Hoppa till huvudinnehåll

Tyska Lufthansa ställer in så gott som alla flyg – vd:n ser bolaget och branschen i undantagstillstånd

Ett Lufthansa-flygplan på ett flygfält.
Coronakrisen har redan nu enorma följder för flygbolagen. Ett Lufthansa-flygplan på ett flygfält. Bild: EPA/FRANCIS R. MALASIG Lufthansa

Från och med kommande vecka flyger det tyska flygbolaget endast enstaka turer. Största delen av flygningarna hänger ihop med att hämta hem utomlands strandsatta tyska resenärer.

Av tyska Lufthansas 763 flygplan står 700 på marken och under loppet av de kommande dagarna vill man ytterligare skära ner på trafiken. Fram till mitten av april kommer 95 procent av alla flygningar att ställas in.

För tillfället flyger Lufthansa främst hem tyska resenärer, som fortfarande befinner sig på turistorter runtom i världen.

Också Lufthansas dotterbolag tar nu till drastiska åtgärder i samband med coronakrisen.

Italienska Air Dolomiti har redan ställt in alla flyg, österrikiska Austrian Airlines gör det i dag och belgiska Brussels Airlines gör det från och med lördag.

– Coronaviruset har satt världsekonomin och vårt bolag i ett undantagstillstånd, konstaterade Lufthansas vd Carsten Spohr i samband med en videopresskonferens under torsdagen.

Han poängterar att Lufthansa ända sedan januari är ett av de bolag som snabbast och i största skala har ställt in flyg för att dra ner på kostnaderna.

En man i blå kostym som har händerna i kors.
Lufthansas vd Carsten Spohr. En man i blå kostym som har händerna i kors. Bild: SASCHA STEINBACH/EPA Carsten Spohr,Lufthansa

– Bland konkurrenterna skrattade man åt våra åtgärder, men i den här branschen är det få som längre skrattar, fortsätter Spohr.

”Lufthansa klarar sig längre än andra”

Egentligen ville Lufthansaledningen i dag presentera bolagets resultat för år 2019.

Ett plus på två miljarder euro före skatt är visserligen ett rätt bra resultat, men med tanke på vad som nu händer handlade presskonferensen framför allt om nuläget och framtiden.

Bolagets vd betonar att Lufthansa har klarat av kriser också förr och att man nu gör allt för att se till att bolaget förblir konkurrenskraftigt också i framtiden.

Enligt Carsten Spohr kan man här dra nytta av att bolagets kassa för tillfället är väl fylld och att man själv äger största delen av sina flygplan. Statligt stöd vill ha ändå i det här skedet inte utesluta.

– För tillfället är det inte nödvändigt, men om läget försvåras kommer vi förstås att förhandla om saken, säger Spohr.

Redan i förra veckan cirkulerade ändå nyheten om att man från flygbolagets sida har varit i kontakt med regeringarna i Tyskland, Österrike, Schweiz och Belgien om möjliga stöd.

– Det enda jag kan säga är att vi klarar oss längre än andra. Och efter den här krisen kommer Lufthansa och hela branschen att se annorlunda ut än nu, säger Spohr.

Fraktflygen fulla

Vid sidan av de ekonomiska problemen har man vid Lufthansa också vissa helt praktiska. Till exempel var man nu ska parkera hundratals flygplan.

För det här kommer bland annat en landningsbana i Frankfurt att tas ur bruk och i stället fungera som parkeringsplats.

En del av planen kommer också att parkeras vid den fortfarande inte färdiga flygplatsen i Berlin och vid ett militärflygfält i Schweiz.

Vid sidan av problemen ser man också några ljusglimtar. Alla fraktflygplan är i trafik och man överväger som bäst att sätta in en del större passagerarmaskiner för transport av frakt.

Också på tekniksidan fortsätter arbetet nästan som tidigare.

– Vi måste bara se till att gallra bland kunderna. Alla har inte längre råd att betala, säger Spohr.

Tre av fyra utan pengar

Flygbolag utan pengar kommer vi att se mer och mer av under den kommande tiden.

Coronakrisen har redan nu enorma följder för flygbolagen och från flygbranschens internationella takorganisation IATA varnade man i tisdags för att en stor del av flygbolagen kan stå utan pengar redan inom två månader.

Enligt IATA gäller det här tre av fyra flygbolag i världen och man efterlyser därför statligt stöd till flygbolagen.

– Staterna måste handla nu och kraftfullt, konstaterade chefen för IATA Alexandre de Juniac i tisdags.

Det här har man gjort bland annat i Italien, där staten nu går in i det sedan länge krisdrabbade flygbolaget Alitalia.

I det här läget har man gett upp alla förhoppningar om att hitta en intresserad köpare.

Europa måste fundera på framtiden

Coronakrisen drabbar inte heller bara flygbolagen. Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har redan bett om stöd av staten.

Enligt tidningen Washington Post har Boeing bett om ett stöd på 60 miljarder dollar, medan flygbolagen redan tidigare bad om 50 miljarder.

Förutom coronaviruset dras Boeing också med stora ekonomiska problem på grund av misslyckandet med den nya flygplansmodellen Boeing 737 MAX.

Tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung skriver att också den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har fört första förhandlingar om eventuellt statligt stöd, ifall av att coronakrisen blir långvarig.

– Det är klart att också vi förhandlar om hur det nu ska gå med redan beställda flygplan. Det gör alla för tillfället, säger Lufthansas vd Carsten Spohr.

Han säger vidare att kriser i världsekonomin alltid får synnerligen svåra följder för just flygbranschen. Därför måste man också i Europa fundera över hur det efter krisen egentligen ska gå vidare.

– På olika håll i världen stöds flygbolagen nu på olika sätt och vi måste se till att också de europeiska bolagen kan förbli globala, säger Spohr.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes