och hoppeligen få en ökning på frakten.

Ståhlberg hoppas att företagen i det här läget faktiskt använder sig av färjan.

- Så att vi kan klara den tunga tid vi har framför oss. Skulle vi inte ha frakt blir det tomt i alla butikshyllor och hela Finland skulle stanna.

Permitteringar att vänta

Samtidigt har Wasaline kallat till samarbetsförhandlingar.

- Vi går igenom vad vi kan göra och hur vi kan begränsa de ekonomiska skadorna. Inget rederi eller bransch kan köra med minus i all evighet. Vi måste dra ner på bemanningen både på kontor och ombord.

Wasaline har cirka 100 anställda i dag.

- Det är tungt för många branscher nu och det finns många som har det mycket tyngre. Men jag hoppas att alla försöker hålla sig positiva och att vi reder ut det här tillsammans.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten