Hoppa till huvudinnehåll

Undervisningsminister Li Andersson vädjar till föräldrar: För inte era barn till skolan om det inte är absolut nödvändigt

Porträtt av undervisningsminister Li Andersson.
Undervisningsminister Li Andersson vill att alla drar sitt strå till stacken. Porträtt av undervisningsminister Li Andersson. Bild: Kalle M�kel� / Yle Li Andersson,utbildningsminister

I ett långt inlägg på sociala medier ber undervisningsminister Li Andersson (VF) föräldrar att tänka efter mycket noga innan de för sina barn till skolan.

– Om ditt barn är i dagis eller på årskurserna 1–3 ska du inte ta dem till närundervisning om det inte är absolut nödvändigt, skrev Andersson på både Twitter och Facebook på lördag kväll.

Hoppa över Twitterpostning

Regeringen ändrade i fredags sin linje för vem som får delta i närundervisning.

I början av veckan sades det att endast 1–3-klassare vars vårdnadshavare jobbar inom branscher som är kritiska för samhällets funktion får delta i närundervisningen. Men eftersom definitionen orsakade förvirring och varierande tolkningar beslöt regeringen att från och med måndag låta alla elever i årskurs 1–3 gå till skolan om de har behov av det.

Rekommendationen är ändå att stanna hemma, vilket Andersson understryker i sitt inlägg.

– Regeringens starka rekommendation är att sköta undervisningen och dagvården hemma, skriver hon.

Genom att dra ditt strå till stacken försäkrar du att uppoffringarna från otaliga finländare inte går om intet― Li Andersson, undervisningsminister

Andersson säger att det här är det mest effektiva sättet att sakta ner smittspridningen och se till att undantagsperioden blir så kort som möjligt.

Hon skriver att många människor är oroliga för att förlora jobbet eller permitteras på grund av coronaviruset.

– Genom att dra ditt strå till stacken försäkrar du att uppoffringarna från otaliga finländare inte går om intet på grund av själviska handlingar, fortsätter hon.

Finlands Svenska Lärarförbund FSL efterlyste på lördagen klarare direktiv om möjligheterna för närundervisning, bland annat hur stora undervisningsgrupperna kan vara och hur arbetet ska organiseras så att lärarna inte tvingas ha både närundervisning och distansundervisning samtidigt.

Från fjärde årskursen och uppåt sköts all undervisning på distans.

Läs också