Hoppa till huvudinnehåll

"Både elever och lärare har varit jätteduktiga" säger lärare i Vasa - hur fungerar distansundervisningen i er familj?

Monica Mattbäck, biträdande rektor i Borgaregatans skola sitter framför datorn i sitt arbetsrum.
Monica Mattbäck sköter undervisningen via sin dataskärm. Monica Mattbäck, biträdande rektor i Borgaregatans skola sitter framför datorn i sitt arbetsrum. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney Rektor,grundskolan,Vasa,undervisning,monica mattbäck

Monica Mattbäck är lärare och biträdande rektor på Borgaregatans skola i Vasa. Hon tycker att omställningen till distansundervisning gått väldigt bra, trots att den kom plötsligt.

Föräldrar, elever och lärare! Vi vill gärna höra vad ni som berörs av distansundervisningen tycker. Hur upplever ni att det fungerar? Dela med er av både ris och ros i formuläret här nedan.

Uppdatering: Formuläret har nu stängts. Svaren har samlats här.

Hur fungerar distansundervisningen för dig?

– Det är en jättestor omställning som kom väldigt plötsligt. Från att ha träffat eleverna varje dag, så är skolan plötsligt tom och vi träffas bara på nätet.

Monica Mattbäck säger att både elever och lärare har varit jätteduktiga.

– Vi lärare lär oss massor om digitaliseringen på riktigt nu. Det är intressant.

Disciplinen har varit god bland eleverna i Borgaregatans skola under de dagar som distansundervisningen pågått.

– Genast de första dagarna satt största delen av eleverna vid datorn och väntade på arbetsuppgifterna klockan 8.15. Också elever som inte orkat jobba i klassrummet har jobbat duktigt och lämnat in uppgifter.

Tomma utrymmen i Borgaregatans skola i Vasa.
Tomma utrymmen i Borgaregatans skola i Vasa. Tomma utrymmen i Borgaregatans skola i Vasa. Bild: Svenska Yle/Jessica Morney grundskolan,Vasa,högstadium

Försöker hålla vanlig rytm i skolarbetet

Lärarna försöker följa schemat och sätter ut arbetsuppgifterna när deras lektioner börjar och finns sedan tillgängliga vid datorn under lektionen. En del lärare håller också videokonferenser med eleverna.

– Det är upp till lärarna. En del är mer digitaliserade än andra, säger Monica Mattbäck.

De första dagarna var alla lärare på plats i skolan och hjälptes åt att komma i gång på nätet. Nu jobbar majoriteten av lärarna hemifrån.

Även om man har dator i familjen så kanske det inte finns datorer så att det räcker till varje enskilt barn

Frågor som uppstått bland eleverna kring skolarbetet har hittills mest handlat om praktiska problem.

– De har frågat sådant som hur de ska göra uppgifterna, om de inte förstått instruktionerna, och på vilket sätt de ska lämna in uppgifterna.

Matematiklärarna har också, med hjälp av till exempel dokumentkamera, visat hur man räknar olika tal.

Elever lånat datorer från skolan

– Även om man har dator i familjen så kanske det inte finns datorer så att det räcker till varje enskilt barn. Ganska många elever har därför lånat datorer från skolan för att kunna sköta skolarbetet.

För lärarna har det varit en utmaning att komma i gång med hjälpmedlen på nätet. I Borgaregatans skola använder man det vanliga Wilmasystemet, där lärarna skriver in i dagens arbete i lektionsdagböcker. Här kan också föräldrarna följa med i skolarbetet.

Som komplement till det används också chattfunktionen Teams där lärare delar ut uppgifter, eleverna kan skicka in svaren och där de chattar med varandra. Bland annat Onedrive och e-post är också i användning.

En av våra lärare mötte en elev som var ute på länk på morgonen, eftersom det var gymnastik på schemat

Även om föräldrarna har insyn i skolarbetet så är det inte deras sak att ta ansvar för skolarbetet.

– Lärarna försöker upprätthålla den kontakt de skapat under året och det är ju lärarna som ska ge betyg sedan. Föräldrarna kan hjälpa och stöda. Säkert finns det förstås många föräldrar som får rycka in och undervisa lite om eleverna inte förstår, säger Monica Mattbäck.

Mattbäck upplever att eleverna är mer motiverade just nu i och med att sättet att studera är nytt.

– Än så länge är de ivriga. Det kan bli vardag det här också, med en känsla av "åh jag orkar inte". Men samtidigt tror jag att speciellt niorna tänker på betygen. Många av dem vill till gymnasiet.

Joggare
Morgonlänk på skolschemat. Joggare Bild: Eila Haikarainen jogga

Morgonlänk och Hitler på schemat

Borgaregatans skola försöker följa läroplanen och undervisningen kommer troligen att följa läroböckerna mer än vanligt nu.

– Då är det är lättare för eleverna att hänga med. Men det finns också oändligt många länkar på nätet som man kan använda sig av i undervisningen, säger Monica Mattbäck.

Också ämnen som gymnastik fungerar på distans.

– Eleverna ska göra upp träningsdagböcker. En dag förra veckan mötte en av våra lärare en elev som var ute på länk på morgonen, eftersom det var gymnastik på schemat.

Monica Mattbäck undervisar bland annat i historia. Just nu behandlar hon Hitlers väg till makten med åttorna. Så småningom kommer de in på andra världskriget.

– Då ska vi försöka oss på grupparbete online. De lektioner som jag har haft har fungerat bra. När de loggar in har jag sagt att de ska säga hej, så att jag ser vem som är med.

Det har också hänt att elever som velat komma i gång snabbare eller som varit utan sysselsättning självmant frågat efter dagens arbetsuppgifter, redan innan hon hunnit lägga ut dem.

– En elev satt i bilen och hade inget att göra, så hen frågade efter arbetsuppgifterna i historia ett par timmar innan lektionen började.

ett barn tittar på mobiltelefonen i ett mörkt rum
Nu är det helt okej att sitta med skärm när man gör skolarbete. ett barn tittar på mobiltelefonen i ett mörkt rum Bild: Mostphotos Mobiltelefonens bildskärm,Mobiltelefon,mörker,sömn,barn (familjemedlemmar),skärm

Distansundervisningen här för att stanna

Eleverna i Borgaregatans skola i Vasa fick förra veckan på sig att komma in i systemet med distansundervisningen. Den här veckan börjar skolan kolla upp om någon behöver extra stöd. Speciallärarna och assistenterna finns på plats online.

– Om någon helt struntar i skolarbetet så kommer skolan att ta kontakt och höra om ytterligare hjälp behövs. En möjlighet är också att en elev kan komma till skolan några timmar och blir lite extra puschad.

Elever som har jobbigare perioder och inte orkar vara i skolan kan använda sig av distansundervisning i framtiden

Ett faktum är att det är mer jobb för lärarna att distansundervisa än att undervisa i klassen. Nu är lärarna tvungna att gå igenom en uppgift lika många gånger som det finns elever i klassen.

Men Monica Mattbäck tror att åtminstone delar av distansundervisningen kommer att leva vidare, också efter den här perioden.

– Elever som har jobbigare perioder och inte orkar vara i skolan kan använda sig av metoderna med distansundervisning i framtiden.

Hon tycker att systemet har fungerat fantastiskt bra.

– Jag har haft kontakt med alla jag undervisar och också blyga elever skriver i chatten. Men nog är det tomt i skolan. Det är roligare när eleverna är här.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle