Hoppa till huvudinnehåll

Sociala medier är Alfred Backas och Sandra Holmängs kreativa kanal som ger klirr i kassan

De traditionella kanalerna för kommunikation, underhållning, nyheter och samhällsdebatt har i dag fått hård konkurrens av de sociala medierna. De nya kanalerna erbjuder utlopp för kreativitet, samvaro och informationsbyte, också i professionellt avseende.

Stand-up komikern och författaren Alfred Backa har under de senaste åren etablerat sig som en finlandssvensk kulturpersonlighet. Början på sin komikerbanan fick han på Youtube, för mer än tio år sedan.

- I början lade vi upp videon på en hemsida, men där fanns ju ingen som tittade på dem. Det räckte om klassen tittade och tyckte att det var roligt. 

De första videorna på Youtube lades upp år 2006 tillsammans med kompisen Benny. Serien Kara-tv var det första som fick litet genomslag. Serien parodierar på lokal-tv-inslag som är riktade till män, med bullrande maskiner och annat som österbottniska karlar är intresserade av. 

- Jag minns de första gångerna det var någon vi inte kände som kommenterade och tyckte att det var roligt. Det var helt otroligt och då kände vi att vi måste göra mera, säger Backa.

Alfred Backa, iklädd kostym står utanför dörren till kulturhuset Karelia i ekenäs.
Alfred Backa har delvis Youtube att tacka för sin karriär som komiker och författare. Alfred Backa, iklädd kostym står utanför dörren till kulturhuset Karelia i ekenäs. Bild: Yle / Petter Blomqvist Närbild,humor,komiker,YouTube,alfred backa

Efter det började han göra andra typer av videon. Bland annat översättningar av populära låtar till dialekt. 

- Det är inget nyskapande i sig, det har Lasse Eriksson och alla lokalrevyer gjort. Men jag tror inte att det hade hittat till internet ännu så därför fick det en stor spridning. Vissa av de videorna uppnådde över 100 000 visningar. 

Öppnade upp för andra former av kreativitet

I dagens läge gör Backa mycket annat än Youtube-videor. Men han säger ändå att hans skapande på internet har haft en stor betydelse för hans nuvarande karriär. 

- Utan det skulle jag aldrig nått ut till en bredare publik och skulle knappast ha fått skriva böcker eller göra radio och film.

Fokuset ligger på det finlandssvenska och det österbottniska. Men Alfred Backa ser det snarare som en fördel än ett hinder.

- Jag har breddat lite, men om jag skulle söka mig utomlands så skulle jag vara tvungen att fokusera väldigt starkt på en sak, jag skulle högst kunna bli en ganska bra stand up-komiker. I Svenskfinland får jag pröva på alla möjliga saker. 

Som ett eget modemagasin

De som har en bred följarskara ses som "påverkare" på sociala medier, så kallade "influencers". Sandra Holmäng är en av dem. Redan för ungefär tio år sedan blev bloggen en kanal för hennes kreativitet.

- Från första stund jag läste en blogg tänkte jag yes, det var roligt. Det här vill jag också testa på. Och jag insåg väldigt snabbt att det här var mitt sätt att vara kreativ, att få uttrycka min stil - att helt enkelt få ha mitt eget lilla modemagasin där jag bestämmer allt.

Från bloggen till Instagram

Som stylist och estenom till utbildningen är de sociala medierna, till exempel Instagram en oerhört viktig kanal och inkomstkälla för Sandra Holmäng.

Sandra Holmäng är en av den finlandssvenska bloggportalen Sevendays influencers. Portalen är skapad av tidningsförlaget HSS Media och deras influencers är noga utvalda och matchas med sina annonsörer. De jobbar med en speciell nisch, till exempel mode, hållbarhet eller mat.

- Vi sammanför dem med passande företag med en matchande profil. Om det är en restaurang, så matchar vi den med en influencer som har bra koll på matvärlden, förklarar Julia Holmqvist, som ansvarar för innehållet och arbetar på distans från sitt hem i USA.

Kvinnorna är aktiva följare

Sandra Holmäng började skriva på engelska för ett par år sedan, då Österbotten och Finland började kännas för smått. I dag finns hennes följare inte bara i Finland, utan i också i Sverige USA och Tyskland.

- Det är ungefär 70-80 procent kvinnor. De flesta är mellan 25 och 35 år gamla.

Men Sandra Holmäng har förstås drömmar för framtiden, liksom andra företagare.

- Jag drömmer om att jobba med utländska företag.

kvinna med hårband ler mot kameran
Sandra Holmäng försörjer sig på heltid som entreprenör i modebranschen. kvinna med hårband ler mot kameran Bild: Yle/Ari Hautamäki Instagram,smink och mode

Holmäng har i dagsläget två företag, ett stylingföretag och ett annat för sociala medier som sysselsätter henne på heltid. Det betyder att hon tar betalt för annonssamarbeten.

- Det är lite fifty-fifty, någon månad går det bättre för det ena, någon månad för det andra.

Lätt att bli beroende av sociala medier

Sedan 2013 har Johanna Lindström, universitetslektor i internationell marknadsföring vid Åbo Akademi, undersökt unga vuxnas medievardag. Varje år samlar hon in ett hundratal mediedagböcker av studerande, där de antecknat hur de använder media, när och vilken typ.

- Överlag är studerandena väldigt beroende av både mobiltelefonen och sociala medier, konstaterar Lindström på basen av mediedagböckerna.

Medievardagen i dag upplevs också som ganska stressig. Det händer ständigt något på de sociala medierna och vi förväntas hänga med.

- Det är ju bra att man hänger med, men samtidigt är våra hjärnor inte kapabla att klara av den här konstanta stimulansen. Hjärnan blir överbelastad, vilket gör att man känner sig stressad. Det här är inte alltid hälsosamt.

Ögonöppnare

Många av de studerande som har skrivit mediedagböcker har börjat reflektera över sin medieanvändning.

- Det är många som nämner i dagböckerna att det har varit en nyttig uppgift och frågar sig om de faktiskt måste kolla mobilen 200 gånger i timmen. Många har också märkt att de behöver skära ner på mediekonsumtionen och börja hantera situationen på ett annat sätt.

Johanna Lindström disputerar i vår och hon säger att det viktigaste hon har kommit fram till i sin forskning är att man måste bli mer medveten om sitt eget beteende för att kunna hantera det på ett bättre sätt.

- Vi behöver nya strategier för att leva med den här snabba medie- och mobilvärlden som vi lever i idag.

Men det finns också tecken på att vi också blir bättre på att hantera informationen som vi tar in, till exempel på sociala medier.

- De unga som jag har studerat blir mer och mer kritiska till innehållet. De lär sig med tiden att filtrera, trots att det finns mycket irrelevant information som också fastnar.

Johanna Lindström står framför disken i ett café
Johanna Lindström anser att vi överbelastar våra hjärnor med för mycket information för ofta. Johanna Lindström står framför disken i ett café Bild: Maud Stolpe/Yle Närbild,Johanna Lindström

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten