Hoppa till huvudinnehåll

Flygbiljetterna kan bli dyrare och affärsresorna färre – coronakrisen kan få långvariga effekter för flygbranschen

Två Finnair-plan på Helsingfors-Vanda flygfält.
Finnair har meddelat att de minskar på flygtrafiken med 90 procent. Två Finnair-plan på Helsingfors-Vanda flygfält. Bild: Lehtikuva Finnair,Helsingfors-Vanda flygplats,flygplan,flygfält

Coronapandemin innebär en stor kris för flygbolagen – och en del kommer sannolikt inte att överleva. På lång sikt kan krisen också leda till dyrare flygbiljetter och färre arbetsresor, förutspår analytikern Antti Viljakainen.

Den pågående coronapandemin har försatt många flygbolag i ekonomisk kris. Och effekterna kan bli långvariga, bedömer Antti Viljakainen som är analytiker vid marknadsanalysbolaget Inderes.

– Alla flygbolag kommer inte att överleva krisen, förutspår han.

Men förutom att en del bolag kommer att gå i konkurs, tror han också att krisen kan leda till en centralisering inom branschen, ifall flygbolagen börjar köpa upp sina konkurrenter. Det här kan i sin tur leda till förhöjda biljettpriser.

– Den här krisen är så pass storskalig att strukturella förändringar börjar verka oundvikliga, säger Viljakainen.

Vänjer vi oss vid distansmöten?

En möjlig strukturell förändring kan vara att arbetsresorna minskar.

Viljakainen bedömer att det kan hända ifall vi under coronapandemin vänjer oss vid att sköta våra kontakter på distans och inte längre anser att det är lika nödvändigt att resa som tidigare.

– Hur allvarliga följderna blir klarnar först efter uppsvinget, säger han.

Förluster på närmare 200 miljarder euro

Det internationella flygtrafikförbundet IATA uppskattade i början av mars att förlusterna som coronaviruset leder till inom branschen kan uppgå till ungefär 103 miljarder euro.

Sedan dess har situationen ändå förvärrats och reseförbud har trätt i kraft i ett flertal länder. Flera flygbolag, bland dem Finnair, har minskat sin trafik med 80-90 procent.

I och med det räknar IATA nu med nästan dubbelt så stora förluster.

Finnair är än så länge inte vingklippt

I jämförelse med andra flygbolag ser läget för Finnair relativt bra ut, bedömer Viljakainen.

Vid årsskiftet hade bolaget kring en miljard euro i sin kassa, vilket är nästan en tredjedel av bolagets omsättning i fjol.

– Det och förmågan att få till finansieringsarrangemang ger bolaget tid, även om det inkommande kassaflödet antagligen ligger kring noll för tillfället, säger Viljakainen.

Finlands finanspolitiska ministerutskott har slagit fast att staten kan bevilja upp till 600 miljoner euro som statsgaranti för Finnair. Det är en åtgärd som kräver riksdagens godkännande.

Staten äger 55,8 procent av Finnair.

Källa: STT

Läs också