Hoppa till huvudinnehåll

Coronakrisen sätter press på Arbets- och näringsbyrån

Arbetskrafts- och näringsbyrå
Arbetskrafts- och näringsbyrå Bild: Yle/ Nora Engström arbets- och näringsbyrå

Med ökande permitteringar ökar antalet kunder på Arbets- och näringsbyrån. Det innebär ett större ansvar för att alla utbetalningar av arbetslöshetsersättningar sköts smidigt, konstaterar Kjell Henrichson, byrådirektör i Åbo.

Arbetslöshetsgraden kommer att öka och det finns stora stödpaket på gång som ska hjälpa företagen att överleva coronakrisen.

De största omställningarna för Arbets- och näringsbyrån i Åbo handlar om att anpassa tjänsterna. Största delen av personalen jobbar nu på distans. Det erbjuds minimalt med direkta kundkontakter och telefon- och webbtjänsterna har istället ökat, säger Henrichson.

– Vi bör kunna sköta allt det löpande så att kunder och företag får den hjälp som de behöver. NTM-centralerna sköter det mesta kring företagsstöden, men vi har också en del av det arbetet.

äldre man med grått skägg och hår sitter i röd soffa
Enligt Byrådirektör Kjell Henrichson har Egentliga Finland en fördel eftersom sysselsättningen varit så pass bra innan smittospridningen. äldre man med grått skägg och hår sitter i röd soffa Bild: Nilla Hansson/Yle man,kjell henrichson

Sysselsättningsläget har utvecklats gynnsamt i Egentliga Finland, med nu kan smällen vara hård. Eftersom pandemin spridit sig över världen i faser finns det redan erfarenheter av hur ekonomin återhämtar sig, inte minst i Asien.

En fördel är dock att utgångsläget var så pass bra, situationen skulle ha varit värre om sysselsättningen hade varit på sämre nivå, säger Kjell Henrichson.

Läs också