Hoppa till huvudinnehåll

Vasakampanj ska hjälpa lokala företagare att överleva: "Nu behövs talkoandan mer än någonsin"

Vasa centrum
Kampanjens mål är att invånare i hela regionen ska hålla den lokala servicen vid liv. Vasa centrum Bild: YLE/ Sandra Snellman kringla

Det går fortfarande utmärkt att shoppa, äta gott från restaurang och använda lokala tjänster, man kanske bara gör det på ett annat sätt. Det är budskapet i Visit Vasas och Vasa stads gemensamma kampanj för att stöda den krisdrabbade kommersen.

Ett 50-tal lokala företag erbjuder redan nu sin service via kampanjsidan.

Bland företagen som deltar finns flera olika branscher representerade; caféer och restauranger, mode och skönhet, aktiviteter av olika slag samt apotek och välmående.

Max Jansson, vd på Visit Vasa, hoppas att invånare i hela regionen ska upptäcka möjligheterna och bidra till att hålla den lokala servicen vid liv.

– Det handlar uttryckligen om att bevara vår närservice för framtiden.

Efterlyser talkoanda

Redan förra veckan rapporterade Österbottens handelskammare om resultatet av en företagsenkät som visade att även österbottniska företagare befarar en kommande våg av konkurser, permitteringar och uppsägningar.

man i beige kostym
Max Jansson. man i beige kostym Bild: Yle/Jyrki Karjalainen turism,österbotten

Vid Visit Vasa hoppas man att konkurserna och uppsägningarna ska bli så få som möjligt, men det kräver en gemensam insats. Det behöver inte innebära att man spenderar stora pengar, snarare handlar det om många bäckar små, menar Jansson.

– Nu behövs talkoandan mer än någonsin. Jag vill att var och en frågar sig - vad kan just jag göra?

Jansson betonar att kampanjen är så ny att man inte ännu kan säga något om hur den fungerar. Just nu jobbar man med att ringa runt till de medverkande företagen för att få realtidsuppgifter om försäljningen och vad som fungerar.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten